Wie heeft er tips voor het winnen van A&A?

  • Joszti

    Zoals het onderwerp al aangeeft zoek ik wat tips voor het winnen van Axis en Allies (oude versie). Ik ga het spel morgen spelen en enige raad kan ik wel gebruiken, want het is jaren geleden dat ik het heb gespeeld.

    Dus, kom maar op met die tips !

  • Hunter

    Met de Axis of met de Allies?

    Met de Allies is de strategie eenvoudig: De Allies verdienen meer inkomen iedere beurt dan de Axis. Het is voor de Allies voldoende om de Axis zo lang mogelijk opgesloten te houden om daarna met hun hogeren inkomen Duitsland aan te vallen.

    Taktiek Engeland

    1) Bouw met Engeland een fabriek in India en produceer daar Tanks & Infantry.

    2) Beweeg met Engeland 2 fighters en je bomber richting Russia, daarna India.

    Dit zorgt er voor dat Japan niet of nauwlijks progressie maakt op het vaste land van Azia. Minder inkomen betekend minder groei, en dat betekend meer tijd voor de Allies.

    Taktiek Rusland

    1) Bouw Infantry, Infantry en Infantry. Zorg dat je Japan zo lang mogelijk ophoudt door te zorgen voor Counter-Attack mogelijkheden (dus: als Japan een gebied veroverd, zorg dan dat je voldoende dreiging hebt om dat gebied weer te veroveren) Met enig geluk komt Japan pas vanaf beurt 3 a 4 echt op gang.

    Taktiek Amerika

    1) Laat Japan zijn gang gaan.

    2) concentreer je volledig op Duitsland. Bou veel vrachtboten en zorg er voor dat je iedere beurt vanuit Eastern Canada troepen laat landen in Noorwegen/Western Europe/Spanje (Spanje kost 3 IPC om te kunnen veroveren maar is wel een ideaal Staging Area)

    De gecombineerde macht van Amerika, Engeland en druk vanuit Rusland kosten Duitsland de kop. Hij kan niets anders dan zich proberen in te graven en Japan zo veel mogelijk tijd geven om iets tegen Rusland en Engeland in Azia te beginnen.

    Voor de Axis: helaas is het spel niet zodanig gebalanceerd dat er voor de Axis een winnende strategie is. Omdat de Allies meer inkomen hebben, hebben de Axis dus haast en moeten zo snel mogelijk veel terrein veroveren om dit tekort te overbruggen. Er is echter tegen de bovengenoemde strategie van de Allies alleen iets te beginnen als de Allies een fout maken. Als dat niet gebeurt, winnen de Allies gegarandeerd.

    Als je je af vraagt of dit het spel niet verknalt: helaas verknalt het inderdaad het spel. Koop daarom de Axis & Allies Revised Edition, die is veel beter gebalanceerd en heeft voor alle landen veel meer mogelijkheden.

  • René Wiersma

    Tip 1: speel met de huisregel dat Rusland in de eerste beurt niet aan mag vallen, anders hebben de “Allies” wel een erg groot voordeel.

    Strategie hangt af van welk land je speelt, natuurlijk.

    Algemeen: de beste units zijn infanterie. In feite hoef je het hele spel alleen maar infanterie te kopen en transports om ze te kunnen verschepen, al kunnen een paar tanks ook weleens handig zijn. De rest van de units is allemaal maar te dure en dus overbodige “rommel”. Alleen maar infanterie kopen is dodelijk saai, maar wel effectief.

    Duitsland: verover zo snel mogelijk zo veel mogelijk extra IPC's in Afrika. Dit is een absolute must, dus verscheep wat extra troepen naar Afrika vanuit Italie om er zo zeker van te zijn dat je de Engelsen in Egypte kan verslaan. Hopelijk kun je deze punten zo lang mogelijk vasthouden, maar maak er geen halszaak van. Je prioriteiten bestaan na het veroveren van Afrika vooral uit het zo lang mogelijk instandhouden van het Oostfront tegen de Russen, totdat de Jappen de Russen (hopelijk) komen oprollen.

    Japan: schakel de Amerikaans vloot in de eerste beurt uit door een massale aanval op “Pearl Harbour” met alle beschikbare zee- en vliegunits. Daarna concentreer je je op het vasteland van Azie, met als doel langzaam op te @!#$ naar Moscow. Natuurlijk rol ook de Engelsen in India en de Amerikanen in China op. Bouw, zodra het enigszins veilig is, een Factory, zodat je niet meer afhankelijk bent van je ene Factory in Japan. India en Manchuria zijn goede plekken voor een Factory. Het is belangrijk om druk te zetten op Rusland, anders kunnen de Russen zich focussen op Duitsland. Als Rusland valt, is het spel in feite gewonnen. Dit moeten de “Axis” altijd in het achterhoofd vallen.

