Spellenveiling Ducosim: kavels bekend

• Marian

Gewoon even een algemeen bedankje voor het organiseren van jaarlijkse veiling. Het was leuk en het blijft leuk (ookal heb ik op de veiling zelf niets kunnen kopen).

Dus: Bedankt

(en voor wie het wil weten het grolsch spelletje heeft toch nog 13 euro opgebracht en de general zaten gemiddeld zo rond de 30 … tja waar je al niet op gaat letten he :))

• Frank Hakstege

De beerput is nu los, volgend jaar wordt er nog meer rotzooi aangeboden.

Gregory Horror Show: een verzamel spel. Ondanks een email naar Ducosim wordt het nog aangeboden, terwijl eenandere aanbieder hetzelfde spel geweigerd ziet worden….

Ook is de kavellijst aangepast, bijv. kavels 154 en 156 zijn samengevoegd en kavel 156 werd een nieuwe kavel : Empire van MB. Top7 was een spel dat niet eens op de kavellijst stond. Ook miste ik Airforce + Dauntless expansion, Cartagena en kavel 81 was er ook niet: Monopoly.

Ook werd er veel dubbel aangeboden: 2x 1914, 2x Adel Verpflichtet, 2x Ambush, 2x Samurai, 3x Carriere, 2x Diplomacy, 2x Drunter und Druber, 3x Elfenland, 2x Jumbo Jet, 2x Rozenkoning, 2x Skyrunner, 3x Squad Seven, 2x Targui. Toch goed voor 29 spellen oftewel 1 op de 7 was dubbel.

Al met al ging er voor ong. 3800 euro door de veiling. Helaas zat er niets voor mij bij, het kavel dat ik op het oog had (kavel 182) was er niet.

• Tamara

Frank Hakstege schreef:

>

> De beerput is nu los, volgend jaar wordt er nog meer rotzooi

> aangeboden.

>

Pardon? Beerput? Rotzooi? Zo veel anders dan andere jaren was het aanbod op de veiling niet.

Frank, dat niet alle spellen in jouw smaak vallen, is prima. Maar om dan meteen alles wat niet jouw smaak is af te doen als rotzooi, gaat mij te ver. Overigens: op de Generals waar jij zo op aan het afgeven was, werd met name geboden door enkele die hards uit de spellenwereld.

• jaja

Grolsch bracht 13 Euri's op

• Michael

Ik heb de gehele administratieve organisatie van de Ducosim-veiling gedaan.

Alle reacties die ik tot nu toe voor, tijdens en na de veiling heb gehad waren positief. Men vindt over het algemeen het gevarieerde spelaanbod juist een van de charmes van de Ducosim-spellenveiling.

De ervaring heeft geleerd, dat spellen waar geen vraag naar is, ook nauwelijks aangeboden worden. Als voorbeeld noem ik de rollenspellen. Daar werd in het verleden meer van aangeboden, maar er werd nauwelijks op geboden. Men heeft dus gezien dat de Ducosimveiling niet de handigste methode is om rollenspellen te verkopen en het wordt dus ook nauwelijks meer aangeboden.

Het Ducosim-bestuur ziet op dit moment geen enkele reden om het veilingreglement te wijzigen.

• Henk-Johan

Laten we het nou niet moeilijker maken dan het is. Het leukst is als de veiling een gevarieerd aanbod heeft voor elk wat wils. Dat er dit jaar een aantal dubbelingen in zitten was wellicht wat onfortuinlijk, maar lastig te verhelpen. Het systeem zoals het er nu is, is eenvoudig en objectief. Bedenk je ook even dat iemand het moet regelen, stickers maken etc. etc.

Als je een kwaliteitssysteem wilt gaan hanteren (zie andere threads), zorgt dat voor weer extra schakel in de keten met overleg, gedoe etc. etc. Ook dat systeem gaat weer zorgen voor discussie. Voor je het weet heb je een bureaucratisch systeem. Wat mij betreft liever niet.

Mocht je nou toch je spellen/juweeltjes willen verkopen, dan kun je ze natuurlijk ook aanbieden bij de Bring and Buy stand. Die is er in mei weer. Misschien niet zo spannend als de veiling, maar wel een mogelijkheid om te verkopen aan andere liefhebbers.

