Nederlandse Spellenprijs

• Tamara

De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs zijn bekend:

Alhambra

Australia

De Ontembare Stad

Goa

Iguazu

Keythedral

Sint Petersburg

Veel Soeps!

Wings of War

Wie denken jullie dat er dit jaar de prijs gaat winnen?

• JeVo

de ontembare stad

Jeroen

• Akke

Ik denk Alhambra (Iguazu zal veel nadeel hebben van z'n slecht gekozen naam)

• JeVo

Is Alhambra niet al te lang bekend bij de stemmers voor de spellenprijs ?

De spellenprijs gaat over dit jaar in Nederland uitgebrachte spellen, maar ik denk dat een heleboel spelers de sjeu van de nieuwigheid van Alhambra al hebben ervaren met de Duitse editie.

just my 2 cents

• Peter Hein

Om misverstanden te voorkomen nog maar even de regels: alle zelfstandig speelbare spellen die voor het eerst in het Nederlands uitkomen tussen 1 juni 2004 en 31 mei 2005 zijn in principe nomineerbaar.

Alhambra hoort daarbij, en is genomineerd omdat de meerderheid van de jury het een goed spel vindt; het feit dat het voor een select clubje veelspelers alweer bijna een oudje is doet daar niks aan af. Om dezelfde reden is bijvoorbeeld Adel Verplicht vorig jaar genomineerd (wat tot soortgelijke opmerkingen heeft geleid).

De NSP is geen prijs voor en door veelspelers, zoals bijvoorbeeld de International Gamers Awards. Het doel is expliciet het vestigen van de aandacht van een breed publiek op goede spellen. Op dit moment is PR het grootste probleem. Dat is van invloed op het aantal en de samenstelling van de stemmers, maar niet op de doelstelling van de NSP.

Peter Hein

• Jan

Hallo Tamara,

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Goa (uitgebalanceerd spelsysteem, goede spelregels, mooi spelmateriaal, veel diepgang maar alleen relatief weinig interactie tussen de spelers) en een goede tweede is naar mijn mening St. Petersburg (leuk thema, aparte vormgeving, snel speelbaar maar met voldoende diepgang en voor beginner en gevorderde interessant). Als ik dan nog een derde mag kiezen is dat De Ontembare Stad (redelijk interactief, snel speelbaar, leuk thema en alleen qua vormgeving wat tegenvallend).

Overigens tip ik St. Petersburg als winnaar. Ik denk dat dit spel het vlotst wegspeelt en daarmee het grote publiek het meest zal aanspreken.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Piet

Peter Hein, jouw opmerking is wel juist, maar ik denk dat JeVo het heeft over het feit dat de meeste mensen die een stem uitbrengen heel wat van de genomineerden kennen. En dat zijn vaak mensen die redelijk wat spelen. Dit is zeker iets wat er voor zorgt dat “oudere” spellen moeilijk de prijs kunnen winnen. Bijgevolg maakt Sint-Petersburg volgens mij een grotere kans om te winnen dan Alhambra. Nochtans vind ik beide spellen de prijs waardig. Ook nog heel goed, maar volgens mij minder kanshebber: Australia (een ideaal familiespel) en Keythedral (vermoedelijk te weinig verspreid om veel gestemd te worden). Mocht De Ontembare Stad winnen, dan zou ik dat zeker ook een waardige winnaar vinden.

Iguazu heeft al genoeg eer gehad met de prijs Spiel des Jahres. Trouwens, van de spellen die ik ken, is dit veruit het zwakste.

De komende weken test ik de rest, zodat ik in september een eerlijke keuze kan maken.

• Erwin

Piet schreef:

>

> Peter Hein, jouw opmerking is wel juist, maar ik denk dat

> JeVo het heeft over het feit dat de meeste mensen die een

> stem uitbrengen heel wat van de genomineerden kennen. En dat

> zijn vaak mensen die redelijk wat spelen. Dit is zeker iets

> wat er voor zorgt dat “oudere” spellen moeilijk de prijs

> kunnen winnen.

Oudere spellen hebben minder kans omdat de meeste stemmers deze spellen kennen en veel spellen spelen.

Mij ontgaat de logica van deze redenering.

• Peter Hein

Erwin schreef:

> Oudere spellen hebben minder kans omdat de meeste stemmers

> deze spellen kennen en veel spellen spelen.

>

> Mij ontgaat de logica van deze redenering.

Ik denk dat ik wel weet wat Piet (en Jeroen waarschijnlijk ook) bedoelt. Veel mensen (veelspelers) zullen waarschijnlijk denken: dat is een oud spel, en kan dus niet het beste spel van de jaargang 2004/05 zijn. Ergo, geen stem.

Uiteraard zou ieder spel een waardige winnaar zijn, anders was het niet genomineerd :-) Wat natuurlijk niet betekent dat ik zelf geen voorkeuren heb…

• Remco

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Goa.