The Gamemaster: Al is de leugen nog zo snel...

• Fabio

Spelmagazijn bericht op 22 november 2005:

“Het spel De Ontembare Stad zal bij alle filialen van Intertoys komen te liggen. De Bijenkorf en Top 1 Toys zullen zowel Block it! als De Ontembare Stad gaan voeren. Skyline is vooralsnog ”gereserveerd“ voor de spellenspeciaalzaken.”

Dat is gek: Skyline of the World is op 27 november gezien bij Intertoys in Den Haag. Ja, voor wie het nog niet wist: Ook dat is een spellenspeciaalzaak.

The Gamemaster maakt naam op een heel eigen manier:

- Eerst de Nederlandse Spellenprijs krijgen door op RTL FM te laten oproepen dat mensen op je moeten stemmen.

- Vervolgens de spellenspeciaalzaken vertellen dat jouw spel exclusief wordt gehouden en dan ligt het bij Intertoys.

Zeer gewaardeerd! :-(

• Peter Hein

Fabio,

wat denk je met deze bijdrage te bereiken? Ik vind hem nogal insinuerend en getuigend van enige frustratie van jouw kant.

Als ik even naar je stellingen kijk blijft er weinig van over:

> - Eerst de Nederlandse Spellenprijs krijgen door op RTL FM te

> laten oproepen dat mensen op je moeten stemmen.

Begrijp ik nou goed dat je The Game Master wilt verwijten dat het zijn eigen spellen promoot? Ik ben geen PR-expert, maar dit lijkt met toch een normale gang van zaken. Boekuitgevers doen in ieder geval hetzelfde als hun titels genomineerd zijn voor een literatuurprijs. Maar dat zal ook wel niet mogen.

> - Vervolgens de spellenspeciaalzaken vertellen dat jouw spel

> exclusief wordt gehouden en dan ligt het bij Intertoys.

Dit vind ik een verbijsterende conclusie om te trekken op basis van deze twee observaties. Het lijkt me plausibeler dat TGM aanvankelijk nog geen overeenkomst had met Intertoys over Skyline, maar dat dit een paar dagen later alsnog gebeurd is. Nergens in jouw citaat lees ik dat TGM een dergelijke belofte heeft gedaan aan de spelspeciaalzaken; hooguit dat Skyline *vooralsnog* alleen bij de speciaalzaken te krijgen is.

> Zeer gewaardeerd! :-(

Evenals jouw bijdrage. Van dit soort zwartmakerij wordt niemand vrolijk.

• René Wiersma

> > - Eerst de Nederlandse Spellenprijs krijgen door op RTL FM te

> > laten oproepen dat mensen op je moeten stemmen.

> Begrijp ik nou goed dat je The Game Master wilt verwijten dat het zijn eigen

> spellen promoot? Ik ben geen PR-expert, maar dit lijkt met toch een normale

> gang van zaken. Boekuitgevers doen in ieder geval hetzelfde als hun titels

> genomineerd zijn voor een literatuurprijs. Maar dat zal ook wel niet mogen.

Het is natuurlijk marketing technisch slim van The Game Master om mensen op te roepen om op zijn spel te gaan stemmen, maar als andere spellenuitgevers hun spellen niet op die manier promoten dan krijg je scheve verhoudingen. Er stemt voor de Nederlandse Spellenprijs maar een relatief klein aantal mensen, dus een aantal “extra” stemmers kan de stemming behoorlijk doen kantelen. Op die manier gaat het er bij de Nederlandse Spellenprijs kennelijk niet meer om wie het beste spel uitgeeft, maar om wie zijn spel het beste kan promoten, en dat lijkt me niet de bedoeling van deze prijs.Wat mij betreft was de Nederlandse Spellenprijs dit jaar om deze reden een farce, en heeft voor mij geen enkele waarde. Ik hoop dat er volgend jaar weer een echt goed spel kan winnen.

> > - Vervolgens de spellenspeciaalzaken vertellen dat jouw spel

> > exclusief wordt gehouden en dan ligt het bij Intertoys.

> Dit vind ik een verbijsterende conclusie om te trekken op basis van deze twee

> observaties. Het lijkt me plausibeler dat TGM aanvankelijk nog geen

> overeenkomst had met Intertoys over Skyline, maar dat dit een paar dagen later

> alsnog gebeurd is. Nergens in jouw citaat lees ik dat TGM een dergelijke belofte

> heeft gedaan aan de spelspeciaalzaken; hooguit dat Skyline *vooralsnog* alleen

> bij de speciaalzaken te krijgen is.

