spelregels maharadja

• Niek

Ik heb net “Maharadja” gekocht, een spel van Phalanx games. Maar er is volgens mij een onduidelijkheid in de spelregels ivm de eindtelling. Ik verduidelijk mijn probleem met volgend voorbeeld.

Hoe verloopt de toekenning van goudstukken in volgend voorbeeld.

Er zijn 3 spelers. Speler a heeft 5 punten, speler b heeft 4 punten, speler c heeft 3 punten. De architect van speler a staat echter niet in de stad waar de telling plaatsvindt en kan dus geen goud ontvangen. Krijgt speler b dan 11 goudstukken of 7 goudstukken? Want volgens de regels kan een speler punten ontvangen ook wanneer de architect niet in de stad aanwezig is. En aangezien hij speler a het meeste punten heeft, dan zou hij in principe 11 goudstukken ontvangen als zijn architect in de stad zou staan?

Graag had ik wat toelichting bij dit probleem.

• Ronald

Een architect hoeft helemaal niet in een stad te staan om goud te kunnen ontvangen. Hij telt echter voor 1 punt en dat is belangrijk voor het bepalen van de meerderheid. Ik begrijp je probleem verder niet.

De stelling: “De architect van speler a staat echter niet in de stad waar de telling plaatsvindt en kan dus geen goud ontvangen.” klopt niet. Waar haal je dat vandaan?

• BaSL

Uit mijn hoofd, dus heel zeker ben ik niet:

Ergens in de regels staat, dat de maharadja geld uitdeelt aan de architecten in de stad. Net daarna staat dat de architect niet aanwezig hoeft te zijn. Maar uit die eerste regel lijkt het alsof je je architect in de stad moet hebben. Vandaar de probleemstelling.

• Niek

Ronald schreef:

>

> Een architect hoeft helemaal niet in een stad te staan om

> goud te kunnen ontvangen. Hij telt echter voor 1 punt en dat

> is belangrijk voor het bepalen van de meerderheid. Ik begrijp

> je probleem verder niet.

>

> De stelling: "De architect van speler a staat echter niet in

> de stad waar de telling plaatsvindt en kan dus geen goud

> ontvangen." klopt niet. Waar haal je dat vandaan?

Ik vond het taalgebruik in de spelregels die ik heb heel onduidelijk.

Op p 6 staat onder punt 8.0: "de maharadja deelt goud uit aan de spelers wiens

architecten in de stad aanwezig zijn.“ ”Een speler kan ook punten ontvangen als de architect niet in de stad is. Uit de eerste zin zou je kunnen besluiten dat je architect in de stad moet zijn om goud te kunnen ontvangen. Uit de tweede zin kan je afleiden dat je wel punten kan verdienen, maar dat je hier dan geen goud voor ontvangt. Geef toe dat het niet echt duidelijk is.

Maar als je zeker bent dat de architect niet aanwezig moet zijn om goud te ontvangen, dan wil ik je graag geloven. Bedankt voor de info.

• Erwin Broens

Ronald schreef:

>

> Een architect hoeft helemaal niet in een stad te staan om

> goud te kunnen ontvangen. Hij telt echter voor 1 punt en dat

> is belangrijk voor het bepalen van de meerderheid. Ik begrijp

> je probleem verder niet.

>

> De stelling: "De architect van speler a staat echter niet in

> de stad waar de telling plaatsvindt en kan dus geen goud

> ontvangen." klopt niet. Waar haal je dat vandaan?

Dit haalt hij uit de spelregels. Daar staat namelijk letterlijk “De maharadja deelt goud uit aan de spelers wiens architecten in deze stad aanwezig zijn”. Dit is een misser van de regelschrijver of vertaler.

De juiste regel is: iedereen die in deze stad invloed uitoefent (met huizen, paleizen en/of de architect), ontvangt goud. De aanwezigheid van jouw architect is NIET vereist bij het scoren.