Hoi allemaal,
Erik is zo vrij geweest me te attenderen op dit bericht. Op zich interessant om zo'n discussie te volgen en wat er allemaal speelt. Uiteraard proberen we als organisatie hier iets van op te steken. Kleine noot: we zijn dezelfde organisatie die ook het EK organiseren. En het is een bewuste keuze om Caylus wel in het EK op te nemen en niet voor het NK.
Allereerst laat me de beweegredenen voor onze keuze van de spellen wat toelichten (een kijkje achter de schermen). Allereerst zijn we niet afhankelijk van wat sponsors bieden zoals suggereerd wordt, want sponsors zeggen standaard ja tegen het NK (potentiele sponsors zijn zo fanatiek dat ze zelf met de spellen op de proppen komen). Voor ons zijn de restricties die we hanteren bij het maken van een keuze:
- tijdsduur (aangezien het voor een NK makkelijker is om 5 spellen te laten sponsoren (met name voor kleinere uitgevers als bijv. Cwali) dan 25 spellen, betekend dat er een roulatie syteem wordt gehanteerd. En dus het langzaamste spel de totale doorlooptijd bepaald)
- verscheidenheid aan spelmechanieken. Het is een NK en dus moet je van meerdere markten thuis zijn en gaan we niet voor een “Caylus” eenheidsworst. Dus kan gebeuren dat er titels tussen zitten die je minder liggen of qua spelmechaniek minder interessant vindt.
- beschikbaarheid. Het spel moet vrijelijk beschikaar zijn in de (betere) spellenwinkel. Dus een garageverkoop van een eenpittige auteur valt hierdoor af (ook al heeft die een geweldig spel dat alleen bekend is bij de locale spellenvereniging)
- toegankelijkheid niet alleen voor die-hards. Als we voor die-hards gaan krijgen we de goede oude tijd ten tijde van Intergame (Erwin ken je die nog ) dat voor de kwalificatie 3 teams kwamen opdraven terwijl 4 teams met het EK mee mochten doen. Dus moet een breder publiek aanspreken (daarom ook de beschikbaarheid)
- beperking factor geluk (helaas kunnen niet alle spellen zijn zoals Revolution: Dutch Revolt waar geen factor geluk om de hoek komt kijken)
- niet noodzakelijk maar wel leuk: proberen spellen van Nederlandse auteurs te kiezen en onder de andacht te brengen aangezien Nederland toch best een aardig aantal spellen maakt.
Dus bij deze wil ik jullie “uitdagen” om op basis van bovenstaande “restricties” een alternatieve NK lijst te publiceren.
Verder wil ik nog wel een puntje van mijn hart af en dat is de wijze waar op Aloha is gereageerd. Ik wil deze spelers toch vragen een paar keer Aloha te spelen. De algemene reactie tijdens het NK was vergelijkbaar. Op eerste gezicht lijkt het een geluksspel en zag men het niet zitten, maar de algemene tendens is dat men al spelende het spel steeds meer is gaan waarderen. En ja het klopt dat het spel binnen de NK titels misschien de grootste geluk (of pech) factor had…maar een geoefende speler kan dat geluk deels afdwingen en zijn besluit om bijvoorbeeld door te bouwen op basis van gecalculeerde risico's bepalen (en dan is het geen geluk meer). En team Cannonfodder (Neerlands kampioen 2006) heeft dit ook duidelijk aangetoond om blijkbaar toch in staat te zijn zo'n “geluksspel” naar eigen hand te zetten en vol op te scoren net als de andere spellen). Dan spreek je niet meer van geluk, maar van echte spelersklasse.
Groet,
Ronald
organisatie EuropeMasters
ps. via http://www.europemasters.org/NK%20Bordspellen.htm kun je nog wat foto's bekijken van het NK.