Ja, het is wel wat. Het ziet er in ieder geval erg mooi uit. Er zijn niet zo heel veel spellen die je met zeven mensen kunt spelen, dus dat is ook wel een pré. Het is geen heel erg ingewikkeld spel, maar de eerste keer ben je toch wel even bezig om alles uit te leggen, omdat er zo veel regeltjes zijn. Het spel zelf speelt redelijk vlot weg, en meestal ben je binnen 90 tot 120 minuten wel klaar. Het kan vast nog wel sneller als iedereen de turbo erop heeft.
Wat je wel moet beseffen is dat het een co-operatief spel is. Je moet samen het “spel” verslaan. Dit is een concept dat niet iedereen aanspreekt. Sommige mensen spelen liever spellen waar ze andere mensen kunnen pesten, en die mensen zullen niet veel aan Shadows over Camelot vinden.
Ook is er bij co-operatieve spellen altijd het gevaar dat één speler het spel gaat domineren en de andere mensen gaat vertellen wat ze moeten doen. Dit is in Shadows over Camelot enigszins opgevangen door de regel te introduceren dat spelers elkaar niet mogen vertellen wat voor kaarten ze hebben, maar deze regel is op vele manieren te interpreteren en vind ik persoonlijk een beetje kunstmatig. Er is ook een zogenaamde “verrader” in het spel die ongemerkt de boel probeert te saboteren. Dit geeft een extra dimensie aan het spel, zeker als je zelf de verrader bent.
Al met al, een leuk spel. Maar ik zou het niet aandurven om te adviseren dit spel blind te kopen, daarvoor moet je toch wel een specifieke smaak hebben. Probeer het eerst een uit zou ik zeggen, en als dat niet mogelijk is dan hoop ik dat je genoeg hebt aan de informatie die je op internet kan vinden!