Nederlandse Spellenprijs nominaties

• Erwin Broens

Dit najaar wordt voor de zesde keer de verkiezing van de Nederlandse Spellenprijs georganiseerd. Uit de tientallen nieuwe gezelschapsspelen, die in het tijdvak juni 2005 t/m mei 2006 in Nederland zijn uitgebracht, heeft de jury de volgende nominatielijst gekozen:

Caylus, een bordspel voor 2-5 spelers over de bouw van een middeleeuwse stad. Ontworpen door William Attia, uitgegeven door Quined & White Goblin Games.

Heersers der Woestijn, een bordspel voor 2-5 spelers over kamelenkaravanen in een woestijn. Ontworpen door Reiner Knizia, uitgegeven door PS Games.

Manilla, een bordspel voor 3-5 spelers over de risicovolle handel in exotische goederen. Ontworpen door Franz-Benno Delonge, uitgegeven door 999 Games.

Pinguïn, een bordspel voor 2-4 spelers over pinguïns op jacht naar voedsel. Ontworpen door Alvydas Jakeliunas en Günter Cornett , uitgegeven door Phalanx Games.

Pirates!, een bordspel voor 2-6 spelers over woeste piraten en kostbare schatten. Ontworpen door Reiner Knizia, uitgegeven door Ravensburger.

Reef Encounter, een bordspel voor 2-4 spelers over de ontwikkeling van een koraalrif. Ontworpen door Richard Breese, uitgegeven door Quined Games.

Skyline of the World, een bordspel voor 2-5 spelers over de bouw van torenhoge wolkenkrabbers. Ontworpen door Hans van Tol, uitgegeven door The Game Master.

Tai Pan, een kaartspel voor 4 spelers over het listig uitspelen van kaartcombinaties. Ontworpen door Urs Hostettler, uitgegeven door 999 Games.

De verkiezing wordt gelanceerd op de Ducosim spellenbeurs van 2 september, van 10.00 ? 17.00 uur in de Congreszaal Irene van de Jaarbeurs Utrecht. Daar kan men de genomineerde spellen zelf testen en een stem uitbrengen. Stemmen kan vanaf 2 september ook op de website www.spellenprijs.nl.

• Armand

Jammer dat de jury maar één Nederlandse auteur heeft opgenomen. Terwijl bijvoorbeeld kleine uitgaves van Symbiose Games (Transport / LSD) of Richard de Rijk (Aargh!) , naar mijn mening het niveau van Tai Pan of Pirates overstijgen.

• Corné

En geen Belgen! ;))

• Rob van Wijngaarden

Zonder de andere titels gespeeld te hebben of zelfs te kennen denk ik al te weten dat ik stem voor Caylus, want dit spel bevalt me zo goed dat ik me niet kan voorstellen dat er in hetzelfde jaar een spel uitkomt dat zelfs maar in de buurt komt van deze titel. Caylus is zo'n doos die ik niet na twee keer spelen op de veiling zet, maar keer op keer weer terug wil laten komen, omdat het spelsysteem de spelers de kans geeft om zichzelf te zijn, in plaats van dat het spelsysteem de spelers dwingt zich te gedragen volgens een door de auteur bedacht stramien. Voor mij staat dit spel op dezelfde hoogte als Ursuppe, Ambition (Choco und Co) en Funkenslag. Het haalt het natuurlijk niet bij Magic, maar dat is een hele andere discussie :-)

• Erwin Broens

Hoi Rob,

Het doet me deugd dat dit mooie spel ook bij de veteranen (uiteraard in speeljaren, niet in uiterlijk!!!) goed landt. Het doet me nog meer deugd je af en toe weer op dit soort speelplaatsen te zien. Maak het helemaal mooi en kom dit jaar weer naar Essen (waaronder de Bühne bij Frau Plewa!).

Speelse groetjes,

Erwin

• Ingo

Caylus is 100% een topspel voor de spelliefhebbers en staat ook bij mij op de eerste plaats. Helaas is hij voor de gemiddelde spelliefhebber minder toegankelijk. Daarom denk ik dat Manilla een goede kans maakt bij het grote publiek. In tegenstelling tot Caylus (zonder geluksfaktor) is Manilla een spel waarbij de worp van de dobbelsteen veel invloed uitoefend (net als Catan). Vandaag gespeeld met familie die normaal geen spelletjes spelen en die waren erg positief!

• René Wiersma

> Caylus is 100% een topspel voor de spelliefhebbers en staat

> ook bij mij op de eerste plaats. Helaas is hij voor de

> gemiddelde spelliefhebber minder toegankelijk. Daarom denk ik

> dat Manilla een goede kans maakt bij het grote publiek. In

> tegenstelling tot Caylus (zonder geluksfaktor) is Manilla een

> spel waarbij de worp van de dobbelsteen veel invloed

> uitoefend (net als Catan). Vandaag gespeeld met familie die

> normaal geen spelletjes spelen en die waren erg positief!

