DreamBlade

• Mike

Hey allemaal,

Is er hier al iemand die het spel DreamBlade heeft opgepikt? Ik wel, en ik kan niets anders zeggen dan : Geweldig spel!

DreamBlade laat twee zogenaamde dreamlords het tegen elkaar opnemen in een bizarre Clive Barkeresque nachtmerrie. Beide dreamlords hebben een uitgebreid arsenaal aan monsters (miniaturen) tot hun beschikking, elk met hun unieke eigenschappen.Het strijdtoneel is de dreamscape, een bord van 25 vakjes (5x5), waarop strategische posities ingenomen moeten worden, zodat er punten gescoord worden. Wie als eerst 6 punten scoort wint.

Ik heb het spel nu een dikke week gespeeld en ik ben razend enthousiast! Sterker nog, ik ben heel lang niet zo enthousiast geweest over een bordspel. Het thema spreekt me erg aan, de miniaturen zien er GEWELDIG uit en de spelregels zijn erg simpel, maar laten heel veel verschillende strategieen en benaderingen toe! Speelduur is 30 min. Het spelsysteem is bijzonder elegant en helder, de regels laten niets ter discussie open en het is erg leuk en uitdagend om uit je collectie miniaturen een efectieve strijdsmacht samen te stellen.

Het enige nadeel is dat het een collectible miniature game betreft (tenzij dit je ding is, al ben ik absoluut geen voorstander van collectible games), maar met een starter en een paar boosters kun je al heel goed een interessante strijdmacht samenstellen.

Ongelooflijk, maar het eindproduct smaakt als een unieke, diepgaande en bruisende cocktail van Heroscape, Magic the Gathering en (jawel) schaken.

Link van Boardgamegeek :

http://www.boardgamegeek.com/game/22897

Mochten er mensen in de regio ZuidHolland zijn die het spel ook (willen) spelen of sparen, laat een berichtje achter. Ik ben op zoek naar tegenstanders en mensen om mee te ruilen. :)

Mike (32 jaar, Rotterdam)

• Bas

mooie recensie

• Mike

TNX!

Was niet zozeer bedoeld als recensie, het werd wat langer dan gepland… ;)

• Mark

Ik heb de demo van DreamBlade op de site van Wizard of the Coast bekeken en dat geeft een hele goede impressie van het spel.

En ik moet je helemaal gelijk geven dat het er heel mooi uitziet. Ook de spelregels zijn heel eenvoudig.

Ik ben ook eens gaan doorzoeken wat dit moois allemaal moet kosten. En dan schrik je toch wel een beetje. Het is begrijpelijk dat het door de mooie miniaturen allemaal wat duurder is als gewone CCG. Maar toch. € 30 voor een starter en € 15 voor booster is natuurlijk geen kattenpis.

Ik heb ook weinig online spellenwinkel kunnen vinden die DreamBlade al verkopen.

Ik slaap er nog even een paar nachtjes over of ik mij waag aan DreamBlade.

Mark

• Mike

Hiya Mark!

Erg verstandig van je! ;)

Ik ben jammerlijk genoeg al reddeloos verloren! :(

Inderdaad, zoals ik al aangaf in mijn eerste stukje is het collectible aspect van het spel een probleem. Ik heb op Boardgamegeek op dit moment een discussie daarover gaande en het ziet er naar uit dat DreamBlade zichzelf een beetje in de vingers snijdt.

Allereerst spreken collectible games de gemiddelde boardgamer vaak niet echt aan. Die willen gewoon een compleet spel. Een eventuele uitbreiding is nog wel te doen, maar boosters en starters, dat is meestal uit den boze… Het is jammer dat DreamBlade hierin niet de weg van Heroscape is gegaan. Heroscape, een aanzienlijk minder goed spel, heeft een basisset met miniaturen en terreinstukken, en heeft daarna standaard uitbreidingssets uitgebracht. Allemaal iets duurder dan DreamBlade, maar je kunt wel gewoon alles veel makkelijker verzamelen…

Daarnaast verwacht ik dat de relatief hoge kosten van het spel ervoor zullen zorgen dat het niet echt snel gekocht gaat worden. Er is word of mouth, en dat is vrijwel zonder uitzondering allemaal erg positief, maar het spel heeft nog geen following zoals bv magic (ik heb geen idee hoeveel dat nu kost, maar toen ik er 10-12 jaar geleden mee begon was het redelijk betaalbaar) dat wel al erg snel had. De hoge kosten zullen ervoor zorgen dat die following ook niet heel snel zal komen ben ik bang, want zoals je zelf al zegt, 15 of zelfs 30 euro is een hoop geld voor iets waar je eigenlijk niet eens in een keer mee kunt spelen… :(

Tel daarbij op dat Wizards om de 3 maanden uitbreidingsets gaan releasen (wordt erg moeilijk om die allemaal zorgvuldig te playtesten) en de verwachtingen zijn ineens een stuk minder florisant…

