Wie heeft er tips voor het winnen van A&A?

  • Hunter

    >>Zo uit mijn hoofd vliegtuig frankrijk naar amerikaanse transport<<

    Dat kan niet EJ. Daarvoor is de kust van de Verenigde Staten te ver. Je moet ook nog terug kunnen vliegen. Vanaf Frankrijk zijn de stappen: 1 - Zeegebied voor de kust van Frankrijk; 2 - Midden Atlantische Oceaan; 3 - Kust van Verenigde Staten Oost. Da's dus 1 stap teveel aangezien je ook nog ergens wilt landen.

    2. Als Duitser heb je aan de ene kant haast, want je wilt Rusland aanvallen voordat deze een hele goede verdediging heeft opgebouwt. Aan de andere kant wil je voorkomen dat Engeland en de VS in Europa vaste grond onder de voeten krijgen, maar dat gaat je uiteindelijk toch niet lukken. Daarom is het voor de Duitser meestal het verstandigst om zich in te graven en alleen maar Infantry te kopen en te wachten totdat de Amerikanen komen. Wel proberen om Rusland op afstand te houden.

    3. Engeland. Je kunt met Engeland een Fabriek op India bouwen zodanig dat de Japanner deze nauwlijks kan veroveren. Haal met je transporter gewoon de Engelse infantery uit de Golf op. Dit levert voldoende bescherming op. Bovendien kan Rusland eventueel twee infantry doorschuiven in zijn eerste beurt naar China om van daaruit de Fabriek te bedreigen tegen de snode Japanner. Je kunt ook de twee Fighters en de Bomber van Engeland naar Russia laten vliegen voor meer luchtsteun bij India. Deze kunnen dan gebruikt worden om aanvallen op naburig gebied te ondersteunen en/of aanvallen op zee uit te voeren op losse Japanse Transporters.

    4. Japan. Als Japan moet je grond veroveren en dat moet snel gebeuren. Je kunt het niet veroorloven om een fabriek te bouwen anders dan in het bovenste Japanse gebied. De enige andere goede plek voor een fabriek is India, maar tja dat moet je wel eerst even veroveren. Het bouwen van een fabriek levert namelijk tijdverlies op aangezien de fabriek niet in dezelfde beurt iets kan bouwen. Ook is het niet verstandig dit in beurt 1 te doen want de Japanner heeft al zijn inkomen nodig om er voor te zorgen dat er goede transportlijnen ontstaan. Hierbij zal een Engelse Bomber in India ervoor zorgen dat je als Japanner heel erg voorzichtig moet gaan spelen zodat er geen transporters “los” komen te liggen. Japan is logistiek gezien een nachtmerrie.

    5. VS: De befaamde Chuck-Chuck taktiek is de beste om te winnen. Gewoon veel tranporters kopen, veel infantry en al deze infantry doorschuiven naar Eastern Canada. Vanaf daar kun je in 1 beurt op en neer varen naar Western Europe, Norway en Spanje. Het is heel erg voor de Duitser als hij ziet dat iedere beurt een lading van 10 Infantry wordt afgezet in Europa. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Engelsman.

    Conclusie: helaas is het spel te weinig gebalanceerd zodanig dat de Axis ook een goede kans maken om te winnen. Vooral de Duitser is economisch te zwak om lang stand te kunnen houden. Daarom raad ik iedereen aan om de nieuwe Axis & Allies: Revised edition (die het Duivelsei bij de afgelopen Ducosim Spellenbeurs heeft gedemonstreerd) te kopen.

  • Evertjan van de Kaa

    >>Zo uit mijn hoofd vliegtuig frankrijk naar amerikaanse transport<<

    >>Dat kan niet EJ. Daarvoor is de kust van de Verenigde Staten te ver. Je moet ook nog terug kunnen vliegen. Vanaf Frankrijk zijn de stappen: 1 - Zeegebied voor de kust van Frankrijk; 2 - Midden Atlantische Oceaan; 3 - Kust van Verenigde Staten Oost. Da's dus 1 stap teveel aangezien je ook nog ergens wilt landen. <<

    Oke vergisinkje. Ik bedoel de onderzeer voor franse kust. deze kan de am. transport aanvallen, vliegtuig in frankrijk kan britse canada transport aanvallen, rest van de luchtmacht en schepen in de zee bij duitsland het zee gebied bij engeland.

    verder kun je overwegen om het slagschip niet aan te vallen, zoals je zei is het vrij belangrijk om egypte te veroveren

    bovenstaande is wat riskand maar je hebt een goede kans om na de eerste beurt geen transporten meer te hebben aan de allied zijde.

    >>3. Engeland. Je kunt met Engeland een Fabriek op India bouwen zodanig dat de Japanner deze nauwlijks kan veroveren. Haal met je transporter gewoon de Engelse infantery uit de Golf op. Dit levert voldoende bescherming op. Bovendien kan Rusland eventueel twee infantry doorschuiven in zijn eerste beurt naar China om van daaruit de Fabriek te bedreigen tegen de snode Japanner. Je kunt ook de twee Fighters en de Bomber van Engeland naar Russia laten vliegen voor meer luchtsteun bij India. Deze kunnen dan gebruikt worden om aanvallen op naburig gebied te ondersteunen en/of aanvallen op zee uit te voeren op losse Japanse Transporters. <<

    Ik blijf erbij dat als de engelsman dat doet je hem moet aanvallen in india. Ik denk zelf dat hij maar een infantery erin kan brengen, je hebt wel twee (of drie) vliegtuigen nodig (een om het transport bij india te verslaan) en de kans om te winnen is 50-50 maar toch. Ik heb het idee dat echte hulp pas in de tweede of derde beurt je kan bereiken.

