De afgelopen paar weken ben ik door verschillende mensen aangesproken met de vraag of er weer een Scratch Game of een dag voor een lang spel zou kunnen worden gepland bij Spelgroep Phoenix. Uiteraard kan dat en de datum die ik daarvoor zou willen plannen is zaterdag 22 april. De vraag is alleen, wat heeft de voorkeur. Voor wie nog nooit heeft meegedaan met een dergelijke activiteit een beschrijving.
Bij Scratch Game wordt er gedurende een dag in kleine groepjes gewerkt aan het ontwerp van een spel. Je hebt daarvoor tien uur de tijd, je mag alle hulpmiddelen inzetten en je mag alle te bedenken materialen gebruiken. Het enige wat telt is een werkbaar spel.
Het afgelopen jaar kregen de deelnemers tien foute thema's die ze mochten uitwerken. Uit het thema “De bom is gegooid en hoe overleef ik dit”, kwam het ontwerp voor Pauseiland en uit het thema “Mijn afval drop ik bij de buren” kwam het spel Kliko. Beide ontwerpen leverden een werkend spelmechanisme op en dat leverde voor alle betrokken personen een bevredigend resultaat op.
Scratch Game is onderhandelen, wikken en wegen, dicussiëren, creativiteit, spelinzicht en spelkennis, keihard werken, maar vooral ontzettend leuk.
De andere optie is een lang spel. Het blijkt altijd weer moeilijk te zijn tijdens een spellendag of -avond om spelers bij elkaar te krijgen om 6 uur of langer bezig te zijn met één spel. Dus voor wie wil kennis maken met Civilization, Diplomacy, Shogun, Twilight Imperium, 7 Ages, Age of Renaissance, History of the World of een ander langdurig spel, moet af en toe een speciale dag worden ingericht. Op die dag kunnen er dan bij voldoende belangstelling door meerdere groepen een lang spel worden gespeeld.
Graag hoor ik of er voorkeuren zijn voor Scratch Game of voor een lang spel. Bij een lang spel graag ook een voorkeur uitspreken voor een titel.
Groet, Armand