Uitslag Nederlandse Spellenprijs 2005

• Kire

Armand,

Voor beide opties is zeker iets te vinden. Ze lijken me allebei beter dan de huidige manier van stemmen. Zelf heb ik een voorkeur voor optie 2. Dit is een selectie manier die je ook ziet terug komen bij bijv. de Eurosong preselectie. (Misschien moeten we het stemmen via SMS invoeren ;-))

Binnen optie 2 heb je dan nog de optie of je de jury score al dan niet bekend maakt alvorens het publiek mag kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook nog eens tot een andere keuze kan leiden. Kiest het publiek voor de winnaar of voor de underdog? Ik gok dat de Belgen eerder voor de underdog zullen kiezen gezien we ons ook bij het voetbal graag als underdog positioneren. Dit kan van die van Oranje zeker niet gezegd worden. ;-)

Kire

• Pascal

Ach wat maken we ons allemaal druk om de uitslag van deze prijs. Zondag was er bij ons een spellenmarathon (Ingooigem-België bij Speciaalzaak Luk De Lombaerde) waar dit spel en de auteur en ook het nieuwe spel van deze sympathieke auteur door meerdere spelers positief onthaald werd. ( Meerdere spelers uit onze spellenclub hebben immers terecht hun stem uitgebracht op dit spel) Is samen gezellig spelen niet veel belangrijker dan discussies voeren over gemanipuleerde stemrondes? De Ontembare stad is een goed spel dat zichzelf als waardig winnaar van de Nederlandse spellenprijs mag beschouwen.

Met speelse groeten

Pascal

>

> Ik dan toch dat er enige verwarring is ten aanzien van het

> doel van de Nederlandse Spellenprijs.

> De bedoeling is een soort `keurmerk` voor spellen te

> creeeren. Dit is de nominatielijst. Dit is een handvat voor

> mensen die relatief onerervaren zijn op spellen gebied bij de

> keuze van nieuwe spellen.

> Het spel dat de Spellenprijs uiteindelijk wint is een

> publieksprijs, dit is echter een extraatje om het publiek

> meer te betrekken en ze te laten stemmen op hun favoriete

> spel. Het is volgens mij niet de opzet om het ultieme spel

> van dat jaar te kiezen. (kan volgens mij ook niet, niet

> iedereen vind spellen zoals GOA leuk)

> Blijft wel natuurlijk een hele eer dat zowel de jury als

> blijkbaar het grootste deel van het publiek De Ontembare Stad

> zeer waardeert.

> Ik vind het mooi dat nu eens een van de kleine uitgevers de

> prijs wint.Ik gun het Hans dan ook van harte .

>

> Meer informatie over de bestaansredenen van de NSP :

> http://www.spellenprijs.nl/informatie.html

>

> Tim Lansink

• Juriaan

Ik zou een nominatie voor War of the Ring danwel Twilight Imperium 3d Edition zeker gesteund hebben. Dit zijn spellen waarbij niet alleen de spelregels erg sterk zijn, maar waar ook door het spel een hele goede “sfeer” wordt neergezet. Zeker als je spelers hebt die zich daar wel in kunnen vinden, en ook een zekere mate van “roleplay” meenemen (a la Diplomacy bv), voegt dat imho veel toe aan een spel. Maar goed, dat hangt ook van de spelers af, dus niet bij iedere keer dat ik het speel komt dat goed naar boven.

Met een groep spelers die allemaal WEL houden van deze manier van spelen, is er imho geen enkel spel van 2005 dat aan TI3 kan tippen.

• Erwin Broens

Juriaan schreef:

>

> Ik zou een nominatie voor War of the Ring danwel Twilight

> Imperium 3d Edition zeker gesteund hebben.

TI3 kwam niet in aanmerking omdat dit geen Nederlandstalig spel is.

• John

Wat een Songfestival gezever. Volgend jaar bestaat de jury uit Paul de leeuw, Gordon en Gerard Joling

Ondertussen heb ik Hans al gezien bij Rijnmond TV en gehoord bij CityFM, een fantastische promotie voor het betere bordspel.

P.S. Ik heb niet gestemd op De Ontembare Stad

• Juriaan

Ja, da´s precies wat ik bedoel. Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee om spellen te spelen die alleen maar engelse regels heeft. Sterker nog, het van tevoren elimineren van spellen die NIET in het nederlands worden uitgebracht vind ik een erg dubieuze keus. Tenslotte wordt dan niet het beste in Nederland verkrijgbare spel gekozen, maar alleen spellen van die importeurs/distributeurs die de moeite hebben genomen om het spel in het nederlands te vertalen. Een spel dat dan niet via een nederlandse importeur binnenkomt valt dan bij voorbaat al af. Hieronder vallen spellen zoals War of the Ring en TI3, maar andere spellen zoals HeroScape vallen daar ook onder.

Maw, van tevoren bepalen dat alleen spellen in het nederlands mee mogen doen zorgt er al voor dat de uitslag in een bepaalde richting wordt geduwt, en niet bepaald in een richting die ik als gunstig ervaar. But then again, that is just my opinion.

• Peter Hein

Laten we het er op houden dat de focus van de NSP een andere is dan de jouwe. Misschien sluit de International Gamers Award meer aan bij je smaak? (zie een paar topics hoger)

• Han

Vindt Juriaan het vreemd dat alleen spellen met (ook) Nederlandse regels in aanmerking komen voor de Nederlandse Spellenprijs? Dat vind ik nou vreemd!

Han

• Michael

Even een procedurele zaak.

Er wordt hier en daar genoemd dat de jury zich zou moeten beraden over de procedure rond de stemming.

Dat is natuurlijk onjuist. De verantwoordelijkheid voor de procedure ligt bij het bestuur van de Stichting Nederlandse Spellenprijs.

• Erwin Broens

Michael schreef:

>

> Even een procedurele zaak.

> Er wordt hier en daar genoemd dat de jury zich zou moeten

> beraden over de procedure rond de stemming.

> Dat is natuurlijk onjuist. De verantwoordelijkheid voor de

> procedure ligt bij het bestuur van de Stichting Nederlandse

> Spellenprijs.

De verantwoordelijkheid voor de procedure ligt formeel inderdaad bij het bestuur, materieel wordt er door alle betrokkenen meegedacht en -gepraat. Per saldo zal iedereen zijn of haar steentje bijdragen aan mogelijke verbeteringen.