bordspel voor groep van 25 personen

• Wilfred

Ik ben op zoek naar een spel dat je kunt spelen met ongeveer 25 personen.

Het moet een beetje een teambuildingaspect hebben.

Wie heeft ideeen?

Ik zat zelf aan Diplomacy te denken maar is dat wel te spelen met 25 mensen?

• Jacco

Wij hebben met een groep van meer dan 20 personen Fische Fluppen Frikadellen gespeeld. Absoluut geslaagd. Je speelt het over meerdere borden; het is mogelijk (beter: de bedoeling) dat je tijdens het spel van het ene naar het andere bord verplaatst. Tip: speel niet op snelheid, maar hou per speler bij hoeveel beurten zijn gespeeld (rangschikking naar het aantal beurten, waarbij de speler met het minste aantal beurten heeft gewonnen).

Veel plezier!

• JeVo

ik heb met tachtig kinderen een soort levend kolonisten van Catan gespeeld.

Zeg maar een bewerking van Kolonisten om het op een ‘scouting’ kamp in de openlucht te kunnen spelen.

Ook Weerwolven is een leuk spel voor veel, maar ik geloof dat 18 de max is.

2 keer twaalf ?

Jeroen

ps ik kan je inderdaad die Fische Fluppen Frikadellen ook aanraden. ik was ook 1 van die twintig…

• Sjoerd

Weerwolven van Wakkerdam is inderdaad een leuk spel voor een grote groep mensen, het is natuurlijk mogelijk om er karakters bij te verzinnen zodat er meerdere mensen mee kunnen doen.

• The Doctor

Een heel erg geschikt spel voor grotere groepen, vooral op feesten en partijen is Het Propjesspel.

Je hebt er voor nodig:

- pennen

- papier

- een emmer/teil/schaal o.i.d

- een tijdmeetapparaat (mobiele telefoons hebben vaak een countdown timer)

Elke deelnemer krijgt een aantal papiertjes (bij kleine groepen 5 of 6, bij grote groepen 3 of 4) en moet op elk papiertje de naam van precies 1 bekende persoon opschrijven.

Dit mogen acteurs, politici, fictionele personen uit bekende series of films, musici, sporters, etc. etc. zijn.

Criterium zou ongeveer moeten zijn dat je redelijkerwijs kan aannemen dat de helft van de deelnemers bij het zien van de naam de persoon moet kennen.

Alle papiertjes worden keurig twee keer opgevouwen en in de emmer gegooid en goed gehusseld.

Maak nu teams. Wij spelen het meestal met twee teams, voor maximale concurrentiestrijd, maar met zo'n grote groep is iets meer teams beter (5x5 bijvoorbeeld)

Dan volgt het spel:

In de eerste ronde begint een speler van een team, die speler mag zoveel woorden gebruiken als nodig om perosnenen te omschrijven. Hij of zij heeft hiervoor 1 minuut de tijd. Maar je mag geen eigennamen gebruiken, geen titels (zowel geen Koningin en Generaal als ook geen Turks Fruit en RTL Boulevard…) en geen geografische aanduidingen en namen.

De rest van het team probeert aan de hand van de omschrijving de persoon te raden, hebben ze hem goed dan leg je het papiertje op de scorehoop. Komen ze er helemaal niet uit of weet je geen omschrijving, dan mag je ook gewoon het papiertje weer opvouwen en de volgende pakken.

Na 1 minuut is je tijd om en is iemand van een ander team aan de beurt. De beuten worden zo gelijkmatig mogelijk verdeeld.

Als alle papiertjes geraden zijn dan telt elk team zijn score en noteert die. De papiertjes worden weer opgevouwen en gaan terug in de emmer.

In de tweede ronde mag degene die aan de beurt is nog maar 1 woord gebruiken om een persoon te omschrijven. En de overige regels gelden nog steeds.

Omdat je in de eerste ronde hebt gehoord wat er allemaal in de emmer zit is dit makkelijker dan het klinkt.

In de derde ronde mag de speler helemaal geen woorden meer gebruiken, maar moet met gebaren en gezichtsuitdrukkingen proberen zijn team de persoon te laten raden.

Na drie rondes wint het team met de hoogste score.

Dit spel is altijd een groot succes, en meestal worden er meerdere spelletjes gespeeld. Je kan het zelfs in een bus spelen als je onderweg bent :)

• Ronald

Ik denk dat je wel wat met Haggle kunt.

Een voorbeeld kun je vinden op http://parkchallenge.com/pc3/haggle/

• wilfred

dank voor jullie reactie. Dat Haggle ziet er wel interessant uit. Ik ga op zoek naar een nederlandse versie.

Maar ook dat levend Catan lijkt leuk. Heb je daar ook spelregels of voorbeelden van?