Conquest of the Empire

• Joszti

In navolging van mijn vraag over Shadows over Camelot zou ik graag reacties willen zien van mensen die Conquest of the Empire kennen en gespeeld hebben. Is dit spel de moeite waard of beter links laten liggen?

• Akke

Het spel is zeker de moeite waard als je van het eenvoudigere conflict spel houdt. (niveau Axis & Allies). De componenten zijn prachtig en de regels zijn duidelijk.

Als je Struggle of Empires van Warfrog hebt, is het spel misschien minder interessant, want een van de twee regelsets uit CotE is gebaseerd op dat spel.

• Ron Huising

De kaart van de nieuwe zijn mooi, maar de stukken zijn van foeilelijk plastic; het originele “Conquest of the Empire” is veel mooier.

• Akke

Ik ken het origineel niet, maar foeilelijk vind ik deze zeker niet.

Ze zijn wel te groot, waardoor het voordeel van de grote kaart meteen een beetje teniet gedaan wordt.

• Jan

Hallo Ron,

Wat betreft de uitvoering van het spel ben ik het met je eens, het oude spel is echter nog maar moeilijk te verkrijgen. Het spelmechanisme is echter recht overeind gebleven en, net wat Akke vermeld, is dit spel qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met Axis & Allies.

Volgens mij is CotE indertijd samen met A&A, Shogun en Fortress America uitgebracht in MB's Gamemaster serie met vergelijkbare spelmechanismen (land veroveren en dobbelen voor de gevechten) en een vergelijkbare moeilijkheidsgraad. Als je er voor in bent en je hebt een paar gelijkgezinden in je omgeving die bereid zijn een paar spanningsvolle uurtjes rond een speelbord plaats te nemen zonder eerst urenlang de spelregels door te nemen is CotE beslist een aanrader.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• burrie

Ik heb dit spel toevallig gisteren ontvangen, en moet het dus nog spelen. Heb het wel uitgepakt en de classic regels gelezen. Die regels wijken niet erg af van het oude origineel. Tevens krijg je ook nog eens CotE II erbij wat heel veel op SoE schijnt te lijken. Je krijgt dus in feite twee spellen voor één prijs. Ik vind de speelstukken niet lelijk, alleen, net zoals het speelbord, een beetje overdreven groot. Ik ben ook niet zo'n fan van al het tekenwerk op het speelbord, maar dat is persoonlijk. Ik vond de oude CotE wel aardig dus dit spel zal zeker ook bij mij in de smaak vallen. Groot voordeel bij CotE (althans de oude versie) is dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Axis&Allies wat soms wel 6 uur door kan gaan, een spelletje zo'n 2 a 3 uur duurt. Ik denk alleen wel dat je minimaal 4 spelers moet hebben om echt van het spel te genieten. Op de site van boardgamegeek staan over het algemeen positieve reacties.

• Joszti

Heren, bedankt voor jullie reactie.

• Cees

Wij hebben CotE nu 3x gespeeld met regelset II. Het spel gaat per keer meer bevallen. de schoonheid zit hem in de beperktheid van de keuzes die je hebt als je aan de beurt bent. De kaarten, waaronder het senatorensysteem zijn een grote verbetering ten opzicht van de SOE. Het geheel is veel overzichtelijker. Met de juiste groep is het een meer dan goed, wij genieten ervan. Ik wil trouwens ook even de aandacht vestigen op Antike, erg goed, uiteraard anders, meer het past wel gewoon op tafel. Veel speelplezier. Cees