Het leukste spel ?

• Tamara

De vraag is wel erg algemeen gesteld. Mijn favoriete spel is Puerto Rico, maar er zijn nog zoveel andere spellen die ook erg goed zijn. Het hangt ook een beetje van mijn stemming af welk spel ik op dat moment leuk vind om te spelen.

Als je net begint met spellen spelen, dan is het een goed idee om eens te informeren bij een spellenspeciaalzaak of bij een spelvereniging of je spellen uitgelegd kan krijgen. Je zou bijvoorbeeld op pinksterzaterdag 14 mei naar Leiden kunnen komen. In het Denksportcentrum op de Robijnstraat wordt dan Pinksterspel ge-organiseerd door spelgroep Phoenix. Een week later, op 21 mei, kun je in Utrecht terecht in de Jaarbeurs bij Ducosim, de landelijke spelvereniging. Beide evenementen zijn toegankelijk voor iedereen die van spellen houdt en beiden zijn een prima manier om met nieuwe spellen in aanraking te komen.

Tenslotte, Johan: ik ben net even op je site geweest. Mooie foto's!

• Ron Huising

Puerto Rico is volgens mij het beste spel van de laatste jaren.

Voor 2 personen zijn Babel en Jambo erg goed.

Voor gevorderde spelers is Struggle of Empires een sterke aanrader.

• Hunter

Het leukste spel is momenteel Twilight Imperium 3d edition. Het is wat aan de lange kant (tussen de drie en zes uur met 6 spelers) maar heeft echt alles wat een goed spel maakt. Sfeer, politiek gekonkel, een duidelijke economie, strategie, tactische mogelijkheden, ontwikkeling van technology, unieke rassen voor iedere speler, een modulair bord, weinig downtime tussen beurten etc. Kortom, alles!

• Rolf

Wat is het beste spel? Dat is net zoiets als de vraag: wat is je beste CD?

Om antwoord te geven op de laatste: die op dit moment in mijn CD-speler zit.

Kortom, het hangt van het moment af, de groep waarmee je speelt, de omstandigheden. Als ik me een avond kapotgeamuseerd heb met een simpel spelletje als Koehandel, is dat goud waard. Maar heb ik me suf te zitten prakizeren en me rot zitten zweten met een zwaar(der) spel als Tadsch Mahal, dan is dat weer het beste spel.

Echter, dat spel is weer niets als je het op kerstavond gezellig met je familie wilt spelen. Dan is misschien weer Ticket To Ride ‘ het beste spel’. Er zijn eigenlijk zoveel ‘ beste spellen’ . Natuurlijk komt het een wat vaker op tafel dan het andere. Maar dan nog zegt dat niets over de kwaliteit van dat spel. Het hangt er van af wat je in een spel zoekt en of het op dat moment (!) daarin dan tegemoet komt.

Als je houdt van veel diepgang, uitdaging, strategie, pit, variatie, concentratie, veel mogelijkheden, en elkaar dwarszitten:

1. Tadsch Mahal

2. Wallenstein

3. Puerto Rico

4. Java

5. Lowenherz (en niet Leeuwenhart)

6. Eufraat & Tigris

7. El Grande

Dit is geen rangvolgorde. De karakteristieken van deze spellen zijn onderling zo verschillend van elkaar dat er geen prioriteit aan toe te kennen valt.

Als je houdt van lichtere kost, gezelligheid (= de mogelijkheid van slap gezwets bij een spel), :

1. Colonisten van Catan

2. Ticket To Ride

3. Wyat Earp

4. Union Pacific

5. Razzia

• sjoerd slagman

alle catan series

• Corky

Ja, wat is nou het leukste spel? Ik denk dat rolf er het zinnigste antwoord heeft gegeven. Er is geen leukste spel! Ieder heeft zijn eigen favoriet, persoonlijk denk ik dat je gewoon veel spellen moet gaan spelen en niet beginnen moet met het kopen van je eerst gespeelde spel dat wel leuk was. Het enthousiasme van je medespelers zorgt er soms voor dat je zo'n spel net wat leuker vind dan na een paar keer spelen. Ook een goed plan is om een spellengroep in de buurt op te zoeken (dat kan vrij goed via boardgames.pagina). Bij sommige spellenspeciaalzaken is er ook de ruimte en mogelijkheid om wat nieuwe/onbekende spellen te testen. Bel ze even op en vraag naar de mogelijkheden, mijn ervaring is dat er in de speciaalzaken ook nog wel wat liefhebbers werken/rondhangen. (en zeker niet altijd de beste verkopers.)

Johan, welkom en veel plezier in onze hobby.