Spellenkeuze NK teleurstellend?

• ErikR

Wat vinden jullie van de keuze voor de 4 spellen voor het NK bordspellen van dit jaar? (Mesopotamië, Skyline, Ostia en Aloha) Persoonlijk vind ik het nogal teleurstellend, en er zijn er meer in de spellenwereld die er zo over denken. Bij de Settlers (Lelystad) hadden we vorig jaar nog 2 teams, nu ben ik daar de enige enthousiasteling voor het NK.

Mesopotamië en Skyline zijn wel goede keuzes, maar vooral Aloha valt erg tegen. Het is ook niet echt geschikt voor een toernooi, omdat de geluksfactor nogal hoog is. Ostia ken ik nog niet, maar de recensies daarover zijn niet erg lovend.

Wat vooral tegenvalt is dat Caylus er niet bij zit. Dat is nou echt een spel waarbij je van te voren flink kan oefenen en kunt discussiëren over wat nu een goede strategie is. De reden dat Caylus er niet bij zit is waarschijnlijk omdat het nogal lang duurt (ik denk zo'n 2 uur), en omdat er niet genoeg exemplaren zijn om alle deelnemers tegelijk te laten spelen. Maar maak dan het “prijzengeld” wat minder, waarom moet ieder team een bordspel als prijs hebben? Je krijgt dan na afloop van het NK een bordspel wat je de eerste maanden toch niet meer wilt spelen (want 1 van de 4 veelvuldig gespeelde spellen). Verhoog desnoods het inschrijfgeld wat. Als de helft van de spelers tegelijk het spel kunnen spelen lukt het makkelijk om op tijd klaar te zijn, want dan zijn er nog maar 2 lange speelblokken.

• Det

Hoewel ik Caylus ook een erg goed spel vind, kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat niet gebruiken voor een NK. De speeltijd is gewoon te lang. Zeker als je met mensen speelt die langer dan gemiddeld nadenken. En op een NK zal dat best gebeuren, want iedereen doet zijn best om zoveel mogelijk punten te halen.

Ik kan me overigens nog een potje Leeuwenhart (999 Games) herinneren van de NK 2003 in Eindhoven. Daarbij waren er al enkele tafels, die het spel hadden afgerond, terwijl er ook een tafel was die na drie kwartier pas klaar was met de startopstelling.

En dat is nu precies de reden dat ze het risico niet willen nemen met een spel als Caylus.

Gewoon lekker spelen bij The Settlers dus!

Det

• Det

Oh ja, nog even op je andere vraag…

Mesopotamië en Skyline vind ik leuke spellen. Ostia heb ik een tijd geleden 1x gespeeld, maar wat ik me nog kan herinneren, vond ik dat zeker geen straf.

Aloha ken ik alleen nog maar van een prototype. Dus de ervaring zal het leren.

In eerste instantie was het nog even spannend of het Mesopotamië of Euphrat & Tigris-kaartspel zou worden. Gelukkig voor mij is het Mesopotamië geworden. E&T is erg goed, maar ik vind persoonlijk zowel het bord- als het kaartspel geen leuk spel om te spelen.

Tja, ik weet… smaken verschillen! :)

Det

• KlaasM

Ik ben het wel met Erik eens, voor mij was de keuze van de spellen in ieder geval de reden om dit jaar niet mee te doen. Het zijn voor mij spellen die ik wel leuk vind maar niet heel veel wil oefenen. Wat dat betreft is Caylus een veel beter spel maar Det heeft gelijk dat het niet geschikt is voor een NK. Ik heb het nu 4 keer gespeeld en het heeft al die keren zo'n 3 uur geduurd.

Van Mesopotamië ben ik niet erg gecharmeerd, neem dan Alexander de Grote, dat vind ik een veel leuker en spannender spel. Skyline is goed, Aloha ken ik (nog) niet en Ostia heb ik één keer gespeeld en vond ik niet leuk. Maar ja over smaak valt niet te twisten. Ik hoop wel dat wanneer er aanzienlijk minder deelnemers zijn dit jaar, dat het niet de laatste keer is dat het toernooi gehouden wordt. Ik vind het nl een leuke happening en doe graag volgend jaar weer mee.

• ErikR

Tsja, Caylus niet geschikt als toernooispel, daarover verschillen de meningen: Voor het EK in Essen is al 1 spel bekend, en je mag 3 maal raden welk spel dat is…: Caylus! Dus nu maar hopen dat er niet te veel teams meedoen met het NK, des te groter is de kans dat we ons kwalificeren voor het Caylustoernooi ;-)

• Erwin Broens

Het feit dat een spel wordt gespeeld op zo’n toernooi zegt eigenlijk niet zoveel over de geschiktheid als toernooispel. Het spelaanbod op dergelijke toernooien is immers grotendeels afhankelijk van de bereidheid tot sponsoring van uitgevers.

