paniek in de wei

• de koperen pion

Ik heb net voor het eerst paniek in de wei gespeeld…Aparte ervaring.

Ik vind het een prachtig spel qua vormgeving en uitvoering. Het spelprincipe is apart, ook een hele verfrissing in deze tijd van “meer van hetzelfde”. Maar ik ben het niet eens met de leeftijdsgrens van 8 jaar. Ik zie kinderen van 8 jaar dit niet alleen spelen…

Het is een tactisch spel met 11 (!) bladzijden aan spelregels. Ik heb van bijna alles wat ik verkoop in mijn winkel een geopende doos staan en zie dus hoe mensen reageren op de inhoud van een spel.

Geloof me….11 pagina's schrikt de gemiddelde nederlander af.

En ja… ik krijg in mijn winkel ook mensen die af en toe eens een spelletje spelen en voor wie carcassonne of catan basis een hele kluif is….Moet kunnen, Caylus is niet voor iedereen weggelegd.

Ik ga paniek in de wei zeker aanprijzen,…maar niet als kinderspel. Dit is iets voor mensen die van tactiek houden maar met een knipoogje. Enne,….het heeft een vriendelijke prijs, ook niet onbelangrijk.

Kyra.

• gert-jan

Ik sluit mij geheel aan bij Kyra:

Samen met mijn vrouw (die de ijverige moed heeft genomen om die 11 pagina's, wel met veel voobeelden, door te worstelen) dit prachtig vormgegeven spel gespeeld. Niks mis mee.

Bij het begin van het spel waarschuwde mijn vrouw mij: Jij krijgt problemen met dit spel: horizontaal, diagonaal, verticaal, hergroeperen acties binnen acties. Ga maar door (zij kon dit weten hebben al aardig wat spellen samen gespeeld en zij weet ondertussen wel waar ik problemen mee heb :-)

En inderdaad: dit spel is een echte hersenbreker. Zijn de makers soms liefhebbers

van het G.I.P.F.-project of spelen ze graag Roby Rally. Want er zitten tactische elementen in die zo uit Roby Rally of uit 1 van de G.I.P.F. project spellen zijn gehaald.

Bijvoorbeeld de actie met de denkbeeldige liniaal ik heb deze niet gekozen omdat ik dit echt totaal niet begreep of de actie met het draaien van je kudde: echt niet gemakkelijk voor een kind van 8 jaar.

Nee, een minimum leeftijd van 8 jaar is echt veel te laag. Het mag er dan leuk uit zien maar: de buitenkant zegt in dit geval echt niets over de inhoud.

Gert-Jan

• Marian

Dit zijn de makers :):

http://www.fragorgames.com/about.html