Khet the Lasergame

• Umut

Khet (Deflexion) the lasergame.

Strategie met de snelheid van het licht.

Khet (spreek uit als Ket) is het Egyptische symbool voor vuur of lantaarn en refereert naar de laser. In het oude Egypte stak de regerende farao vuren aan als symbool van zijn alles overheersende koningschap en om zijn heerschappij over zijn vijanden ver weg of dichtbij te laten zien. Het hedendaagse spel Khet heeft de farao's heerschappij weer tot leven gebracht waarbij zijn vuur vervangen is door technologisch geavanceerde lasers die als doel hebben hem te beschermen en zijn tegenstander aan te vallen.

Het spel deflexion is inmiddels in de US in een herziene versie op de markt onder de naam Khet. Vanaf ongeveer half maart zal het in Nederland te koop zijn bij www.slimmespelletjes.nl

voor meer info op www.khet.nl

• Frank Hakstege

55 euro is me nogal een prijs voor wat spiegeltjes en een laserlichtje…

• denise

Nou Frank, heb je wel eens gekeken wat spellen kosten? Vind 55 euro best meevallen. Lijkt me trouwens een vet gaaf spel!

• JeVo

Khet is een gaaf spel !

Ik heb Deflexion, qua naam de voorganger van Khet.

Het is m.i. niet voor niets MENSA Mind game of the Year.

Groetjes JeVo

• F. Hakstege

Nou Denise, dat heb ik wel eens. Sterker nog, al ruim 700 maal ben ik tot een aankoop overgegaan.

55 Euro voor een plastic spel met wat spiegeltjes en een rood lichtje vindt ik nogal veel. Ik denk zelfs dat spel niet in het volle daglicht gespeeld kan worden, juist vanwege het (zwakke) laserlichtje….

Maar goed, leve de hype.

• Erwin Broens

F. Hakstege schreef:

>

> 55 Euro voor een plastic spel met wat spiegeltjes en een rood

> lichtje vindt ik nogal veel.

Gelukkig hebben we het hier niet over wargames. Dan betaalt een liefhebber 55 euro voor een doos met een beetje papier en karton. Dan lijkt 55 euro voor “wat spiegeltjes en een rood lichtje” per saldo nog mee te vallen.

:-)

• Jan

Hallo Erwin,

Da's wel érg kort door de bocht. Wargames zijn toch wel een beetje meer dan jij ons voorspiegelt. Afgezien van die “doos met een beetje papier en karton” betaal je óók voor een stukje herleefbare geschiedenis, een “what if”, een idee van: “zou ik het anders (en daardoor wellicht béter) doen dan Napoleon/Alexander de Grote/Von Manstein/Julius Caesar?” Je betaalt voor een intellectuele uitdaging, een worsteling met een tegenstander die het óók beter probeert te doen dan zijn/haar historische voorganger. Je betaalt voor al die afwegingen die een groot veldheer al eens eerder in de geschiedenis heeft gedaan en probeert die veldheer daarin te verbeteren. Je betaalt om, al was het maar even, op het scherpst van de snede te mogen leven. Je betaalt voor de mgelijkheid uit te stijgen boven je doordeweekse-achter-een-PC-vegeterende zelf. Je betaalt voor het gevoel eindelijk eens zélf te bepalen wat er (op het slagveld) gebeurt. Je betaalt om eindelijk eens die persoon te zijn die onder al die lagen gemiddeldheid verborgen gaat. Je betaalt om uit te stijgen boven die dertien-in-een-dozijn. En dat alles voor 55 Euro. Da's toch een koopje! En al die gevoelens kan een spelletje “Khet” nóóit teweeg brengen. Toch….?

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Frank Hakstege

Jan,

Het was puur om te provoceren van Erwin…reageer er maar niet op.

• Akke

Ja, Frank, en jouw originele berichtje had als doel?

• Erwin Broens

Beste Jan,

Natuurlijk ging ik erg kort door de bocht. Ik nam wargames uitsluitend als voorbeeld, omdat dit een spelsoort is die “gevoelig” is voor ongenuanceerde vergelijkingen van materiaal en winkelprijs (en ik indruk heb dat Frank met enige regelmaat een mooie wargame op tafel legt; dan komt zo'n voorbeeld beter aan).

Je houdt een mooi betoog over de meerwaarde van wargames. Ik vind het wel opmerkelijk dat je het nodig vindt om zo’n verhaal vol speelse passie af te sluiten met een diskwalificatie van een andere spelsoort. Jouw speelplezier wordt daar toch niet groter van?

Speel ze!

Erwin