Ik heb toch het idee dat het met name spellenliefhebbers zijn die stemmen op de Nederlandse Spellenprijs. In 2004 won bijvoorbeeld het pittige Maharaja, en niet het makkelijker te verteren Ticket to Ride, wat je misschien wel zou verwachten als het “grote publiek” had gestemd. Het grote publiek heeft de weg naar de NSP stembus (helaas (of gelukkig, afhankelijk van je voorkeur ;) )) nog niet gevonden.

Ik moet zeggen, het is - weer - een prachtige lijst van spellen waar we uit kunnen kiezen dit jaar. Voor elk wat wils, en ik vind het lastig om te voorspellen wie gaat winnen dit jaar. Ik heb een aantal spellen nog niet gespeeld van de lijst, en hoop dat nog wel te kunnen doen.

Caylus lijkt me een goede kans maken. Liefhebbers van pittige spellen zullen dit bovenaan hun lijstje hebben, en is populairder dan Reef Encounter als ik de reacties op internet mag geloven.

Heersers der Woestijn heeft als voordeel dat het al wat langer bekend is bij de kenners als Durch die Wuste. Een mooi spel, maar voor mij toch iets te abstract om bovenaan de lijst te plaatsen.

Tai Pan lijkt me als vrij onbekend kaartspel geen kans maken, maar het is mooi dat de NSP ook zulke spellen op de nominatie lijst zet. Dit verhoogt wat mij betreft wel de interesse om het een keer uit te proberen, terwijl ik anders zo'n spel altijd links zou hebben laten liggen.

Pirates en Pinguin ken ik beide niet, maar zeker Pinguin klinkt als een leuk spel in de categorie “lekker luchtig”.

Manilla en Skyline lijken het uit te moeten gaan vechten in de “middle-weight” categorie. Manilla lijkt me een spannend dobbelspel, dat ik zeker nog eens uit wil proberen. Skyline heb ik wel gespeeld en vind ik, na Caylus, de grote kanshebber, niet omdat ik het zelf zo'n een geweldig spel vind (het eindspel lijkt met niet altijd werken met 4 spelers), maar omdat het een goede balans weet te vinden tussen eenvoudige regels en moeilijke beslissingen, en tussen planning en geluk, iets wat meestal de ingredienten zijn voor een succesvol spel.

Anyhoe, ik ben benieuwd!

• johan francois

komt nog corné

maar dan liever niet in het gezelschap van arne

maar komt nog

ik kom er nog aan met

'drakenoog' ; ‘the bet’ en ‘duelei’ …

als de ‘nederlandse’ uitgevers nu eens bij hun ‘woord’ bleven en ook daadwerkelijk de beloofde uitgave er ook kwam …

maar neen op het laatst … net niet .. dus voorlopig

adieu en bedankt 999, ravensburger , jumbo (voor die 2 minuten he mulder, bah!), university games, ps games, ….

en

toch

komt

het

er

… kijk maar uit !!!!

• johan francois

en dan ga ik voor ‘TAIPAN’ omdat ik het een ‘heel’ leuk kaartspel vind.

Jammer dat 999-games het zo leuke TICHU (zie ook leuk te spelen op brettspielwelt) een eigen tintje gaf en je met moeite het verschil ziet tussen de draak en de phoenix …

vandaar dat ik nog altijd het duitse doosje bovenhaal ….

als je wilt kan je me altijd voor een spelletje vinden op

http://www.brettspielwelt.de/gate/jsp/base/index.jsp?nation=nl

kijk maar of kwazimodo online is :-)

de groetjes

• Mac S

Aan de ene kant heb ik het gevoel “wat moet zo'n oud spel als Durch die Wuste nou op een lijst voor 2006?” maar het is natuurlijk in het Nederlands een nieuw spel en het is een briljant spel, dus wat extra publiciteit ervoor kan geen kwaad…

Caylus is ook briljant, maar wel lang en lijkt me voor de af-en-toe-speler geen geschikte keuze. Skyline is ook goed maar kan met 4 spelers vastlopen als de witte blokjes weg zijn en niemand 6-jes wil bouwen, dat vind ik weer minder. Pinguin is ook leuk, kort en simpel maar toch wel tactisch. De rest heb ik nooit gespeeld en trekt me ook niet echt aan, maar die spellen zullen ongetwijfeld ook hun fans hebben.

Er is dus geen echte topfavoriet volgens mij, dat is ook wel eens leuk.