Advies nieuw spel kopen

  • Saskia Rette sich

    Maar staat wel geregeld op Marktplaats…

    Dus toch een veilingspel? ;-)

    Groet,

    Saskia

  • Ivan Gellinck

    ik heb de laatste tijd heel wat spellen gespeeld, dit is mijn top zes:

    1. puerto rico

    2. eufraat en tigris

    3. princess of florence (die fursten von florenze in t Duits)

    4. tikal

    5. el grande

    6. st petersburg

    ook leuk: machiavelli, san juan, ra, china

  • Jan

    Goh, je bent wel helemaal weg van dat spel, hè?

    Het valt echt op dat je iedere keer anderen op dit spel wijst. Ik heb er geen ervaring mee, maar wat is er nou zo leuk aan dit spel?

    Jan

  • Hunter

    Nou, datgene wat ik hierboven beschreven heb.

    Kijk, ik hou wel van een spel waarin veel sfeer zit. Spellen die alleen bestaan uit regelmechanismes en verder een theme erop “geplakt” hebben vind ik helemaal niets (kijk bv naar het bordspel In de Ban van de Ring).

    Dit spel heeft alles wat zijn voorganger ook had (namelijk veel politieke intriges, R&D, het ontwikkelen en uitbreiden van je beschaving, tactisch gemanouvreer, goed uitgewerkte unieke rassen en een goed achtergrond verhaal). Helaas had zijn voorganger het probleem dat de regels teveel leken op de regels zoals in Axis & Allies, waarbij het voornamelijk ging om wachten.

    Dit is nogal veranderd in deze editie. De regels laten het toe dat er zorgvuldig een aanval wordt opgezet, dat verrassingsaanvallen mogelijk zijn, dat spelers niet een uur zich zitten te vervelen en dat het spel kwa spelelementen goed in elkaar past.

    Ik heb het spel zelf nu 8 keer gespeelt en heb me niet 1 keer zitten ergeren aan spelelementen en/of de afwachtende houding van spelers. Ik zou afgelopen zaterdag weer spelen maar helaas kwam daar vanwege ziekte niets van.

    Het enige “nadeel” van het spel is dat je er wel een flinke hoeveelheid tijd voor moet reserveren aangezien het spel ongeveer 4 tot 8 uur kan duren (4 uur met weinig spelers, 8 uur met veel spelers en/of veel politiek gekonkel). Maar als iemand bereidt is om aan dit spel de tijd te geven die ik hierboven heb aangegeven, dan is het een fantastisch spel dat zeker de moeite waard is. Ik vind het tot nu toe het beste spel van 2005 en verwacht niet dat dat in gevaar komt.

  • Erwin

    Hunter schreef:

    >

    > Kijk, ik hou wel van een spel waarin veel sfeer zit. Spellen

    > die alleen bestaan uit regelmechanismes en verder een theme

    > erop “geplakt” hebben vind ik helemaal niets (kijk bv naar

    > het bordspel In de Ban van de Ring).

    Niet zo'n goed voorbeeld. In de Ban van de Ring is juist ontwikkeld vanuit het thema en levert een knappe combinatie van sfeer en spelsysteem op (al ben ik zelf niet echt dol op dit spel).

  • Marijke

    Ik snap niet goed waarom je juist een spel dat alleen geschikt is voor die hard spelliefhebbers aanraadt aan iemand die net spellen als Machiavelli, Ra en Amon-Ra heeft leren kennen. Je gaat ook niet een Porsche aanbevelen aan iemand die net een fiets is ontgroeid.

    Nee, dan zijn de suggesties die ik heb gelezen als Eufraat en Tigris, El Grande en Puerto Rico een stuk beter.

    Hunter, misschien kan je beter in het vervolg eens kijken wat voor soort persoon een vraag stelt, in plaats van je standaard reclamepraatje over TI3 te houden.

  • Hunter

    Laten we het erop houden dat ik juist het tegengestelde vind. Het spel is imho juist NIET ontwikkeld vanuit het thema maar bedacht als een algemene resource management game met daaroverheen het thema Lord of the Rings geplakt. Als je een LotR spel wilt zien dat het tegenovergestelde doet, speel dan eens War of the Ring.

  • Hunter

    Hoezo? Dave had het er juist over dat het spel bedoelt was voor 4 spelers en juist wat langer mag duren. Het spel is niet ingewikkelder dan bv Puerto Rico maar wel heel veel leuker en het duurt ook langer.

    Ik kan bv ook Axis & Allies revised edition aanraden, wat een erg goed spel is en met 2 tot 5 spelers te spelen is. Wel heeft dat spel als nadeel dat je erg lang zit te wachten (zeker met 5 spelers) tot je weer aan de beurt bent. TI3 heeft dat niet.

    Oh, en verder is dit gewoon een open forum waarop iedereen (inclusief jij en ik) zijn mening mag geven. Of Dave er ook naar luisterd is een tweede.

  • Erwin

    Hunter schreef:

    >

    > Laten we het erop houden dat ik juist het tegengestelde vind.

    > Het spel is imho juist NIET ontwikkeld vanuit het thema maar

    > bedacht als een algemene resource management game met

    > daaroverheen het thema Lord of the Rings geplakt. Als je een

    > LotR spel wilt zien dat het tegenovergestelde doet, speel dan

    > eens War of the Ring.

    Prima, ieder zijn mening. Ik hecht overigens wel meer waarde aan mijn gesprek met Knizia in februari 2000, waarin hij uitgebreid vertelde over het ontstaan van dit spel.

  • Dave

    Bel me op: 06-42245247 en ik geef je al m'n advies…wanneer niet bereikbaar.. probeer dan 06-55747037!!! >dhr. R. S!