Tsuro

  • Hopjesvla

    Kan iemand me het nut vertellen van de drakentegel bij het spel Tsuro?

    Thanks

  • Stefanovic!

    De drakentegel zorgt ervoor dat je makkelijk kunt onthouden wie als laatste geen tegel meer mocht trekken van de trekstapel.

    Als er namelijk spelers uit het spel zijn worden hun kaarten namelijk weer verdeeld onder de spelers die nog wel in het spel actief zijn. Dan begin je de verdeling dus bij de speler die de drakentegel heeft.

  • RuudS

    Voor sommigen handig, de spelregels anders beschreven:

    Doel

    Zo lang mogelijk op het bord blijven.

    Vooraf

    Tegels (behalve drakentegel) schudden en dicht bovenop de drakentegel leggen.

    Start

    Ieder kiest een markeersteen. Ieder pakt 3 tegels van de stapel en bekijkt zijn eigen tegels.

    Te beginnen bij de oudste speler plaatst ieder (steeds met de klok mee) zijn markeersteen bij een van de streepjes aan de rand van het bord.

    Opnieuw te beginnen bij de oudste speler plaatst ieder 1 van zijn 3 tegels op de plek die grenst aan zijn markeersteen, verplaatst vervolgens zijn markeersteen naar het eind van het pad (kruis daarbij de andere paden) en trekt daarna de bovenste tegel van de stapel.

    Daarna

    Dit gaat zo verder.

    Als er meer tegels op het bord liggen, wordt de markeersteen van anderen eventueel ook over de zojuist gelegde tegel verplaatst. Bovendien loopt de markeersteen steeds zo ver als dat gaat over zijn pad door.

    Als een speler dat kan is hij verplicht een tegel zo neer te leggen, dat hij zelf op het bord blijft.

    Totdat de stapel op is, houdt ieder dus steeds 3 tegels in de hand. De speler die de drakentegel trekt heeft later het eerste recht op een tegel (als de stapel weer onstaat doordat spelers af zijn).

    Als de speler die aan de beurt is de drakentegel heeft, wordt deze onderop de stapel gelegd en trekt deze speler de bovenste tegel van de stapel. Hebben meerdere spelers minder dan 3 tegels, dan trekken zij (met de klok mee) een tegel erbij. Eventueel meerdere keren rond, totdat iedere speler 3 tegels heeft of de stapel op is.

    Van het bord af of ontmoeting

    Als een speler van het bord afloopt, is hij af.

    Komen twee spelers elkaar tegen op hun pad, dan zijn zij beiden af. Als er verder geen spelers (meer) zijn, zijn beiden winnaar.

    Als de speler die af is de drakentegel heeft, geeft hij deze aan de volgende speler (met de klok mee). Als een andere speler gezorgd heeft voor de aftocht, mag deze speler de tegels van de speler die af is zien en een of twee tegels ruilen met met zijn eigen tegels. Als deze speler nog 3 tegels heeft, gaat de drakentegel onderop de stapel. De tegels die de speler die af is nu heeft gaan terug op de stapel en de stapel wordt geschud (op de drakentegel na). De speler die aan de beurt was trekt nu zijn derde tegel van de stapel.

    Eind

    Je wint als je als laatste over bent gebleven op het bord.

    Als alle tegels zijn neergelegd en de markeerstenen verplaatst, zijn de overgebleven spelers winnaar.