    Rusland: simpel, bouw elke beurt zoveel mogelijk infanterie en graaf je in in oost-europa. Houd zo lang mogelijk stand tegen de Duitsers en de Japanse aanvallen.

    Engeland: arm Engeland gaat veel van haar overzeese gebieden verliezen. Ruim zo snel mogelijk de Duitse vloot op en zorg ervoor dat je de linies tussen Europa en Afrika voor de Duitsers afsnijdt. Probeer zo snel mogelijk de Afrikaanse IPC's weer van de Duitsers af te snoepen. Voor Engeland is het eventueel een optie om bombers te bouwen en economische aanvallen uit te voeren op Berlijn. Een andere tactische optie is om Norway/Finland snel te veroveren, zodat dit als uitvalsbasis kan dienen voor de Amerikaanse troepen.

    Amerika: speelt een cruciale rol. Dit is het land dat uiteindelijk de doorslag zal moeten geven voor de “Allies”. Vergeet Japan, het is te duur om met een vloot de eilandjes in de Pacific te gaan heroveren. Een invasie in Duitsland is je hoofddoel. Bouw zo snel mogelijk transports om infanterie te verschepen naar, danwel Afrika (als Engeland niet bij machte is om het snel terug te veroveren), danwel naar Karelia (of Norway/Finland als dit in geallieerd handen is) om de Russen bij te staan. Rusland heeft niet genoeg economische power om op twee fronten stand te kunnen houden, maar als de USA te hulp schiet zullen de “Axis” niet tegen het economische overwicht van de “Allies” op kunnen.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik ben benieuwd naar de strategietips van andere mensen.

  • René Wiersma

    Haha, kennelijk mag je niet op-r-u-k-k-e-n op dit forum ;)

  • Hans Jacobs

    Dat de Allies altijd winnen is bullshit, ik heb zelf diverse malen toernooien georganiseerd (en gespeeld) en van de verzamelde 80 resultaten lagen de Allies maar licht voor, 40 winst voor Allies tegenover 37 voor Axis en drie gelijkspelen.

    Bovenstaande tips zijn al erg goed, nog (wat) extra suggesties:

    Japan:

    verover niet alleen het zeegebied van Pearl Harbor, maar bewaar een transporter (met 2 mannetjes) en een fighter om het eiland zelf ook te pakken. Dit is voor de zekerheid dat je vloot niet terug aangevallen kan worden (Pearl Habor kan als landingsplaats dienen voor de Amerikaanse vliegtuigen!). Daarna gaat de vloot naar Panama en verovert dit… en je kunt (als de dobbelstenen mee zitten of je hebt een keer een transporter extra meegestuurd voor casualty) met 2 battleships, een duikboot en een volgeladen vliegdekschip voor Amerika gaan liggen. (Dit heb ik in de ptraktijk zien gebeuren en het kost de Allies VEEL geld)

    Kijk zelf even of je dit varieert met een extra transporter om Amerika te verleiden om Mexico stevig te bewaren. Dit alles om Duitsland langer lucht te geven.

    Aangezien je dit alles nog niets aan nieuwbouw kost, kun je meteen in de 1e of 2e beurt een fabriek op het vasteland pleppen, en met je extra aangekochte transport(ers) zet je direct extra beveiliging voor de fabriek over en kun je daarna Australie en Nieuw-Zeeland ophalen en evt. naar Afrika (Japan verovert Zuid-Afrika ? Komt vaker voor dan je denkt !). In elk geval, snoep IPC's van Engeland af en maak druk in Azie. Bekommer je naast je vloot niet te veel om Amerika, tenzij die massaal alles in Azie stopt, maar dat vind de Duitser vast niet erg.

    Duitsland:

    Maai naast de Noordzee ook Gibraltar in de eerste beurt om. Hoe langer het duurt voor er een invasie vloot in de Noordzee ligt, des te beter. Koop zelf geen boten, tenzij je een transporter in Zuid-Europa wil leggen om Afrika iets harder te bestoken.

    Koop de eerste beurt veel mannetjes, je hebt kanonnenvlees nodig in West-Europa en voor het veroveren van Karelie. Verschuif een stapeltje mannetjes naar West-Europa en je tanks naar Ooost-Europa. Vanaf 2e beurt tanks er bij en druk op Rusland vasthouden. Probeer af en toe met een mannetje en wat fighters de Caucasus leeg te maken. Elke dode Rus is meegenomen.

