spellenclub in Amsterdam

  • Annelie

    Hoi,

    wie weet er een spellenclub in Amsterdam? Ik kan nog niks vinden maar er moet toch iets zijn??

    Of wie heeft er eventueel interesse om iets op te richten?

    Groetjes,

    Annelie

  • Saskia

    Beste Annelie,

    Als je een studentenclub zoekt, is Tyche in Amstelveen misschien iets voor je.

    Hun site:

    http://www.warper.nl/tyche/

    Succes ermee,

    Saskia

  • Tamara

    … en iets verder van Amsterdam zit een actieve spelgroep in Leiden www.spelgroepphoenix.nl

  • Gerline

    Ik heb ook al eens gezocht en niks gevonden. Zelf iets oprichten, daar ben ik niet goed in. Meedenken met iets op te richten kan ik wel en actief lid worden al helemaal natuurlijk. Amstelveen is ook niet heel erg ver weg, maar voor mij toch net iets te ver.

    Groet,

    Gerline

  • Ton Laumen

    Hoi Annelie,

    Het is een klein uurtje in de auto, maar elke twee weken organiseren The Settlers een spellenavond in Lelystad. Meer informatie kun je vinden op onze website: http://clik.to/thesettlers.

    Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan een e-mail.

    Groeten,

    Ton.

  • Jacqueline

    Hee Annelie,

    Ik ben ook op zoek naar zoiets, zou ook wel willen helpen oprichten. Maar wat bedoel je precies met spellenvereniging? Is dat bordspellen, of ook rpg?

    Gr. Jacqueline

  • Maarten

    Het oprichten van een club is volgens mij geen sinecure. Ik ben een tijdlang penningmeester geweest van een spellenclubje in Rotterdam en bij dit soort dingen hangt ontzettend veel af van het enthousiasme van de leden. Als die om wat voor reden dan ook (geen leuke of makkelijke lokatie, te beperkt of verkeerd spellenaanbod, vaak andere dingen vóór laten gaan) het laten afweten, is de lol er erg snel vanaf.

    Dat gezegd hebbende, volgens mij is het nog niet zo makkelijk om in Amsterdam iets op te richten. De stad is groot en reistijden worden voor mensen uit de buitenwijken al snel erg hoog; helemaal als je met het OV gaat. Ik zit in de Bos en Lommer nog redelijk centraal, maar ik ben met de tram een uur bezig om bij Tyche in Amstelveen te komen. Dat is gewoon niet leuk—en daarom pak ik de fiets. Maar ook dat is toch weer 20 minuten doortrappen. Ik heb het er wel voor over, maar als het slecht weer is ga ik niet. En ik denk niet dat je makkelijk een betaalbare ‘gebruikersruimte’ vindt in het Centrum of Zuid. The Settlers heeft het voordeel van de ligging van Lelystad in the middle of nowhere (sorry jongens, maar ik zie de stad echt als een gat langs de A6—of was dat nou de A7?); Phoenix van een volgens mij ontstellend enthousiaste harde kern die regelmatig met primeurs scoort (Celtica, Pünct) waardoor je al snel het gevoel krijgt dat je bij een bijzondere club zit. Hoe dat met andere clubs—Spel a/d Maas bijvoorbeeld—zit,weet ik niet. Volgens mij is het verband daar veel informeler en losser. Maar je wilt ook weer niet té informeel, omdat anders niemand zin heeft om data te prikken.

    Etcetera. Ik wil met alle plezier meedenken over een club, maar het echte oprichten ervan vereist zoveel tijd en energie dat ik eerst wil weten hoe enthousiast andere oprichters zijn.

    Groetjes,

    Maarten

  • Annelie

    Hoi allemaal,

    bedankt voor de reacties tot nu toe!

    Leiden en Lelystad is mij wat te ver weg. Heb geen auto en zo.

    Ik zat niet te denken aan een heel erg georganiseerd iets met een bestuur etc, maar gewoon een groepje dat bv. eens per maand bij elkaar thuis hun eigen spellen speelt, met zo'n 4 tot 6 man. Als je bv. 10 leden hebt, dan denk ik zelf dat je per keer wel een redelijke opkomst kunt verwachten.

    Met RPG heb ik geen ervaring, en ik denk dat ik het ook liever gewoon bij bordspelletjes hou. Zelf heb en hou ik van spellen als Kolonisten, Koehandel, Scotland Yard, Monopoly, Triviant, Scrabble, Mah Jongh. Maar heb ook wel zin om nieuwe spellen uit te proberen, ben bv. wel benieuwd naar Puerto Rico, Iguazu etc.

    Wie ziet dit zitten?

    Van mij hoeft het overigens nog niet op korte termijn, want ben momenteel nogal bezig met afstudeerscriptie.

    Groetjes!

    Annelie

  • Maarten

    > Leiden en Lelystad is mij wat te ver weg. Heb geen auto en zo.

    > Ik zat niet te denken aan een heel erg georganiseerd iets met

    > een bestuur etc, maar gewoon een groepje dat bv. eens per

    > maand bij elkaar thuis hun eigen spellen speelt, met zo'n 4

    > tot 6 man. Als je bv. 10 leden hebt, dan denk ik zelf dat je

    > per keer wel een redelijke opkomst kunt verwachten.

    Toch moet je de ruimte waar je speelt toch een beetje in het achterhoofd houden. Niet alle spellen kunnen met veel mensen worden gespeeld of zijn dan even leuk. Met andere woorden, als je toevallig een grote opkomst hebt, zul je over voldoende ruimte moeten beschikken om iedereen te laten spelen. Mijn huis heeft bijvoorbeeld maar ruimte voor één grote tafel.

    > Met RPG heb ik geen ervaring, en ik denk dat ik het ook

    > liever gewoon bij bordspelletjes hou. Zelf heb en hou ik van

    > spellen als Kolonisten, Koehandel, Scotland Yard, Monopoly,

    > Triviant, Scrabble, Mah Jongh. Maar heb ook wel zin om nieuwe

    > spellen uit te proberen, ben bv. wel benieuwd naar Puerto

    > Rico, Iguazu etc.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ‘oude spul’ bijna niet meer aanraak naarmate ik meer en meer nieuwe dingen leerde. Mah-Jongg en Scrabble zijn de enige oude beestjes die heel af en toe nog op tafel komen. Zelfs standaard Kolonisten speel ik al niet eens meer: er is gewoon zó-véél leukers…

    Niet om vervelend te doen—ik ben er zelf ook mee bezig en heb daarom enig recht van spreken—maar hier zie je al hoe makkelijk het is om andere dingen voor te laten gaan omdat het even wat beter uitkomt. Vanzelfsprekend moet spelen nooit een verplichting worden, je doet het uitsluitend en alleen voor de lol. Maar als het allemaal te vrijblijvend wordt (van het type ‘we bellen/mailen wel weer eens’) plaats ik vraagtekens bij de levensvatbaarheid van het idee. Je hebt flink wat enthousiasme en inzet van iedereen nodig, anders wordt het trekken aan een dood paard.

    Met vriendelijke groet,

    Maarten

  • Jaroen

    Alweer een tijdje geleden verhuisd naar Amsterdam en ik heb wel weer eens zin om een spelletje te spelen. Ik heb veel gespeeld binnen de spellenvereniging Fanaat op de Universiteit Twente, maar in Amsterdam heb ik geen vereniging gevonden. Dat is ook niet nodig voor mij. Het is voor mij voldoende om met een paar mensen af te spreken om af en toe eens een avondje te gamen. Wat kunnen we doen om daarmee te beginnen?

    Groeten,

    Jaroen.