taipan -tichu

• johan francois

taipan

———

ik vind net als de moderator van bordspel.com en vriend des huizes van 999 - en ps-games :-) ons aller erwin brens, dit kaartspel een van de leukste spellen die er zijn.

Geen punt.

Toch maak ik van dit ‘prik’-bord 'gebruik of misbruik aan jullie de keuze, om een opmerking te maken.

Waarom moest er nu werk gemaakt worden van een hernieuwde illustratie van de kaarten , waarop het initieel (lees: ook bij volgende spellen) moeilijker is om uit te maken wat de feniks en wat de draak is ; ze hebben er zelfs een draak van een hond bijgesleurd.

Waarom blijft men niet eenvoudig bij de ‘prima’ en uiterst duidelijke illustraties van het reeds jaaaaaaren lange originele ‘TICHU’.

Dit moest me eens van het hart … omdat het de spelvreugde naar beneden haalt.

Wie overigens zin heeft of graag "tichu' speelt kan dagelijks en nachtelijks terecht op http://www.brettspielwelt.de/gate/jsp/base/index.jsp.

Je kan er dit spelletje naar hartelust spelen … ben ik online (/whereis kwazimodo) dan kan je me gerust vragen voor een spelletje (avond of weekend) .

Heel veel spelplezier en misschien zit er een ‘taipan’-competitie in in de benelux of eens een Vlaanderen -Nederland … waarom niet …

Fijne zondag verder …

ps: heeft niuks met de zaak te maken , maar als je de chinese muur speelt van knizia zit er ook zo'n knoert van een misser in bij de kaarten , die maar in één hoek becijferd zijn .. steek je je kaarten lezend van rechts naar links , dan zie je geen fluit van de cijfers en moet je die als een vertikaal torentje in de hand houden .. zoiets mag toch niet meer voorkomen dacht ik .. of hebben ze de testfases afgeschaft als het gaat om Kniziaans erfgoed.

Even fijne zondag verder

Johan francois alias kwazimodo

• Stefanovic!

Ik denk dat ze de originele uitgave van Tichu er te oubollig uit vonden zien. Het is natuurlijk niet het meest aantrekkelijke doosje en nodigt niet echt uit tot een impulsaankoop. Vandaar de restyling, maar het is slechts een gok. Ik heb Tai Pan echter nooit in de 999-uitgave gespeeld, dus heb er verder geen mening over of het een verbetering of verslechtering is.

Voor een Nederlands-Vlaamse Tichucompetitie op BSW ben ik best voor…..Mocht je me online tegenkomen (Stefanovic) dan speel ik alvast graag een potje mee!