puerto rico

• Erwin Broens

Een andere manier om de grote lijnen van het spel te leren kennen, lees een paar recensies door. Dan heb je ongeveer door wat de bedoeling is en kun je de samenvatting gebruiken voor de details per fase/rol.

Hier vind je er een paar:

http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=318

• Ri

Bedankt voor alle reacties. Ik hoop dat jullie mij nog even willen helpen met de volgende vraag:

Kolonisten, hoe krijg je die, elke buurt enz enz? Mag je die meteen op je plantage zetten? En wat doe je dan met die plantage? maakt het uit waar je die neerlegt, of moet je die verkopen? Ik hoop dat jullie me nog even een tip willen geven. We zijn al een heel eind, maar sommige dingen zijn lastig.

• Erwin Broens

Ri schreef:

>

> Bedankt voor alle reacties. Ik hoop dat jullie mij nog even

> willen helpen met de volgende vraag:

>

> Kolonisten, hoe krijg je die, elke buurt enz enz? Mag je die

> meteen op je plantage zetten? En wat doe je dan met die

> plantage? maakt het uit waar je die neerlegt, of moet je die

> verkopen? Ik hoop dat jullie me nog even een tip willen

> geven. We zijn al een heel eind, maar sommige dingen zijn

> lastig.

Kolonisten komen in het spel als iemand de burgemeesterrol kiest. Deze speler verdeelt de kolonisten op het kolonistenschip één voor één over de spelers. Hij krijgt zelf één extra kolonist uit de voorraad. Vervolgens mogen alle spelers al hun kolonisten opnieuw over hun gebouwen en plantages verdelen. Ten slotte worden er weer kolonisten op het kolonistenschip geplaatst.

(Sommige gebouwen leveren op andere momenten een extra kolonistje op, maar dit laat ik hier even schieten).

Plantages komen in het spel als iemand de landbouwerrol kiest. De speler die deze rol kiest, neemt een van de openliggende plantages of een steengroeve en legt deze op zijn eiland. De andere spelers mogen uitsluitend een openliggende plantage nemen. Eenmaal geplaatste plantages en steengroeves blijven tot het einde op jouw eiland liggen. Je kunt ze dus niet verkopen!

Plantages en gebouwen worden pas operationeel als er een kolonist op staat (het arbeidertje dat de machines bedient c.q. de gewassen plant). Om een gebouw, steengroeve of plantage te kunnen gebruiken, moet je deze bezetten met minimaal één kolonist (op sommige productiegebouwen kun je meer kolonisten plaatsen).

Plantages produceren goederenblokjes als:

1) op de plantage 1 kolonist staat

2) op het productiegebouw met dezelfde kleur ook minimaal 1 kolonist staat

3) iemand de opzichterrol kiest

Uitzondering: een maisplantage met 1 kolonist produceert 1 mais zonder productiegebouw (want die er is namelijk niet voor mais).

• duvelmax

Als je een goed kijkt in je spellendoos, vind je waarschijnlijk een aantal papiertjes met prentjes en teksten. Dat zijn de spelregels. Het is wel handig dat je die eerst leest vooraleer het spel te spelen…..

• Lovebaby

Een kleine aanvulling: in de burgemeesterfase mag je alle kolonisten die al op je bord liggen, ook weer herverdelen.

• Erwin Broens

Lovebaby schreef:

>

> Een kleine aanvulling: in de burgemeesterfase mag je alle

> kolonisten die al op je bord liggen, ook weer herverdelen.

Aanvulling op wat? Dit staat namelijk ook in mijn tekstje.

• Lovebaby

Ik zal een bril aanschaffen….

Lb

• Ben Hageluken

pr_game_1_1.zip via http://files.boardgamegeek.com/viewfile.php3?fileid=13226

downloaden en je kunt het spel wel 10 x op een avond spelen. Daarna ben je een geduchte tegenstander aan tafel en snap je het spel veel beter.

Op http://www.boardgamegeek.com/game/3076 vindt je heel veel info en hulpmiddelen om het spel beter te begrijpen en sneller te spelen.

• Ri

ik had goede hoop, maar het instaleren lukt niet. wat jammer

• Erwin Broens

Ri schreef:

>

> ik had goede hoop, maar het instaleren lukt niet. wat jammer

Ik neem aan dat je het volgende zip-je ook nodig hebt:

http://files.boardgamegeek.com/viewfile.php3?fileid=13227

(Puerto Rico for Windows Visual Basic.net Source Code V1.1)