spiel des jahres shortlist

• Nathan

De shortlist voor de keuze van “spiel des jahres” in Duitsland is bekend:

Familiespellen:

Verlixxt

Jambo

In 80 tagen um die welt

Himalaya

Niagara

Kinderspellen:

Schildi Schildkröte

Daddy Cool

Das kleine gespenst

Mago Magino

Schildkrötenrennen

Wat vinden jullie ervan?

• Armand

Ik gok erop dat Verflixxt Spiel des Jahres gaat worden.

• Frank Hakstege

Bagger….het lijkt wel of het elk jaar slechter wordt… na ja.

• Nathan

Ik denk eveneens dat Verflixxt een goede kans maakt.

• Tamara

Ik voorspel een strijd tussen Niagara en verflixxt.

Tamara

• Armand

Tsja, de tendens is al enkele jaren dat het Spiel des Jahres een echt familiespel moet zijn. Dat is het beleid van de jury en helaas zakt het niveau van het Spiel des Jahres daarmee af voor de echte speler. Maar daar hebben we dan ook de Deutsche Spielepreis voor.

Overigens groeit niet alleen in Nederland de kritiek op het niveau van de nominaties. Ook op de Duitste websites wordt er stevig kritiek geleverd over het niveau van de spellen.

• Erwin

Himalaya is het zoveelste meerderhedenspel en is verder een tikje te “complex” voor Otto Normalspieler en zijn familie. Jambo heeft als nadeel dat het spelersaantal het minder geschikt maakt als “familiespel” (en bovendien is de hoeveelheid tekst op de kaartjes misschien iets te veel van het goede). Advanced Ganzenbord (80 Tagen) en Advanced Mens Erger Je Niet (Verflixxt) maken ongetwijfeld een goede kans. Ik gok echter nog steeds op Niagara, een prima luchtig familiespel in een schitterende uitvoering.

• Piet

Niagara is inderdaad mooi uitgevoerd, het is zeker een familiespel, maar het biedt te weinig uitdaging.

Enige conclussie bij dit lijstje: SdJ zakt af naar een zeer laag niveau, als de echte grote spellen niet eens de shortlist halen.

• Saskia Rette sich

Laat dan eens horen hoe de Piet-Spiel des Jahres nominatielijst eruit ziet?

Groeten,

Saskia

• Corné

Ik kijk liever naar de longlist dit keer. :)

http://www.spiel-des-jahres.org/cms/front_content.php?idcatart=196&lang=1&client=1

Typo is notabene het enige NL-product dit keer.

Er hadden ook best 14 andere (behalve dan Niagara) spellen in kunnen staan maar om het nu helemaal ongemerkt voorbij te laten gaan. ;)

Typische groeten,

Corné