Met dien verstande dat het cijferpatroon in Marcels oplossing gelijk is aan het letterpatroon in de mijne.
Het maakt niet uit welk stuk je in het midden plaatst. Het enige wat verandert is wat je onder vorm B verstaat, of wat kleur 4 is. Bijvoorbeeld:
B2 C3 D4 E5 A1
D5 E1 A2 B3 C4
A3 B4 C5 D1 E2
C1 D2 E3 A4 B5
E4 A5 B1 C2 D3
is ook een oplossing (1 naar links geroteerd ten opzichte van mijn oorspronkelijke oplossing). Misschien zijn er nog oplossingen die een wezenlijk ander patroon hebben dan de mijne, dat weet ik niet.
Wat is de precieze verdeling van de stukken over beide spelers? Dat lijkt me van wezenlijk belang voor een eventuele oplossing van dit spel. Is het zo dat degene die als eerste geen zet meer kan doen verliest?
De spelregels zijn o.a. terug te vinden op www.speldatabase.be.
Elke speler kiest om beurt één stuk, tot 12. Het overblijvende stuk wordt in het midden geplaatst.
De keuze van de stukken zal m.i. belangrijk zijn, maar uiteindelijk ben je ook afhankelijk van de zetten van je tegenspeler. De verliezer is inderdaad diegene die geen zetten meer kan doen.
Verder is er nog een spelvariant. De stukken zijn namelijk genummerd van 1 tot 25.
Op voorhand wordt afgesproken hoeveel spelletjes er worden gespeeld. De verliezer van elk spel moet de totale waarde van de niet-geplaatste stukken als strafpunten noteren. Wie na het aantal afgesproken spelletjes het minste strafpunten heeft, is de winnaar.
Stef
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?