- Wat maakt volgens u de Kolonisten van Catan zo leuk?
Je lijkt er met je vraag vanuit te gaan dat KvC een van de leukste spellen is… Zelf vind ik dat niet (meer) zo omdat er zoveel meer aanbod is. Niet dat KvC geen leuk spel is - dat blijft het wel - maar anderen zijn volgens mij leuker. Sterke punten van KvC zijn dat het veel interactie heeft door de onderhandelingen en dat het spel iedere keer anders is doordat het bord anders wordt opgebouwd. (Zwak punt vind ik de hoge geluksfactor (dobbelsteen!) ).
- Hoe onderscheidt de Kolonisten van Catan zich van andere bordspellen?
KvC is ‘the gateway game’. Wie klaar is met Risk en Monopoly gaat altijd eerst langs KvC voordat ‘moeilijkere’ spellen als Puorto Rico, funkenschlag of El Grande worden gespeeld. (Met bijv. Leeuwenhart of Tikal heb je ook steeds een ander speelbord, dat is niet uniek).
- Waarom denk je/hoe komt het dat de Kolonisten van Catan zo populair is?
Een goede marketing is hier in belangrijk: door steeds nieuwe varianten/uitbereidingen op de markt te zetten houdt 999-games de aandacht voor KvC slim vast. Omdat het zo bekend is, zullen wat onervaren spelers deze sneller kopen. Het is een redelijk toegankelijk spel (niet te ingewekkelde regels, niet de moeilijke afwegingen in een spelbeurt. Dat laatste is voor mij juist een zwakker punt.).
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen!
Slaapgraag