    >>4. Japan. Als Japan moet je grond veroveren en dat moet snel gebeuren. Je kunt het niet veroorloven om een fabriek te bouwen anders dan in het bovenste Japanse gebied. De enige andere goede plek voor een fabriek is India, maar tja dat moet je wel eerst even veroveren. Het bouwen van een fabriek levert namelijk tijdverlies op aangezien de fabriek niet in dezelfde beurt iets kan bouwen. Ook is het niet verstandig dit in beurt 1 te doen want de Japanner heeft al zijn inkomen nodig om er voor te zorgen dat er goede transportlijnen ontstaan. Hierbij zal een Engelse Bomber in India ervoor zorgen dat je als Japanner heel erg voorzichtig moet gaan spelen zodat er geen transporters “los” komen te liggen. Japan is logistiek gezien een nachtmerrie. <<

    Ik had het idee dat alle transport activiteit opbouwen tijd kost. Of je bouwt een fabriek of twee transporters. beide kun je echter niet deze beurt gebruiken.

    >>5. VS: De befaamde Chuck-Chuck taktiek is de beste om te winnen. Gewoon veel tranporters kopen, veel infantry en al deze infantry doorschuiven naar Eastern Canada. Vanaf daar kun je in 1 beurt op en neer varen naar Western Europe, Norway en Spanje. Het is heel erg voor de Duitser als hij ziet dat iedere beurt een lading van 10 Infantry wordt afgezet in Europa. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Engelsman.

    Conclusie: helaas is het spel te weinig gebalanceerd zodanig dat de Axis ook een goede kans maken om te winnen. Vooral de Duitser is economisch te zwak om lang stand te kunnen houden. Daarom raad ik iedereen aan om de nieuwe Axis & Allies: Revised edition (die het Duivelsei bij de afgelopen Ducosim Spellenbeurs heeft gedemonstreerd) te kopen.<<

    Ik wil nog even benadrukken dat ik alleen tegen de computer gespeeld heb en het in het echt best anders kan gaan. verder denk ik dat je wel gelijk hebt en dat je beter de nieuwe versie kan kopen.

    Evertjan van de Kaa

  • Hunter

    >>Oke vergisinkje. Ik bedoel de onderzeer voor franse kust.

    Da's goed mogelijk. Wel gaat de Sub daarna dood, maar het is toch weer een Amerikaanse Tranporter minder.

    >>Ik blijf erbij dat als de engelsman dat doet je hem moet aanvallen in india. Ik denk zelf dat hij maar een infantery erin kan brengen, je hebt wel twee (of drie) vliegtuigen nodig (een om het transport bij india te verslaan) en de kans om te winnen is 50-50 maar toch. Ik heb het idee dat echte hulp pas in de tweede of derde beurt je kan bereiken.<<

    Het ligt er aan wat de Duitser doet. Als duitsland in beurt 1 Egypte aanvalt, dan kan je overwegen om als engelsman meteen terug te slaan door Egypte met 2 Indische Infantry en 1 Fighter aan te vallen. Je geeft daamee India aan de Japanner, maar vertraagt de Duiter wel enorm in Afrika.

    Aan de andere kant kun je ook overwegen om als Engelsman een Fabriek te bouwen in India. Vervolgens haal je uit Siria/Iraq een infantry op en vliegt vanuit Engeland met 2 Fighters en 1 Bomber naar Moskow. Je kunt als Japanner proberen India te veroveren, maar hier heb je minimaal 3 jagers (waarvan er eentje de transporter in de Indische Oceaan moet aanvallen) en 4 infantry voor nodig. Dat betekend dat andere aanvallen riskanter worden, en je wilt als Japanner NIET dat de Amerikaanse vloot bij Pearl Harbour het overleeft. Verder moet je als japanner China aanvallen, anders bouwt de Amerikaan in zijn beurt gewoon een fabriek in West China en ben je als Japanner in de aap gelogeerd. Of de Amerikaan valt met 2 infantry en een Jager India aan om dit terug te veroveren voor de Engelsman zodat deze er weer kan bouwen. Het is zelfs mogelijk om dit door Rusland te laten doen.

    Zoals je ziet: de fabriek in India kan prima verdedigd worden mits alledrie de Allies goed samenwerken. Zowel Engeland als Amerika als Rusland kan hier aan meehelpen.

    >>Ik had het idee dat alle transport activiteit opbouwen tijd kost. Of je bouwt een fabriek of twee transporters. beide kun je echter niet deze beurt gebruiken.<<

    Transporters bouwen kost 1 beurt tijd, en ze kunnen volgende beurt worden gebruikt voor het aanvallen van Russisch en/of Engels gebied.

    Een fabriek wordt in beurt 1 gebouwt en zet pas aan het EIND van beurt 2 troepen in het gebied. Het bouwen van een fabriek is wel aan te raden, maar alleen daar waar de route voor de transporters tever is. En dat is in India. Alle andere gebieden zijn met transporters te bereiken.

    Bovendien zijn transporters efficienter aangezien een fabriek 15 IPC kost en je er 3 units mee kunt bouwen, daar waar 2 tranporters 16 IPC kost en je 4 infantry kunt vervoeren. En aangezien de infantry verreweg de beste landeenheid en de Japanner alle aanvallen ondersteund met Fighters is het niet nodig om ooit tanks te bouwen.

    Anyway, tot zo ver gefilosofeer over Axis & Allies: Original.