Caylus, Byzantium, Il Principe, Twilight Struggle.
Nee hoor, ik heb geen beperkte blik op de spellenwereld. Ik weet alleen heel goed wat voor soort spellen ik leuk vind om te spelen. Meestal zijn dat de wat langere spellen met veel verhaal, roleplay elementen en natuurlijk een goede set speelfiguren. Zoals bv Twilight Imperium 3d edition, World of Warcraft TBG, War of the Ring, Axis & Allies etc. Oh, eind dit jaar komt (ook van fantasy flight games: http://www.fantasyflightgames.com/rants.html) Starcraft the Boardgame uit. Definitely eentje die ik zeker ga aanschaffen.
Kijk, dat in Nederland de zogenaamde “Euro games” erg populair zijn is jammer voor mij, want helaas zijn er daardoor weinig mensen die houden van de Epic Games (zie lijst hierboven). En omdat deze weinig worden gespeelt weten de meeste mensen ook niet of zij ze leuk vinden. Soms op Ducosim staan er nog wel eens mensen dit soort spellen te demonstreren (ik zelf heb er wel eens TI3 gedemonstreerd) maar op een “doorsnee” spelavond op een “doorsnee” spellengroep zijn er nauwlijks mensen geintresseerd. Komt natuurlijk ook door de speeltijd: Twilight Imperium met 6 mensen die het spel allemaal goed kennen duurt toch al gauw zo'n 6 uur. World of Warcraft duurt misschien iets korter, maar heel veel zal het toch niet uitmaken. Jammer blijft het wel natuurlijk.
Dat ik dus niet zo heel erg reageer op posts over bv Puerto Rico is voornamelijk omdat dat soort spellen mij niets doen. Bovengenoemde spellen doen mij daarentegen wel iets…..
Shogun van MB is een echte klassieker en zeker de moeite waard. Ik heb het spel zelf ook en alhoewel ik het de laatste tijd niet meer heb gespeelt is het toch lange tijd regelmatig uit de kast gehaalt. Ook omdat de setting mij wel ligt natuurlijk (ik ben nogal fan van de Legend of the 5 Rings setting: Rokugan).
Ik weet het. Alhoewel het niet mijn genre is, heb ik niks tegen wargames (War of the Ring heb ik wel met veel plezier gespeeld). Waar ik wel wat op tegen heb zijn de snobs die op “euro's” neerkijken omdat ze zo simpel en kort zouden zijn, en daarmee geen “echte” spellen. Maar Frank speelt ook Caylus, dus met zijn snobisme zal het wel meevallen denk ik.
Dat er kaf en koren is wil ik zeker geloven. Ook grognards spelen geloof ik liever Rommel in the Desert dan Campaign for North Africa. :-)
Peter Hein
Oei, oei, je bericht staat weer bol van de generalisaties. Bovendien, waarom is iemand een wargame snob omdat hij/zij het leuk vindt om uitgebreide wargames te doen? Moet ik iemand die Kolonisten leuk vindt dan maar een euro dombo noemen omdat het zo simpel is? Dacht het niet.
Maar voor de duidelijkheid, er is een verschil tussen een wargame en een eurogame. En ja, ik prefereer een goede wargame boven een goed eurospel. Dat wil niet zeggen dat ik geen eurospellen doe, integendeel, maar een één goede pot tegn bijv. Henri op Ducosim maakt voor mij de hele eurospel maand weer goed.
Nee, lees mijn vorige bericht er maar op na. Ik gun iedereen zijn voorkeur, daar ga ik geen uitspraken over doen. Ik vind alleen de opmerking “… of kom je niet veel verder dan eurospellen” wat neerbuigend klinken, die riekt naar snobisme. Alsof er iets mis is om “alleen maar” eurospellen te spelen (sommige wargamers schijnen dat namelijk echt te vinden, zie CSW). Vandaar mijn vraag.
Maar genoeg hier over.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?