adel verplicht/koehandel

• suus

Hoi,

Wie van jullie kent een van deze spellen en kan mij vertellen of het de moeite waard is om ze te kopen?

Misschien heb je nog wel een andere tip!! (voor ong. 6 spelers)

Groetjes Susanne

• Erwin Broens

Recensies van Adel Verplicht:

http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=445

Recensies van Koehandel:

http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=53

• sjoerd slagman

Tai Pan (999 games) is leuk, ook voor 3-12 spelers zijn er versies van dit spel. Het is ook wel te vinden onder de naam Tichu. Het is een oud chinees kaartspel. Waar bij men door middel van het spelen van verschillende kaartencombinaties 1000 punten moet behalen.

Adel verplicht is een van de slechtere spellen van Klaus Teuber, maker van kolonisten van catan. ik denk dat dit sterk komt doordat het uitgegeven word door Jumbo. Ik vind het spel zelf erg chaotisch en onduiddelijk. Ik geef als tip: koop de duitse versie (adel verpflichtet) als je duits een beetje goed is.

• Erwin Broens

sjoerd slagman schreef:

>

> Adel verplicht is een van de slechtere spellen van Klaus

> Teuber, maker van kolonisten van catan. ik denk dat dit sterk

> komt doordat het uitgegeven word door Jumbo. Ik vind het spel

> zelf erg chaotisch en onduiddelijk. Ik geef als tip: koop de

> duitse versie (adel verpflichtet) als je duits een beetje

> goed is.

Het spel is slecht omdat het door Jumbo wordt uitgegeven? Mij ontgaat het verband, kun je dit toelichten?

Waarom is de Duitse versie volgens jou wel een tip waard?

• Jan Smetsers

Hoi Susanne,

Adel verplicht vind ik niet de moeite waard om te kopen; ik heb de mijne al weer lang geleden zelfs verkocht.

Koehandel is een aardig ‘lichtgewicht’ spel maar naar mijn mening ook niet echt de moeite waard.

Ik vind ‘That’s Life' wel een leuk lichtgewicht spel dat met 6 personen goed kan worden gespeeld. Het is uitgegeven door Ravensburger en de auteurs zijn Wolfgang Kramer en Michael Kiesling.

Groeten, Jan

• attie

Hallo

Adel verplicht is een aantal keer wel aardig, maar het ligt inmiddels op de zolder bij andere spellen die weinig gespeeld worden.

Koehandel vind ik persoonlijk erg leuk. Het is een erg interactief spel, iedereen speelt continu mee, ook buiten zn eigen beurt. Vooral wat later op de avond als de stemming wat melig wordt, is het erg leuk.

Waar wij ook helemaal fan van zijn en wat je, als je de uitbreiding erbij koopt, met zn 6e kan spelen, is Bohnanza, maar misschien heb je dat al. Ook een erg interactief spel. Het komt bij ons eigenlijk elke spellenavond op tafel aan het eind.

Als je in een spellenwinkel de amerikaanse versie koopt, heb je de uitbreiding er direct bij in zitten.

Speel ze!

• Ronald

Adel Verplicht: de versie van Jumbo vind ik zelf “beter” dan de Duitse versie, omdat het nu mogelijk is het spel met 6 spelers te spelen.

Waarom het spel slechter zou zijn, begrijp ik helemaal niet. Het is een heruitgave van een al veel eerder uitgegeven spel, lang voordat Klaus Teuber met De Kolonisten van Catan kwam.

Als je het spel onduidelijk vindt, waarom raad je dan de Duitse versie aan?

• sjoerd slagman

Jumbo staat in mijn ogen niet garant voor goede kwaliteit spellen, en spellen handleidingen. Zoals ik al zei het is erg chaotisch. Maar dat is mijn mening :).

• sjoerd slagman

Omdat ik juist de duitse handleiding en spelindeling gewoon minder chaotisch en dus duiddelijker vind.

• BoB

De spellen zijn in zoverre te vergelijken dat ze niet heel moeilijk zijn. Dit geldt zowel voor de spelregels als voor de taktiek tijdens het spelen zelf. Adel verplicht heeft nog iets meer suspense in de vorm van ‘hij denkt dat ik denk dat hij denkt etc.’

Grootste verschil zit 'm in de speeltijd. Waar adel verplicht in een half uur tot drie kwartier gedaan is, is het al vaker voorgekomen dat een potje koehandel zomaar anderhalf uur of langer duurt. Voor een spel met zo weinig diepgang vind ik dat persoonlijk aan de lange kant. Let wel, een spel mag van mij best anderhalf uur of langer duren, maar dan moet er wel enige ontwikkeling en diepgang inzitten.

BoB