bordspel top 10

  • Ron Huising

    Hallo Martin,

    Een leuk initiatief en zo te zien wel helemaal gericht op de familie-markt.

    Alleen Puerto Rico gaat een stapje verder.

    Als de titels iets minder massaal bekend en verkocht hoeven te zijn en wat meer gericht op de kwaliteit van het spel en het lang blijven boeien, dan zou ik zeker spellen als Avé Caesar, Diplomacy, Struggle of Empires, Papua, Twilight Struggle, Pandemie, Cuba en Dalmuti als titels willen noemen.

    Voor velen is het rollenspel Dungeons & Dragons ook het ultieme spel dat ooit ontworpen is, waaruit heel veel andere spellen zijn voortgekomen (incl. alle fantasy computerspellen). Ik trek nu natuurlijk de grenzen wat verder op dan alleen een top-10 voor de bordspellen, maar er zijn ook steeds meer cross-over titels bijgekomen.

    Mijn eigen ultieme spel aller tijden blijft waarschijnlijk Diplomacy. De regels zijn heel eenvoudig, maar de mogelijkheden zeer divers. Met alleen inzicht kom je er niet en met alleen een vlotte babbel ook niet. Je moet all-rounder proberen te zijn en scherp blijven tijdens de onderhandelingen. Ook moet je 7 man rond het bord regelen en voldoende tijd hebben.

    Dat vergt wat inspanning, maar dan heb je het beste (en gemeenste) spel aller tijden.

    Het bestaat al sinds eind jaren zestig, de landelijke spellenvereniging Ducosim is er omheen ontstaan en nationaal en internationaal zijn er kampioenschappen. Het familie-publiek heeft er meestal nog nooit van gehoord, maar in de studentenwereld en de spelerswereld is het beroemd en berucht.

  • slaapgraag

    Even uit de losse pols:

    1 - go

    2 - El grande

    3 - reef encounter

    4 - Twixt

    5 - schaak

    6 - morgenland

    7 - funkenschlag

    8 - koehandel

    9 - puerto Rico

    10 - 3d 4 op een rij