Dit ben ik wel met je eens. Ik zie niet zo in waarom er zo'n punt van wordt gemaakt dat The Game Master kennelijk eerst roept dat Skyline niet bij Intertoys ligt, en dat het er dan vervolgens wel ligt. Daar kunnen een hele hoop goede redenen voor zijn die niks te maken hebben met “leugens”. En als het al moedwillige misleiding is van The Game Master, dan zie ik niet hoe ze er voordeel uithalen. Beetje een storm in een glas water wat mij betreft.

- René Wiersma

• Henk-Johan

René Wiersma schreef:

> Het is natuurlijk marketing technisch slim van The Game

> Master om mensen op te roepen om op zijn spel te gaan

> stemmen, maar als andere spellenuitgevers hun spellen niet op

> die manier promoten dan krijg je scheve verhoudingen. Er

> stemt voor de Nederlandse Spellenprijs maar een relatief

> klein aantal mensen, dus een aantal “extra” stemmers kan de

> stemming behoorlijk doen kantelen. Op die manier gaat het er

> bij de Nederlandse Spellenprijs kennelijk niet meer om wie

> het beste spel uitgeeft, maar om wie zijn spel het beste kan

> promoten, en dat lijkt me niet de bedoeling van deze

> prijs.Wat mij betreft was de Nederlandse Spellenprijs dit

> jaar om deze reden een farce, en heeft voor mij geen enkele

> waarde. Ik hoop dat er volgend jaar weer een echt goed spel

> kan winnen.

Inderdaad is de PR campagne van TGM ‘technisch slim’ te noemen. Dat de andere uitgevers geen gebruik maken c.q. hebben gemaakt van de NSP is, gezien het goede voorbeeld van TGM, onfortuinlijk. TMG laat zien wat er mogelijk is als er wel voldoende PR om heen wordt gemaakt. Kijk naar Duitsland en zie wat er wordt gedaan rondom Spiel des Jahres en Deutsche Spiele Preis.

Het feit dat je de verkiezing van dit jaar een farce noemt doe ik maar af als een teleurgestelde reactie van een enthousiaste speler die liever een ander spel had zien winnen. Komend jaar wellicht beter.

- Henk-Johan Kwakkel

• Erwin Broens

René Wiersma schreef:

>

> Het is natuurlijk marketing technisch slim van The Game

> Master om mensen op te roepen om op zijn spel te gaan

> stemmen, maar als andere spellenuitgevers hun spellen niet op

> die manier promoten dan krijg je scheve verhoudingen. Er

> stemt voor de Nederlandse Spellenprijs maar een relatief

> klein aantal mensen, dus een aantal “extra” stemmers kan de

> stemming behoorlijk doen kantelen. Op die manier gaat het er

> bij de Nederlandse Spellenprijs kennelijk niet meer om wie

> het beste spel uitgeeft, maar om wie zijn spel het beste kan

> promoten, en dat lijkt me niet de bedoeling van deze

> prijs.Wat mij betreft was de Nederlandse Spellenprijs dit

> jaar om deze reden een farce, en heeft voor mij geen enkele

> waarde. Ik hoop dat er volgend jaar weer een echt goed spel

> kan winnen.

Geldt deze kwalificatie alleen voor 2005 of zie je de combinatie van een nominatielijst van een jury en een consumentenverkiezing in het geheel niet zitten?

• Erwin Broens

Fabio schreef:

>

> The Gamemaster maakt naam op een heel eigen manier:

> - Eerst de Nederlandse Spellenprijs krijgen door op RTL FM te

> laten oproepen dat mensen op je moeten stemmen.

De promotie via RTL FM vond plaats in de laatste week. Waarop baseer jij de conclusie dat het spel hierdoor heeft gewonnen?

• Jan

Hallo spellenspelers,

Over de belofte omtrent de exclusieve verkoop van de spellen van The Game Master wil ik verder geen oordeel geven. Immers, over de eventuele kwaliteit van deze spellen, of het gebrek aan kwaliteit, zegt dat hoegenaamd niets.