    Het IPC's snoepen in Afrika mag niet te veel aankoop of overzetten van troepen kosten, het duurt een paar beurten voor de investering terug hebt !

    Plaats een Bomber in West-Europa zolang er geen invasievloot ligt, deze kan tot aan de kust bij Amerika komen en zo losliggende transporters wegtikken. Planningsprobleem voor de Allies dus.

    Rusland:

    Bouw Karelie vol met mannetjes. Hooguit een mannetje op de Caucasus bewaren zodat een tank-aanval op Moskou niet mogelijk is. Zeker als Engeland wat fighters over heeft hoop je het lang vol te houden. Afhankelijk van de Engelse speler (zie fighters in Alaska bij Engeland hier onder) trek je je tanks terug uit Oost-Azie. Het is vooral klappen voorkomen, weinig zelf uitdelen daar dit veel kan kosten.

    Mocht Engeland een vliegdekschip in de Noordzee bouwen, kun je een of twee fighters hierop landen om de invasievloot mee op te bouwen. Later haal je ze terug naar Karelie.

    Engeland.

    Druk zetten zolang je geld hebt is het motto. De Engelse speler loopt het meeste risico met inkomen verliezen. Snel een fabriek op India of een vloot in de Noordzee zijn de twee meest gebruikte taktieken. Als je voor de eerste kiest, vlieg je intussen wat fighters via Rusland naar India toe.

    Voor de tweede is het van belang een drietal transporters in de Noordzee te hebben. Je kunt dan als Finland valt stukken naar Rusland helpen of vanaf beurt 4 Spanje te kopen (zie neutrale landen in de regels) en een stapel mannetjes daar te zetten (meteen gevolgd door een Amerikaanse stapel). In dit geval heb je in beurt 5 zware druk op West-Europa en Zuid-Europa, probleem voor de Duitse speler als deze nog niets met de Russen heeft kunnen doen.

    Een variantje is het om al je vliegtuigen in de eerste beurt naar Alaska te brengen. Als Japan hier niets mee doet ligt en de zee rond Japan onder vuur (voor aan te kopen Japanse transporters) en je kunt Mantsjoerije verstevigen als Rusland dit verovert ! (en je kunt dan nog doorvliegen naar India mocht je er een fabriek hebben gezet, of naar Karelie, eer het daar spant).

    Amerika:

    Veel geld, maar gebruik het maar eens goed !

    Amerika heeft weinig vaste land op de grote continenten en daarmee een zeer vaste bak met geld. Maar boten zijn duur. Veel gebruikt is het om op West-Amerika een stapel mannen te zetten, die later via West-Canada (verbonden met de Atlantische Oceaan !) overgescheept worden naar Europa. Kost geen tijd en je hebt een muurtje tegen Japanse grappen. Als Japan Pearl Harbor niet wil of het eiland niet pakt en wel je vloot sloopt, kun je gericht de Japanse vloot mollen. In andere gevallen is het betrekkelijk duur om via de Grote Oceaan iets tegen de Jappen te gaan doen. Als Japan Pearl Harbor massaal aanvalt kun je je vloot deels reddden door een transporter in de weg te leggen en met je battle-ship te vluchten via het Panama-kanaal. Misschien dat de Japanner dan wel 2 fighters er op gooit, maar dit kost hem ook wat.

    (Afhankelijk van een Duitse bommenwerper op West-Europa?) kies je er voor om in beurt 1 of 2 een paar transporters op Oost-Amerika te zetten en deze in de 2e beurt met wat mannetjes naar de Noordzee te varen. Of een vliegdekschip er bij als Engeland dit niet doet of als deze een fabriek in India bouwt.

    Elke beurt kun je hierna mannetjes vanuit West-Canada naar Engeland brengen, of Finland, of Spanje. Bewaar je schamele zware stukken voor het juiste moment, want een amfibische aanval moet door tot het bittere einde !

    Een fabriek in China kan, maar dan moet de gehele Allies-taktiek gericht zijn op het druk zetten op Japan. En in de eerste beurt is het fijn als de dobbelstenen niet te gunstig zijn voor de Jappen.

    Veel plezier !

    Hans

  • Hunter

    >>Dat de Allies altijd winnen is bullshit, ik heb zelf diverse malen toernooien georganiseerd (en gespeeld) en van de verzamelde 80 resultaten lagen de Allies maar licht voor, 40 winst voor Allies tegenover 37 voor Axis en drie gelijkspelen.<<

    Voor zover ik weet is het standaard dat bij toernooien 5 beurten worden gespeelt waarna wordt gekeken wie er de meeste inkomen (geschaalt voor het land dat je speelt) bij heeft gekregen. En dan krijg je inderdaad dat de Axis bijna net zo vaak winnen als de Allies aangezien het voor Amerika erg lastig is om na 5 beurten al inkomen ergens veroverd te hebben.