Over Caylus als toernooispel: speel het eens met trage spelers, kom uit op een speelduur van 4+ uren en vraag je vervolgens af of je zoiets op een NK of EK wilt meemaken.

• Corné

Ik (ik heb Aloha gemaakt) zie wel uit naar de Aloha-partijen op de NK. Ik hoop wel dat er een beetje geoefend is, anders lijkt het me minder interessant.

Wat betreft geschiktheid voor de NK: Het is een ‘gok-spel’ (Can'tStop-principe) en heeft dus een hoge geluksfactor. Wat dat betreft vind ik het niet het meest geschikte spel voor een toernooi. Maar het is natuurlijk een risico-afwegen-spel en je bent niet zo erg afhankelijk van of een tegenstander je tegenwerkt of niet (dat vind ik voor een toernooi-spel belangrijk). Daarbij wordt het interessanter als het echt ‘om de punten’ gaat. En het spel eindigt zowiezo. Volgens mij loopt 1 van de andere spellen niet af als je het ‘rationeel’ speelt.

In dit forum zie ik hier weer eens negatieve reacties over Aloha. (Vooral de beperkte interesse (niet gespeeld) is teleurstellend.) Ieder z'n mening, daar wil ik niet over klagen, maar die reacties verbazen me toch telkens als ik het spel weer speel. Op de spellenbeurs in Gent waren de reacties vrijwel elke partij positief en werd het spel slechts 1 keer niet gekocht. Ik had er niet genoeg van bij me. Ook als ik het met spelers speel die bijna nooit spellen spelen dan komt de spanning in het spel altijd heel goed over. Ik heb niet eerder een spel gemaakt wat zo'n makkelijk succes is bij ‘gelegenheidsspelers’. Het is wel een spel waarbij het veel verschil maakt of ik er zelf de eerste partij bij ben, meedoe, tips geef. En het is minder als ‘gamers-spel’. Ik zie deze en andere mindere kanten ook wel. Het kan zowiezo nooit naar ieders wens zijn, maar de negatieve benadering, naar mijn idee bij voorbaat, en desinteresse, vind ik niet terecht.

Nu ik toch zo aan het schrijven ben … :) Ik vind dat naar alle Cwali-spellen in de Nederlandse ‘spellenwereld’ vaak te negatief wordt aangekeken. Ook in vergelijking met andere landen. Misschien komt het doordat ik de prototypes veel laat spelen in NL en die er ‘niet uitzien’. En doordat ik met de prototypes veel met wijzigingen experimenteer. Inmiddels is StreetSoccer misschien wel een succes te noemen, maar als ik aan het verleden daarvan denk … Ik heb vele versies van het voetbalspel als ‘prototype’ gehad. In 1997 verkocht ik al een versie op de spellenbeurs in Essen en verkocht er 1 van (volgens mij met de naam Straatvoetbal, ik kan die versie hier niet meer vinden). Ik heb het nogal eens naar bijv. Ducosim meegenomen, de spellen hebben daar vaak op een tafel gelegen, maar niet vaak wilde iemand er aan beginnen en de reacties van spelers varierden meest van het persé niet willen uitspelen tot ‘al je spellen vind ik beter dan deze’. Bij de eerste release van een grote oplage van StreetSoccer werd er eerst ook vreemd tegenaan gekeken. Net als bij Aloha werd aanvankelijk gedacht dat het een ‘gelukspelletje’ is. In de eerste review (okay, op een Duitse site) werd het niet zo geslaagd gevonden en werd een variant met kaarten voorgesteld.

Als ik met een nieuw spel aankom en zie dat men enige afstand neemt (letterlijk) en van afstand gaat brainstormen over wat er eventueel misschien niet leuk aan het spel zou kunnen zijn op basis van wat men ziet, dan denk ik aan hoe dat ook met bijv. het voetbalspel ging.

Genoeg geklaagd voor vandaag.

Groeten

Corné

• Maarten

Corné,

Ik moet even reageren want het feit dat je jezelf mengt in deze discussie betekent dat je je behoorlijk geraakt moet voelen. Weet dat er ook mensen zijn die je spellen met plezier spelen en er verschillende van in huis hebben. Ik denk overigens dat je in je eigen bericht al twee relevante zaken noemt:

1) het prototype testen: als je dit lang doet en met een breed publiek, is de keerzijde van de waardevolle feedback dat het ook het beeld van “zelfgemaakt spel” oproept.

