Regelvraag Kaiser deel2

• Joker2

Sorry, maar ik vergat nog een andere vraag te stellen.

Dan maar in een nieuw bericht.

Fase V: Nieuwe Keurvorsten.

Resultaat 1: Er heeft een machtswisseling plaatsgevonden krijgt de nieuwe keurvorst direct 2 overwinningspunten.

Nu is mijn vraag: Als dit bij aartsbisdom Mainz gebeurd, krijgt de nieuwe keurvorst dan ook nog een extra overwinningspunt vanwege het privilege?

Of werd dit privilege nog eerst gegeven aan de vorige keurvorst (omdat dit privilege nou eenmaal bij fase V hoort)?

De bijkomende vraag is dus eigenlijk wordt dit privilege voor of na het eventueel wisselen van een keurvorst bepaald?

Alvast weer bedankt voor jullie (re)actie,

Joker2

• Jeroen

Wij spelen altijd dat dit privilege wordt vergeven aan het einde van fase V. Dus de nieuwe keurvorst krijgt de punten van het privilege. Op die manier loont het dus ook om daar aan de macht te blijven.

Groeten,

Jeroen

• Joker2

Jeroen,

Het lijkt mij inderdaad ook logisch als het privilege pas achteraf wordt gegeven.

Dus bij Mainz krijg je uiteindelijk 3 overwinningspunten?

Is best wel veel, toch?

Joker2

• Jeroen

Het is qua punten wel veel, maar naar mijn mening hebben de andere vorstendommen andere sterke(re) priviliges waarmee je spel meer kunt beïnvloeden dan met dat ene extra puntje.

Jeroen

• Joker2

Jeroen,

Allereerst bedankt voor je snelle reacties.

We hebben het spel net met z'n 2-en gespeeld, en het is best pittig zo'n 1e keer!

Maar het klopt geloof ik inderdaad wel wat je zegt.

Inmiddels weer een nieuwe vraag:

Fase V: Nieuwe Keurvorst.

Stel dat rood een keurvorst had in een keurvorstendom, maar dat door het toepassen van een actie in fase IIII door speler blauw (Medicus, dus laten verouderen van een vreemde edele) deze rode keurvorst verdwijnt.

Wat gebeurt er dan als rood tijdens het bepalen van een eventuele nieuwe keurvorst in fase V alsnog de sterkste is en dus de keurvorst mag leveren. Dan vindt er eigenlijk geen machtswisseling plaats.

Wij zijn van mening dat rood in dit geval toch 2 overwinningspunten krijgt, want er was geen keurvorst en hij/zij levert nu toch weer een keurvorst.

Hoe denk jij hierover?

Joker2

• Jeroen

In mijn ogen komt er een nieuwe keurvorst aan de macht. De oude is immers dood.

Dus een niet zo slimme zet van speler blauw. ;-) (maar rood zal dat niet erg vinden…)

• Joker2

Denken we er in ieder geval hetzelfde over.

Joker2

• Maarten

Jeroen schreef:

> Wij spelen altijd dat dit privilege wordt vergeven aan het

> einde van fase V. Dus de nieuwe keurvorst krijgt de punten

> van het privilege. Op die manier loont het dus ook om daar

> aan de macht te blijven.

Volgens mij is dit niet juist. Het krijgen van het OP in Mainz is het ‘extraatje’ dat je krijgt als er daar niets (dus geen machtswisseling) is gebeurd. Met andere woorden, de nieuwe keurvorst wordt op het normale vorstenveld gelegd en krijgt dus uitsluitend OP voor het verdrijven van de oude vorst; waar de oude vorst lag doet niet ter zake. Zie ook pagina 4 en 8 van de regels, waar duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen het keurvorstveld en het bijbehorende privilegeveld:

“… Privilege van een Keurvorst gebruiken: de speler schuift zijn Keurvorst naar het privilegeveld van dit Keurvorstendom en gebruikt dit privilege. …”

“… Deze speler verdrijft de vorige Keurvorst. Hij neemt een eigen edelentegel uit dit Keurvorstendom en zet deze tegel op het Keurvorstveld. Daarna wordt de verdreven Keruvorst op een vrij adelveld in dit Keurvorstendom gelegd. …”

"… Alles blijft bij het oude en niemand krijgt overwinningspunten (uitzondering: het aartsbisdom Mainz … "

Het lijkt mij overigens niet een situatie die vaak voorkomt.

• Erwin Broens

Maarten schreef:

>

> Jeroen schreef:

>

> > Wij spelen altijd dat dit privilege wordt vergeven aan het

> > einde van fase V. Dus de nieuwe keurvorst krijgt de punten

> > van het privilege. Op die manier loont het dus ook om daar

> > aan de macht te blijven.

>

> Volgens mij is dit niet juist.

Zie de FAQ op de website van Hans im Glück: dit punt wordt aan het EINDE van fase 5 toegekend. Dit is dus wel juist.

• Maarten

Erwin Broens schreef:

> Maarten schreef:

> > Jeroen schreef:

> >

> > > Wij spelen altijd dat dit privilege wordt vergeven aan het

> > > einde van fase V. Dus de nieuwe keurvorst krijgt de punten

> > > van het privilege. Op die manier loont het dus ook om daar

> > > aan de macht te blijven.

> >

> > Volgens mij is dit niet juist.

>

> Zie de FAQ op de website van Hans im Glück: dit punt wordt

> aan het EINDE van fase 5 toegekend. Dit is dus wel juist.

*Grote grijns*. In discussie met de vertaler zelf! Allereerst: mijn complimenten voor de vertaling, het zal geen eenvoudige klus zijn geweest.

Ik geloof dat er wat verwarring is ontstaan over wat ik niet juist vind. Over het toekennen van het extra overwinningspunt (EOP) *aan het eind van fase V* zijn we het allemaal eens. Waar ik het niet mee eens ben is dat een NIEUWE keurvorst het EOP krijgt dat een OUDE keurvorst initiëerde, maar dat de laatste niet kreeg omdat hij voortijdig—dus voor het einde van fase V—door de nieuweling werd verdreven. In je vertaling is zo duidelijk en consequent onderscheid gemaakt tussen het normale en gepriviligeerde keurvorstveld dat ik, zelfs nu ik het heel wakker en alert nog eens doorlees, niet kan zien waarom de nieuwe keurvorst meteen het EOP zou krijgen. Hij komt immers binnen op het normale veld en kan het privilege dus nog niet hebben gebruikt.

Als ik het verkeerd heb, hoor ik dat natuurlijk graag—het zou niet de eerste keer zijn :-).