Quintus

• Stef De Prez

Vorige week speelde ik het strategiespel Quintus.

Het spel bestaat uit een bord met 5 x 5 velden en 25 speelstukken (5 verschillende vormen in 5 verschillende kleuren).

De bedoeling is om alle stukken zo te plaatsen dat op geen enkele rij van 5 velden

(5 horizontaal, 5 verticaal en 2 diagonaal) meer dan één speelstuk van dezelfde vorm of hetzelde kleur komt te staan.

Na herhaaldelijk proberen, twijfel ik eraan dat het mogelijk is om alle stukken op het bord te plaatsen. (Aangezien ik het spel zelf nog niet kon kopen, heb ik i.p.v. speelstukken kaartjes gebruikt in 5 verschillende kleuren, genummerd van 1 tot 5.)

Heeft iemand dit spel al gespeeld, en zo ja, is een oplossing mogelijk?

• Guido

Bedoel je zoiets (ik neem aan dat elk speelstuk in elk vakje van het bord past)?

A1 B2 C3 D4 E5

C4 D5 E1 A2 B3

E2 A3 B4 C5 D1

B5 C1 D2 E3 A4

D3 E4 A5 B1 C2

• Guido

A1 B2 C3 D4 E5

C4 D5 E1 A2 B3

E2 A3 B4 C5 D1

B5 C1 D2 E3 A4

D3 E4 A5 B1 C2

• Guido

Sorry voor dubbelpost!

• Stef De Prez

Bedankt, Guido, voor de oplossing.

Is er een bepaald systeem of strategie mogelijk? (Wiskundige formule?)

De eerste zet moet altijd in het midden gebeuren.

Wanneer je met 2 speelt, neemt elke speler om beurt 12 stukken en wordt het

overblijvende stuk in het midden geplaatst. Elk om beurt stelt een stuk op tot iemand niet meer verder kan.

• Marcel

Wiskundige formule, misschien niet, maar een systeem wel en eigenlijk heel simpel. Je zet de eerste in de hoek en zet dan steeds schuin eronder een van de zelfde kleur, dan krijg je het volgende.

A1 B1 C1 D1 E1

E2 A2 B2 C2 D2

D3 E3 A3 B3 C3

C4 D4 E4 A4 B4

B5 C5 D5 E5 A5

Heel simpel, eigenlijk. Of het ook zo makkelijk gaat, als je tegen iemand speelt, denk ik niet, want dan probeer je elkaar er natuurlijk in te luizen.

Groetjes,

Marcel

• Marcel

Hoi,

Mijn eerste oplossing was natuurlijk niet goed, ik had het niet goed gelezen, maar dan doe je gewoon steeds 1 diagonaal naar beneden en 1 opzij, dan krijg je dit dus.

A1 B2 C3 D4 E5

D5 E1 A2 B3 C4

B4 C5 D1 E2 A3

E3 A4 B5 C1 D2

C2 D3 E4 A5 B1

Groetjes,

Marcel

• Stef De Prez

Spijtig genoeg is deze oplossing ook fout. Diagonaal, van linksboven naar rechtsbeneden, heb je A1- E1 - D1 - C1 - B1.

In de oplossing van Guido is er effectief een patroon : diagonaal naar beneden en recht naar beneden. Maar ! Niet om het even welk stuk, maar wel stuk A(x+2) of bijvoorbeeld : A1 diagonaal naar beneden, recht naar beneden A(1+2) = A3, volgend stuk diagonaal naar beneden, recht naar beneden A5.

Wanneer je zoals Guido begint met als bovenste rij A1 - B2 - C3 - D4 - E5 gaat het vrij vlot, maar het eerste stuk moet in het midden worden geplaatst. (Om nadien met dezelfde bovenste rij verder te gaan moet je dus zeker met B4 beginnen.)

Stef

• marcel

Je hebt gelijk, helaas is het weer fout. Ik zal er de komende dagen nog eens over denken. Normaal gesproken, hou ik wel van dit soort puzzels en kom ik er meestal ook wel uit.

• Guido

Mijn oplossing is gebaseerd op die van Marcel. Het ABCDE patroon is inderdaad op die manier gevormd; het 12345 patroon is gevormd door hetzelfde te doen maar dan de andere kant op te schuiven.