puerto rico

• Ri

Wat een moeilijk spel om uit te vinden hoe het werkt. Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden!

*Wanneer krijg je dublonen? Want na drie ronden had een persoon alleen maar geld en verder niemand. En we wisten ook niet hoe we er aan moesten komen. De kaarten die niet gespeeld zijn daar krijg je dublonen op maar die konden we niet spelen.

Ik heb nog mewer vragen, maar kan iemand me het anders even duidelijk stapsgewijs een klein beetje uitleggen? Want wat doe je met de plantages, hoeveel punten moet je halen enz…..

We zijn al een heel end gekomen, maar nog niet helemaal duidelijk sommige dingen. Het lijkt nu een heel eentonig spel.

• Erwin Broens

Ri schreef:

>

> Wat een moeilijk spel om uit te vinden hoe het werkt. Ik hoop

> dat iemand mijn vragen kan beantwoorden!

>

> *Wanneer krijg je dublonen? Want na drie ronden had een

> persoon alleen maar geld en verder niemand. En we wisten ook

> niet hoe we er aan moesten komen. De kaarten die niet

> gespeeld zijn daar krijg je dublonen op maar die konden we

> niet spelen.

Je hebt waarschijnlijk niet gezien dat je op elke niet-gekozen rolkaart 1 geldstuk moet leggen. Deze kaarten leveren de volgende ronde dus een financieel extraatje op. Verder krijg je geld voor het verkopen van een goederenblokje aan het handelshuis. Je krijgt ook geld door de rolkaart van de goudzoeker te kiezen.

Ik heb ooit een samenvatting voor dit spel gemaakt. Misschien helpt dit je een beetje op weg:

http://www.bordspel.com/artikel/v_puerto_sheet.html

• Ri

Hoi,

Ik heb juist vanmiddag tijdens het spel dat van jou gedownload. Maar ik weet dat die rollen ook geld krijgen als ze niet in de ronde gebruikt worden. Maar het probleem was dat wij degene die geen dublonen hadden enz er niets mee konden. Of pak je dan gewoon het dubloon en je doet er verder niets?

Ik vind het allemaal heel moeilijk. Ook hoe het in zijn werk gaat met kolonisten en wat je er aan hebt. Weet jij of je dat spel kan dowloaden of op internet kan spelen?

• Ronald

In Puerto Rico moet je goederen produceren. Deze goederen kun je verkopen aan het handelshuis (met de handelaar) voor geld of je kunt ze verschepen in de vrachtschepen (met de kapitein) voor punten.

Je kunt goederen produceren (met de opzichter) als je een bemande plantage hebt en een bijbehorend bemand productiegebouw. Voor een maisplantage heb je geen productiegebouw nodig.

Je kunt ook een rol kiezen waarop geld ligt, zelfs als deze rol geen functie voor je heeft. De andere spelers mogen dan echter wel de functie gebruiken! En je kunt kiezen voor de goudzoeker.

Op 11 februari is de Ducosim spellenbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Als je daarheen komt, zijn er voldoende spelers om je het spel uit te leggen.

• Saskia

Dat is inderdaad de beste manier om het te leren: speel het eens met iemand die het spel al kent.

Dan begrijp je het pijlsnel!

Succes ermee,

Saskia

• Tamara

Ducsosim is een goede suggestie. Mocht je 11 februari niet in Utrecht kunnen zijn, kom dan eens langs bij Spelgroep Phoenix in Leiden (www.spelgroepphoenix.nl) We spelen elke woensdagavond en er altijd wel iemand die je kan helpe als je niet uit de spelregels van een spel komt.

Groeten,

Tamara

• Ron Huising

Misschien is het handig even te zeggen waar je ongeveer woont. Overal in Nederland en België zijn spelersgroepen en individuele liefhebbers die je graag wegwijs maken in Puerto Rico en andere spellen. Is ook veel leuker dan online spelen en je leert meteen weer wat nieuwe vrienden kennen.

Succes!

• Ri

dat had ik erg leuk gevonden maar ik kan zatedag niet! zijn er ook andere data's?

• Tamara

Op 20 mei is er weer een Ducosim beurs. Ze worden eens per kwartaal gehouden.

Rons suggestie om te vertellen waar je woont, is een hele goede. Wellicht is er bij jou in de buurt een spellenclub/winkel waar ze je verder kunnen helpen.

Het zou zonde zijn als een prachtspel als Puerto Rico in de kast stof vergaart omdat je niet uit de regels komt. Dit spel heeft niet voor niets zo ongeveer alle prijzen gewonnen die er in de spellenwereld maar te winnen zijn!

• Lovebaby

Net gister uit het cellofaan gehaald. Is inderdaad een lastig spel om vanuit de spelregels te leren, maar we kwamen er met zijn tweeen wel uit. (zowel kolonisten - punten - geld - grondstoffen – Lastig) Onze methode: gewoon spelen, zorg ervoor dat je een paar keer iedere rol speelt (zowel gekozen als later in de ronde) en je leert het wel. Je moet ook niet meteen proberen er ‘feeling’ voor te krijgen (wat is handig en waarom), dat komt vanzelf als je de regels wat beter leert kennen.