Bovenstaande is doodzonde, want het spel is gewoon ontzettend goed en ik blijf het graag spelen! Ik ben nu dus gewoon van plan om met mate boosters aan te schaffen en me niet blind te staren op rares of uncommons. Als ik iets echt graag wil, kan ik altijd nog losse miniaturen via ebay aanschaffen. Complete sets commons en uncommons zijn op ebay voor 10/20 dollar te koop. Rares varieren van 4-12 dollar, met enkele uitschieters (een of ander warcharm is op dit moment al bijna 40 dollar waard!!). Diegenen die geinteresseerd zijn raad ik dus aan om 1 starter te kopen (zo heb je de regels, de battlemat, de dice en al wat minis) en dan de rest aan te vullen via ebay…

Mochten er nog mensen geinteresseerd zijn in een potje, let me know! Het vervelende aan DreamBlade op dit moment is dat niemand het nog speelt…

Mike

• Thijs

Hey,

Ik speel het spel ook, en ben helemaal overtuigd. Dit is echt een toppertje. Helaas zijn de kosten niet laag, zoals Mike al zei, maar dat heeft mij niet tegengehouden;-)

Ik woon in Leiden, en zoek ook (meer) tegenstanders om te sparren. Samen met wat vrienden willen we ook een toernooitje gaan regelen. Misschien een idee?

Greets!

• brian collens

Ik heb vandaag bij yendor in rotterdam een demonstratie gezien en ik heb de starter en booster gezet gekocht en heb het met een vriend gespeeld ik vond het te gek alleen ken ik niemand die het ook heeft om mee te spelen en ruilen ik heb al een paar dubbele. Weet jij toevallig ergens een plek waar ze dat soort spellen spelen?Mike schreef:

>

> Hey allemaal,

>

> Is er hier al iemand die het spel DreamBlade heeft opgepikt?

> Ik wel, en ik kan niets anders zeggen dan : Geweldig spel!

>

> DreamBlade laat twee zogenaamde dreamlords het tegen elkaar

> opnemen in een bizarre Clive Barkeresque nachtmerrie. Beide

> dreamlords hebben een uitgebreid arsenaal aan monsters

> (miniaturen) tot hun beschikking, elk met hun unieke

> eigenschappen.Het strijdtoneel is de dreamscape, een bord van

> 25 vakjes (5x5), waarop strategische posities ingenomen

> moeten worden, zodat er punten gescoord worden. Wie als eerst

> 6 punten scoort wint.

>

> Ik heb het spel nu een dikke week gespeeld en ik ben razend

> enthousiast! Sterker nog, ik ben heel lang niet zo

> enthousiast geweest over een bordspel. Het thema spreekt me

> erg aan, de miniaturen zien er GEWELDIG uit en de spelregels

> zijn erg simpel, maar laten heel veel verschillende

> strategieen en benaderingen toe! Speelduur is 30 min. Het

> spelsysteem is bijzonder elegant en helder, de regels laten

> niets ter discussie open en het is erg leuk en uitdagend om

> uit je collectie miniaturen een efectieve strijdsmacht samen

> te stellen.

>

> Het enige nadeel is dat het een collectible miniature game

> betreft (tenzij dit je ding is, al ben ik absoluut geen

> voorstander van collectible games), maar met een starter en

> een paar boosters kun je al heel goed een interessante

> strijdmacht samenstellen.

>

> Ongelooflijk, maar het eindproduct smaakt als een unieke,

> diepgaande en bruisende cocktail van Heroscape, Magic the

> Gathering en (jawel) schaken.

>

> Link van Boardgamegeek :

>

> http://www.boardgamegeek.com/game/22897

>

> Mochten er mensen in de regio ZuidHolland zijn die het spel

> ook (willen) spelen of sparen, laat een berichtje achter. Ik

> ben op zoek naar tegenstanders en mensen om mee te ruilen. :)

>

> Mike (32 jaar, Rotterdam)

• Thijs

Met de mensen in dit topic en ieders kennissen-ik ken 4-5 mensen die het spelen- zouden we toch een leuk toernooitje moeten kunnen regelen. We zitten allemaal in de buurt van Leiden / Rotterdam, voor zover ik kan overzien. Ik weet zeker dat bij de freetimewarrior winkel in Leiden (en in R'dam?) plek te regelen is…

• brian collens

Dat zou fantastisch zijn in rotterdam ik ben een beginnende Dreamblade speler en zou graag met andere willen spelen.Thijs schreef:

>

> Met de mensen in dit topic en ieders kennissen-ik ken 4-5

> mensen die het spelen- zouden we toch een leuk toernooitje

> moeten kunnen regelen. We zitten allemaal in de buurt van

> Leiden / Rotterdam, voor zover ik kan overzien. Ik weet zeker

> dat bij de freetimewarrior winkel in Leiden (en in R'dam?)

> plek te regelen is…

• Thijs

Hey!

Ik heb goed nieuws. Begin november (zaterdag 4 november, geloof ik) wordt er in de Freetimewarrior winkel in Leiden waarschijnlijk een constructed-dreamblade toernooi gehouden! Overigens nog zonder de Baxar-uitbreiding.

grts