Wie heert er ervaringen met dit spel?
En wat vind je ervan?
Hallo Peter,
Ik speel inmiddels een aantal malen in de maand dit geweldige spel. Het is m.i. een nagenoeg ideale combinatie van historische werkelijkheid en prettige speelbaarheid. De handelingsvrijheid is groot genoeg binnen de beperkingen die de historische werkelijkheid die dit spel biedt. Het spelmateriaal is overvloedig, mooi en doelmatig. De kaart is groot genoeg om al het spelmateriaal voldoende ruimte te geven maar past met enig passen en meten op een normale eetkamertafel. De kaart is gedrukt op stevig karton, heeft een mooie kleurstelling en is duidelijk en functioneel. De spelregels zijn ingewikkeld genoeg om het spel en behoorlijke diepgang te geven, maar daarentegen gemakkelijk genoeg om het spel goed speelbaar te houden. Er wordt geen gebruik gemaakt van de zg. counters maar de speelstukken zijn houten blokjes. Aangezien de tegenstander tegen de achterzijde van deze blokjes aankijkt biedt dit systeem een redelijke mate van “fog of war”. Terrein en weer spelen een niet te onderschatten rol en de luchtmacht- en marinecomponenten zijn, hoewel redelijk abstract aanwezig, toch duidelijk van invloed op het verloop van het spel. Voor eenieder die het niveau van “Axis & Allies” wat wil ontstijgen maar, om wat voor reden, nog niet toe is aan de ingewikkelder wargames van bv. Avalon Hill of GMT is “Europe Engulfed” een prima alternatief. EE is beslist géén spel wat even op een doordeweekse avond gespeeld kan worden. Om volledig van het spel te genieten zijn meerdere speeluren noodzakelijk.
Uit bovenstaande mag je opmaken dat ik dit spel als een topper beschouw. Een simpel kijkje op boardgamegeek bewijst dat ik niet de enige ben die deze mening is toegedaan. Voor de geïnteresseerde in de Tweede Wereldoorlog biedt dit spel veel herkenning terwijl de pure bordspelspeler voor voldoende strategische beslissingen komt te staan om het spel als uitdagend te blijven beschouwen.
Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande en mocht je besluiten “Europe Engulfed” aan te schaffen/te spelen dan wens ik je heel veel spelplezier toe.
Met vriendelijke groet,
Jan.
Hoi Jan, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Mijn favoriete WW 2 spel is GMT's Barbarossa to Berlin. Als voordeel heeft dit spel dat het via Warhorse op internet goed speelbaar is. Het vinden van tegenstanders voor zulke spellen blijft problematisch.
Hoe verhoudt zich EE ten opzichte van B2B? (er van uitgaande dat je dit spel kent)
Mocht je in het westen des lands wonen dan zou ik gaarne een keer sfeer proeven.
Weet je welke mogelijkheden er nog meer zijn naast warhorse om via internet te spelen?
Groeten, Peter.
Hallo Peter,
Ik kan “Barbarossa to Berlin” alleen maar uit verhalen en recensies. Als ik mij niet vergis betreft het een “card driven game” en hoort het thuis in het rijtje “Paths of Glory”, “Thirty Years War” en “For the people” (waarvan ik alleen “Paths of Glory” ooit eens heb mogen proberen). Als dat het geval is is het spelmechaniek volstrekt anders. Hoewel “Europe Engulfed” en “Barbarossa to Berlin” gemeen hebben de historische werkelijkheid vrij natuurgetrouw weer te geven wijken de spelsystemen volkomen van elkaar af. De schaal waarop “Barbarossa to Berlin” en “Europe Engulfed” zich afspelen is daarentegen vergelijkbaar. In EE beslaat een speelbeurt een periode van twee maanden en in B2B een periode van drie maanden, de eenheden zijn in EE “corpssize” en in B2B “corps- and armysize” en de kaart beslaat in beide gevallen Europe, Europees Rusland, het Midden Oosten en Noord Afrika.
Omdat beide spelsystemen zo verschillend zijn zijn de spellen echter m.i. moeilijk vergelijkbaar. Als je EE ergens mee zou willen vergelijken dan zijn het de “blockgames” van Columbia Games zoals “EastFront”, “WestFront” en “EuroFront” hoewel ik niet weet of je die spellen kent. Ik denk qua diepgang en spelplezier dat EE en B2B toch wel weer aardig vergelijkbaar zijn.
Met vriendelijke groet,
Jan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?