Caylus: fouten in de regels?

• Martijn

Ik heb vandaag de Nederlandse (2e) editie van Caylus ontvangen en ben bezig de regels door te nemen, nou stuitte ik op een aantal onregelmatigheden:

Fase 5

f) de kerk

In de regels staat: “NB: de speler die de kerk bouwt ontvangt direct 4 prestigepunten en een koniklijk privilege”

Op het gebouw staat een 3 rechtsboven. Ik neem aan dat het dus 3 moet zijn ipv 4?

Fase 5

g) de kleermaker

In de regels staat: “De speler mag óf 1 linnen omruilen voor 2 prestigepunten óf 3 linnen omruilen voor 6 prestigepunten.”

Op het gebouw staat echter 2->4 en 3->6. Opnieuw neem ik dus aan dat het gebouw het juiste weergeeft?

Fase 5

i) de alchemist

In de regels staat dat je alleen blokjes van verschillende(!) kleur mag inruilen tegen goud, 2 verschillende blokjes voor 1 goud of 4 verschillende blokjes voor 2 goud.. In de Engelse en Duitse regels staat echter niks over verschillende kleuren.

Wie helpt me deze onduidelijkheden op te lossen?

Groet,

Martijn

• Martijn

In de Nederlandse regels (2e editie) staat: “Als een speler verschillende privileges verkrijgt in een ronde (bijvoorbeeld bij het afrekenen of bij het bouwen van een monument) moeten de privileges worden gekozen op verschillende rijen. Daarom is het ook niet mogelijk om meer dan 4 privileges te verdienen in een ronde.”

Wordt met ‘ronde’ hier 1 fase bedoeld of een hele beurt (dus alle 7 fasen)?

Het lijkt erop dat ze 1 fase bedoelen want in een hele beurt kun je makkelijk meer dan 4 privileges verdienen.

Wie geeft uitsluitsel?

• Boes

Op de 1e druk kaartjes staat dezelfde info. De nieuwe regels zullen wel niet kloppen!

Misschien dat een vraag naar www.quined.nl meer soelaas biedt.

• Martijn

In de FAQ op www.caylus.nl las ik het volgende:

"Koninklijke gunsten

Een speler verdient 3 gunsten in de waardering van het kasteel. Hij gebruikt vervolgens één van zijn gunsten om een monument te bouwen. Betekent het dan dat hij slechts één van zijn verdiende extra gunsten kan gebruiken (en alleen in de rij die hij nog niet heeft gebruikt voor zijn eerste 3 gunsten ?

>> Ja, deze 5 gunsten zijn allemaal verdiend in fase 7. Een speler mag slechts eenmaal per fase een rij gebruiken zodat hij slechts 4 gunsten kan gebruiken.

LET OP: deze FAQ is tevens een erratum. De handleiding meldt dat men eenmaal per ronde een rij mag gebruiken, doch dit dient te zijn eenmaal per fase."

Duidelijk nu dus.

• Francobollus

Ik heb op onze website een nieuwe pdf-bestand geplaatst, waarop de door Martijn terecht aangegeven zaken 5f en 5g zijn gewijzigd. Naar mijn mening hebben wij wel gelijk met punt 5i, maar ik zal dit nog eens navragen bij Cyril van Ystari.

Verder heb ik nog de volgende puntjes gewijzigd:

“Als een speler verschillende privileges verkrijgt in een fase (bijvoorbeeld bij het afrekenen of bij het bouwen van een mon-ument) moeten de privileges worden gekozen op verschil-lende rijen. Daarom is het ook niet mogelijk om meer dan 4 privileges te verdienen in een fase.”

In dit stuk stond steeds ronde ipv fase, maar het moet dus fase zijn.

“Stenen boerderij: maakt 2 voedsel EN 1 linnen. Als de boerderij wordt geactiveerd door iemand anders dan de eigenaar van het gebouw, dan ontvangt de bezitter van het gebouw 1 voedsel OF 1 linnen extra.”

In dit voorbeeld werd abusievelijk “bezitter van de arbeider” gedrukt , maar het moet natuurlijk “bezitter van het gebouw” zijn.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, Quined Games

• Martijn

Bedankt voor de opheldering.

Graag verneem ik nog of je met de alchemist (5i) ook 2 dezelfde grondstoffen voor 1 goud mag omruilen of dat het per se verschillende grondstoffen moeten zijn. Zelfde geldt natuurlijk voor het ruilen van 4 grondstoffen voor 2 goud: moeten dat 4 verschillende grondstoffen zijn (dus 1 hout, 1 steen, 1 linnen en 1 voedsel) of mag dat ook elke mogelijke combinatie van 4 grondstoffen zijn.

Martijn

PS: Wat een geweldig spel!

• Martijn

Nog even een puntje:

In de regels bij de verklaring van de Symbolen vind je op de 1e regel:

“2 grondstoffen voedsel, hout, steen en/of linnen (geen goud)”

Vandaar dat ik denk dat je bij de alchemist geen verschillende grondstoffen hoeft te gebruiken. Ook de Engelse en Duitse regels geven dit aan.

• francobollus

Navraag bij Cyril Demaegd van Ystari: de grondstoffen behoeven niet verschillend te zijn. Je hebt gelijk dus.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel

• Martijn

Bedankt voor de snelle opheldering!

• Martijn

Nog een klein foutje:

Bij Fase 7, Afrekenen staat:

“In overeenstemming met de sector (kerker, muren of torens) die afgerekend wordt tellen alle spelers, in de kasteelvolgorde…..”

Kasteelvolgorde moet natuurlijk beurtvolgorde zijn (in het voorbeeld ernaast staat het wel goed).