Groet,

Henk-Johan

• Akke

Tja, Frank kan zich altijd erg genuanceerd uitdrukken ;)

Het aanbod was niet zoveel anders dan voorgaande jaren, maar er waren wel veel meer dubbele aanbiedingen en ik geloof niet dat er de laatste 10 jaar zo veel onverkocht is blijven liggen. Het Grolsch spel ging voor een redelijk bedrag, maar de andere relatiegeschenken zaten veel lager. En ja, er is blijkbaar wel publiek voor deze spellen, maar ik denk dat er eventueel meer publiek was voor de spellen die afgevallen zijn door het grote aanbod.

Maar goed, ik denk dat de voorbereiding nu al erg veel tijd vergt; als je dan ook nog een selectieprocedure gaat toevoegen dan denk ik dat deze tijd gaat vervijfvoudigen. En aangezien er net zoveel leden zijn die tegen verandering zijn is het de moeite waarschijnlijk niet waard.

Als er echter interesse is wil ik wel een voorstel doen om het grotendeels te automatiseren door (gratis natuurlijk) een website te maken waar mensen hun kavels invoeren en alle leden cijfers kunnen geven zodat we alleen de meest gewilde kavels in de veiling kunnen aanbieden.

Wat betreft de Generals had Frank gewoon ongelijk, zeker omdat het volledige jaargangen betrof, maar dat was niet direct duidelijk uit de beschrijving.

• Michael

Ik zal nog reageren op enige opmerkingen van Frank Hakstege.

- Frank heeft voor zover ik weet geen email naar Ducosim gestuurd over Gregory Horror Show. Een andere aanbieder wel, maar die vond het verder geen punt, aangezien er al genoeg tijd door Ducosim in het organiseren van de veiling werd gestopt. Er is geen enkel exemplaar van dit spel geweigerd. Er zijn alleen spellen niet geaccepteerd omdat een bepaald percentage moest afvallen, en daarbij is de volgorde aangehouden zoals de indieners zelf hebben bepaald.

- De kavellijst is in de afgelopen week inderdaad hier en daar aangepast. Een aantal indieners hebben alsnog gevraagd om een aantal kavels samen te voegen of om te wisselen (bijvoorbeeld kavel 81) met kavels die in het percentage afvallers zat. Ik heb deze verzoeken t/m donderdag nog gehonoreerd. Dit gebeurt al jaren zo.

- 3 kavels zijn niet komen opdagen. Hier is weinig tegen te doen. Iemand kan op het laatste moment geen afscheid nemen van zijn spel, of iemand kan ziek zijn, of plotseling andere verplichtingen hebben, of de verkeerde spellen meegenomen hebben. De kavels 182, 196 en 197 zijn niet komen opdagen. Dit is voor het begin van de veiling door mij verteld en ook al eerder op de dag op alle opgehangen lijsten aangepast.

Als dezelfde persoon elk jaar spellen zou “vergeten”, dan zou die geen kavels meer mogen indienen.

- Cartagena was wel aanwezig en is verkocht. Kavel 93.

- Er zijn inderdaad dubbele spellen, zoals elk jaar. En ze zijn allemaal verkocht. Kennelijk hebben zowel de verkopers als de kopers daar geen problemen mee.

Als 1 persoon meerdere exemplaren van hetzelfde spel indient, wordt dat wel geweigerd.

- Frank, het is jammer dat het kavel (182) waar je speciaal voor gekomen was, niet is komen opdagen. Ik kan natuurlijk jouw email adres doorgeven aan de verkoper, zodat jullie onderling misschien nog tot een transactie kunnen komen. Laat maar weten of je daar prijs op stelt.

Er zijn 212 kavels geveild, 5 daarvan zijn niet verkocht, 1 koop is teruggedraaid omdat het spel niet compleet was. Geen slecht resultaat, toch?

Dit was voor mij de 5e Ducosim-veiling, waarvan ik de administratieve organisatie heb gedaan, en ik blijf het nog steeds leuk vinden.

• Akke

Dubbelen zijn niet zo heel lastig te verhelpen: de lijst sorteren en in geval van een dubbelen de hoogste kavelnummers weigeren.

Ik heb de hoogste waardering voor de organisatie van de veiling, ik hoop alleen dat het tweede hoogtepunt van het jaar (na Essen) nog iets verbeterd kan worden. :)

• struikrover.nl

Helaas heb ik de beurs gemist, maar ik ben wel benieuwd tegen welke prijs de verschillende kavels eruit zijn gegaan. Wordt dit nog gepubliceerd? (bijvoorbeeld durch die wuste)