Spelregelvragen Java

• Jacques

Dit weekend voor het eerst Java gespeeld. Erg goed spel (misschien nog wel beter dan Tikal!). Wel twee vragen:

1. Watervelden moeten geheel omgeven worden door landtegels voordat ze punten opleveren. Geldt de rand van het speelveld ook als begrenzing?

2. Moet je minimaal een paleiskaart spelen als je als enige in een stad bent vertegenwoordigd en een feest houdt?

• Frank Oosterom

1. Ja.

2. Ja, je moet namelijk laten zien dat je aan het feest mag deelnemen door te matchen met de openliggende kaart.

En ik ben het geheel met je eens, een prachtig spel. Erg goed in elkaar gezet.

• Jacques

Die eerste regel is toch raar. Je kunt zo heel veel punten scoren met waterfisches. Ik zou het leuker vinden als deze fisches alleen door echte nieuwe landtegels omsloten kunnen worden. Dat neemt het bezwaar van het makkelijk punten scoren iets weg.

Of is het de bedoeling te beginnen met het opmaken van alle waterfisches?

• Gertjan Davies

1) Ik weet niet welke handleiding je hebt, maar de mijne heeft het duidelijk over dat waterfiches NIET op de randvelden geplaatst mag worden en ze moeten op het speelbord worden geplaatst (dus niet op een landfiche).

2) Ja, je moet minstens 1 kaart investeren om de punten te mogen claimen.

Met vriendelijke groeten,

Gertjan

• Gertjan Davies

Daar je waterfiches niet op de randvelden mag plaatsen, zie mijn andere reactie, zijn ze ook niet makkelijk te scoren. En nee, je hoeft ze niet verplicht eerst allemaal te plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Gertjan