spel spelen tijdens Ducosim-beurs

  • Corné

    Hoi,

    Zaterdag as. bij Ducosim in Jaarbeurs Utrecht wil ik het prototype van het volgende Cwali-spel weer laten uitproberen.

    Stuur svp. een email als je het wilt spelen. Alle ‘soorten’ spelers zijn welkom om het te proberen.

    Het spel gaat over de bouw van een fabriek, de machines in de fabriek.

    De ontwikkeling is ver gevorderd, maar er kan altijd nog iets aan te verbeteren zijn (zoals aan de spelregels of de vormgeving-plannen of de uitleg van de spelregels).

    De grootste wijziging van afgelopen weken (voor wie het spel kent):

    Geen bieden op aan te schaffen machines.

    Het principe moet je nu alsvolgt zien: een producent (geen speler) van een machine gaat naar een fabriek (speler) om te proberen een machine aan de fabriek te verkopen voor een bepaalde (in eerste instantie ‘hoge’) prijs. Als de fabriek niet koopt, gaat de machine-verkoper naar een andere fabriek om daar de opdracht binnen te halen, maar probeert het nu met een iets lagere prijs. Enzovoorts, de prijzen gaan dus omlaag van machines die niet gekocht worden. Je kan het ook iets vergelijken met het (Nederlandse) countdown-veilingsysteem.

    Iedere speler krijgt een andere machine in handen om wel-of-niet- aan te schaffen. (Je kan zo goed uitproberen of je deze machine geschikt vind om in je fabriek te bouwen.) Als je je machine niet koopt, schuif je deze door naar je buur. De prijs van deze machines daalt dus.

    Ach, het is heel simpel als je het speelt.

    Tot zaterdag,

    Corné

  • Piet

    Dit lijkt me een origineel spelidee. Ik zie niet onmiddellijk voorbeelden van een dergelijk mechanisme in andere spellen. Doorgaan, zou ik zeggen.

  • René Wiersma

    Het is een soort van turn-based Veilingmeesters van Amsterdam, of een omgekeerde Fursten von Florenz veiling. Grappig, ik zat laatst over precies hetzelfde mechanisme na te denken. Gaat de prijs trouwens met een vaste waarde naar beneden, of is dat afhankelijk van het item dat verkocht wordt? Ik ken inderdaad geen spel waarin deze exacte implementatie van het mechanisme voorkomt. Het klinkt intrigerend. Ik ga helaas niet naar de Ducosim, dus ik kan het niet testen, maar ik zie het ter zijner tijd wel in de winkel liggen ;)

  • Corné

    Ik dacht dat het idee zo niet erg zou overkomen. :) Maar het klopt. Het gaat met een vaste waarde omlaag, onafhankelijk van de items die te koop zijn. Begint ook met vaste waarde, en gaat 3 keer omlaag. 2-4 spelers. Bij 4 spelers en telkens niemand die koopt, krijg je elke machine precies 1 keer ‘in handen’ om te kunnen kopen.

    (Overigens zijn de kostprijzen niet het belangrijkste in het spel. Het gaat meer om de machines gunstig aansluiten, aan de input-bakken en aan elkaar, vaak via buizen.) Als je het spel ziet, is het allemaal snel duidelijk.