René's argument “Op die manier gaat het er bij de Nederlandse Spellenprijs kennelijk niet meer om wie het beste spel uitgeeft, maar om wie zijn spel het beste kan promoten, en dat lijkt me niet de bedoeling van deze prijs.” snijdt m.i. wel degelijk hout. De kwalificatie “Nederlandse spellenprijs” zou minstens iets over de kwaliteit van het spel moeten aangeven en nu gaat het blijkbaar om een marketingtechnische truc om zoveel mogelijk stemmen te “scoren”. Een publieksprijs houdt altijd een risico in maar als het, zoals in Nederland, om een relatief gering aantal stemmen gaat trekt zo'n oproep op de radio de verhoudingen wel érg scheef en zelfs een oproep in de laatste week vóór de verkiezing (juist door het geringe aantal stemmen) kan de uitverkiezing op ingrijpende wijze beïnvloeden.

Overigens speel ik “De ontembare stad” met veel plezier en kan ik zeer wel leven met de uitverkiezing tot “Nederlandse spellenprijs”. Gezien bovenstaande hechtte ik bij de aankoop van het spel echter weinig waarde aan het eindoordeel van de publieksjury. Alles dient op zijn merites beschouwd te worden en ik hoop dat de verkiezing tot “Nederlandse spellenprijs” in ieder geval een aanzet vormt voor níet-spelers om eens een spel aan te schaffen. En met “De ontembare stad” koopt men zeker geen slecht spel.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Saskia Rette sich

Heren!

Deze discussie is een paar weken geleden al op deze site gevoerd.

We gaan toch geen herhaling van zetten beleven?

Tip: ga in plaats van deze discussie opnieuw uit te melken liever Skyline of the World van The Gamemaster spelen! De opvolger van De ontembare stad en verslavend goed.

Hartelijke groeten,

Saskia

• Maurice

Om ook nog maar een paar duiten in dit zakje te stoppen.

Fabio, heb jij inzage gehad in de stemmen voor de verkiezing? En zo nee, hoe weet je dan dat de oproep op RTL FM het gevolg had dat er zo veel stemmen zijn geplaatst?

Nu gaat iedereen er maar vanuit dat een oproep op een zender een groot aantal extra stemmen heeft gegenereerd. Zo lang de precieze cijfers qua stemmen niet bekend zijn kun je daar niet over oordelen.

Aangezien de NSP organisatie voor een groot deel met een database werkt is het waarschijnlijk mogelijk om dit uit te zoeken. Maar de NSP organisatie is hier toe niet verplicht, en er zijn ook geen onregelmatigheden opgetreden, dus ze hebben ook daar geen reden toe.

Maurice

• René Wiersma

> De promotie via RTL FM vond plaats in de laatste week. Waarop baseer jij de

> conclusie dat het spel hierdoor heeft gewonnen?

Van een zekere Nederlandse spellensite: “De race was uitermate spannend tot de laatste week, waarin De Ontembare Stad met een indrukwekkende eindsprint alsnog de hoogste trede van het erepodium wist te bereiken.”

Misschien zie ik verbanden die er niet zijn, maar toevallig is het wel :)

> Geldt deze kwalificatie alleen voor 2005 of zie je de combinatie van een

> nominatielijst van een jury en een consumentenverkiezing in het geheel niet

> zitten?

Mijn teleurstelling geldt alleen voor de 2005 editie van de NSP. De combinatie van een nominatielijst samengesteld door een jury en een consumentenverkiezing voor de uiteindelijke winnaar vind ik prima, uitstekend zelfs. Het probleem is ook niet zozeer dat de “Ontembare Stad” gewonnen heeft, maar de manier waarop. Het aantal stemmers voor de NSP is relatief klein, waardoor een eenzijdige promotie-actie als die van TGM dit jaar de stemverhoudingen behoorlijk scheef kan doen trekken.

Ik weet zo ook niet hoe je dit probleem (als het al echt een probleem is) zou kunnen voorkomen, zonder de stemprocedure helemaal over de kop te gooien. Meer promotie voor de NSP in het algemeen, zodat er meer stemmers komen, zou het effect van eenzijdige spelpromotie verminderen en tegelijkertijd de prestige van de prijs verhogen, maar hoe je dat moet doen, daar heb ik zo een-twee-drie ook geen hapklare oplossing voor.