2) de waarde van een goede uitleg: ik ken zelf de handleiding van Aloha niet maar bij spellen waarbij wat meer uitleg nodig is, merk ik dat een tutorial goed voldoet om in korte tijd het spel (meer) te snappen.

Groeten, Maarten

• ErikR

Hoi Corné,

Bij dit prikborditem was het niet mijn bedoeling om een van je spellen af te kraken, maar alleen om aan te geven dat veel mensen in mijn omgeving (en ook ikzelf) dit jaar minder enthousiast zijn over de NK-spellen. Cwali-spellen zoals Logistico, ZooSim en Streetsoccer vind ik hele goede spellen, vandaar ook dat Aloha voor mij tegenviel. En over je laatste prototype - codenaam “De Fabriek” - ben ik helemaal laaiend enthousiast! Zo, ik hoop dat ik de negatieve kritiek zo weer wat heb omgebogen en zal bij de volgende keer spelen van Aloha nog eens met een frisse blik naar het spel kijken.

Erik

• NK Organisatie

Hoi allemaal,

Erik is zo vrij geweest me te attenderen op dit bericht. Op zich interessant om zo'n discussie te volgen en wat er allemaal speelt. Uiteraard proberen we als organisatie hier iets van op te steken. Kleine noot: we zijn dezelfde organisatie die ook het EK organiseren. En het is een bewuste keuze om Caylus wel in het EK op te nemen en niet voor het NK.

Allereerst laat me de beweegredenen voor onze keuze van de spellen wat toelichten (een kijkje achter de schermen). Allereerst zijn we niet afhankelijk van wat sponsors bieden zoals suggereerd wordt, want sponsors zeggen standaard ja tegen het NK (potentiele sponsors zijn zo fanatiek dat ze zelf met de spellen op de proppen komen). Voor ons zijn de restricties die we hanteren bij het maken van een keuze:

- tijdsduur (aangezien het voor een NK makkelijker is om 5 spellen te laten sponsoren (met name voor kleinere uitgevers als bijv. Cwali) dan 25 spellen, betekend dat er een roulatie syteem wordt gehanteerd. En dus het langzaamste spel de totale doorlooptijd bepaald)

- verscheidenheid aan spelmechanieken. Het is een NK en dus moet je van meerdere markten thuis zijn en gaan we niet voor een “Caylus” eenheidsworst. Dus kan gebeuren dat er titels tussen zitten die je minder liggen of qua spelmechaniek minder interessant vindt.

- beschikbaarheid. Het spel moet vrijelijk beschikaar zijn in de (betere) spellenwinkel. Dus een garageverkoop van een eenpittige auteur valt hierdoor af (ook al heeft die een geweldig spel dat alleen bekend is bij de locale spellenvereniging)

- toegankelijkheid niet alleen voor die-hards. Als we voor die-hards gaan krijgen we de goede oude tijd ten tijde van Intergame (Erwin ken je die nog :) ) dat voor de kwalificatie 3 teams kwamen opdraven terwijl 4 teams met het EK mee mochten doen. Dus moet een breder publiek aanspreken (daarom ook de beschikbaarheid)

- beperking factor geluk (helaas kunnen niet alle spellen zijn zoals Revolution: Dutch Revolt waar geen factor geluk om de hoek komt kijken)

- niet noodzakelijk maar wel leuk: proberen spellen van Nederlandse auteurs te kiezen en onder de andacht te brengen aangezien Nederland toch best een aardig aantal spellen maakt.

Dus bij deze wil ik jullie “uitdagen” om op basis van bovenstaande “restricties” een alternatieve NK lijst te publiceren.

Verder wil ik nog wel een puntje van mijn hart af en dat is de wijze waar op Aloha is gereageerd. Ik wil deze spelers toch vragen een paar keer Aloha te spelen. De algemene reactie tijdens het NK was vergelijkbaar. Op eerste gezicht lijkt het een geluksspel en zag men het niet zitten, maar de algemene tendens is dat men al spelende het spel steeds meer is gaan waarderen. En ja het klopt dat het spel binnen de NK titels misschien de grootste geluk (of pech) factor had…maar een geoefende speler kan dat geluk deels afdwingen en zijn besluit om bijvoorbeeld door te bouwen op basis van gecalculeerde risico's bepalen (en dan is het geen geluk meer). En team Cannonfodder (Neerlands kampioen 2006) heeft dit ook duidelijk aangetoond om blijkbaar toch in staat te zijn zo'n “geluksspel” naar eigen hand te zetten en vol op te scoren net als de andere spellen). Dan spreek je niet meer van geluk, maar van echte spelersklasse.

Groet,

Ronald

organisatie EuropeMasters

ps. via http://www.europemasters.org/NK%20Bordspellen.htm kun je nog wat foto's bekijken van het NK.