    Met andere woorden: het meest gebruikte toernooi systeem gebruikt hele andere “overwinnings” regels dan het standaard spel. En iedere vergelijking tussen toernooi uitslagen en het basis spel zijn daarom volledig zinloos.

  • Joszti

    Mannenbroeders spelgenoten, hartelijk bedankt voor deze tips. Ik heb ze uitgeprint en als ik vanavond bezig ben met spelen ga ik stiekem op de wc de tips nog eens nalezen. Als dat geen spetterende overwinning gaat worden ;-)

  • DirkDeBelg

    En nog geen enkele indicatie van chuck-chuck ? Check even op Don's A&A pages en je hebt bijna een heel boek ivm strategie-en !

    http://donsessays.freeservers.com

    Greetz

    Dirk

  • Joszti

    Nog een keertje bedankt. Er staat een hoop op die site, alleen jammer van al die pop-ups.

  • Evertjan van de Kaa

    Ik heb het spel niet zo vaak tegen mensen gespeeld (wel het komputerspel gespeeld)maar wilde toch wat dingen opmerken:

    1. Rusland:

    Alleen maar infanterie bouwen, je moet je gebied zoveel mogelijk verdedigen tot de engelsen en de amerikanen komen. Infanterie is daarvoor erg goed.

    Verder je schepen bij de engelse vloot voegen (als extra bescherming voor die vloot).

    Eventueel kun je je van de japanse grens terug trekken (je tanks dan) danwel een japanse aanval uitlokken.

    Met name karelia versterken.

    2. De duitsers hebben de mogelijkheid om in de eerste beurt met hun lucht en zeemacht alle geallieerde schepen uit te schakelen en dan houden ze nog 1 of twee vliegtuigen over om in bijvoorbeeld egypte te gebruiken. Zo uit mijn hoofd vliegtuig frankrijk naar amerikaanse transport, bommewerper naar engelse transport bij canada. rest zie je zelf wel. transport bij duitsland kan gebruikt worden om troepen over te zetten. Enige eventuele aanval op land zou naar karelia zijn (waar die fabriek staat?). aangezien je vliegtuigen op zijn (gebruikt op zee) heb je geen last van het luchtweer geschut. Let er wel op dat je transport en battleship in de middelandse zee ook bij rusland kunnen komen.

    Bovenstaande is riskant maar statistisch goed te doen.

    3. Engeland:

    overweeg een vliegdekschip te bouwen bij engeland als bescherming van je vloot transportschepen. doe dit alleen als je zeker weet dat je van de amerikanen 1 of 2 vliegtuigen krijt (dat de amerikanen ze erop landen), of dat de duitsers geen vliegtuigen hebben.

    EEN FABRIEK IN INDIA ZETTEN (IN DE EERSTE BEURT) IS EEN HELE STOMME ZET VAN DE ENGELSE SPELERTENZIJ HIJ KAN ZORGEN DAT DE JAPANNER ER NIET BIJ KAN!!!!! bedenk ook dat je er devolgende beurten ook drie eenheden wil neerzetten en dat dit je per beurt tussen de 9 (3 inf) en 15 (3 tanks) IPC's scheeld.

    Een fabriek in zuid afrika is waarschijnlijk te ver van het front af (en heeft maar een capacyteit van 2),voor australie geld hetzelfde.

    Eventueel zou je een fabriek in egypte kunnen bouwen maar dat hankt van de situatie af. als je het overweegt betekend dat echter meestal dat het te doen is.

    4. Japan. Ik had vroeger het idee dat je als japan direct het amerikaanse gebied moest aanvallen waar je aan grenst en een fabriek moest bouwen in dat gebied wat dan geheel door japanse gebieden is omringd (middelste 3 gebied)

    Dit is een vrij veilige zet. Gewaagder is:

    van rusland een gebied aanvallen (of twee maar dan moet je er waarschijnlijk een battleship bij gebruiken), zelfde amerikaanse gebied aanvallen, india aanvallen.

    Als je deze drie aanvals betekend dat dat je je vliegtuigen gebruikt als wapens en je infanterie als kanonnenvoer.Het gevolg is dat je waarschijnlijk geen aanval op pearl harbor kan doen.

    In iedergeval moet je als de engelse speler een fabriek in india zet deze natuurlijk gewoon veroveren. dit moet geen probleem zijn. desnoods kan je hiervoor afzien van pearl harbor.

    5. amerika:

    consentreer je vooral op duitsland, let er wel op dat de ax niet stiekem brazilie over neemt.