Ik denk op basis van de opmerkingen die ik hier en op de website van het Spellenspektakel heb gelezen dat er zich hier een moeilijke situatie opdringt, die het imago van de Nederlandse Spellenprijs onder druk zet en die ook leidt tot vragen in de richting van de jury.
Ik neem aan dat de opzet van de prijs is om te komen tot de verkiezing van het beste spel dat in Nederland is uitgebracht over enig jaar. Meestal bestaat de lijst uit vertaalde spellen uit het buitenland en soms zit daar ook een spel van een Nederlandstalige auteur tussen. Tot nu toe is de prijs steeds naar een uit het buitenland vertaald spel gegaan.
Primeur voor dit jaar is dat de nominatie van een spel van een Nederlandse auteur leidt tot het winnende spel. Gezien de vragen die er op dit moment worden gesteld over de uitslag en de reacties van vele stemmers hierover, ontstaat in ieder geval een beeld dat er sprake is van een onevenwichtigheid tussen het beste spel volgens de spelers en de uitkomst van de stemming. Ik denk dat dit gegeven alleen al, aanleiding is om even stil te staan bij de vraag of dit aansluit bij de opzet van de prijs.
Een tweede punt lijkt mij dat uit de opmerkingen van stemmers een beeld naar voren komt, als zou er iets niet goed zijn gelopen bij de stemming. Aangezien ik alle juryleden persoonlijk ken, komt het mij voor dat hun niets te verwijten valt. Dat doet niet af aan het feit dat de stemming kan zijn beïnvloed. Het is immers ook gelukt om door veel media-aandacht nummer 1-hits te creëren in de top 40.
Laten we er met het oog op de discussie eens vanuit gaan dat de auteur kanalen heeft gebruikt die hebben geleid tot een groot aantal voorkeursstemmen op zijn spel. Dat zou kunnen leiden tot de gegeven uitslag. Op zichzelf een gegeven, ware het niet dat dit gevolgen heeft voor het imago van de prijs.
Want stel nu even dat de huidige winnaar een variant zou zijn geweest op Mens-erger-je-niet en de auteur had middels het aanwenden van de juiste kanalen een dergelijk spel aan de prijs kunnen helpen. Dat zou naar mijn mening kwalijke gevolgen hebben voor het imago van de prijs. Immers de prijs wil ook ergens voor staan. Een mogelijke gecoördineerde actie die vanuit één partij kan worden gestuurd, leidt tot een afbreukrisico van het imago. Dit is in ieder geval een aspect dat ik op dit moment meen te proeven uit de reacties.
Ik denk gezien de commotie die er is ontstaan dat het verstandig is, als de jury zich zou willen beraden over de procedure rond de stemming en of hierin verbeteringen zijn aan te brengen. Dit met het oog op het imago van de prijs.
Groet, Armand