Shadows over Camelot

• Joszti

Het spel Shadows over Camelot is nog niet zo gek lang uit, maar er zijn vast al mensen die het gespeeld hebben. Ik ben benieuwd naar reakties, het is namelijk bijna kerst en je weet nooit wat je nog kunt krijgen/vragen.

Is het wat of kan je het beter laten liggen en bijvoorbeeld Conquest of the Empire van Eagle Games krijgen?

• René Wiersma

Ja, het is wel wat. Het ziet er in ieder geval erg mooi uit. Er zijn niet zo heel veel spellen die je met zeven mensen kunt spelen, dus dat is ook wel een pré. Het is geen heel erg ingewikkeld spel, maar de eerste keer ben je toch wel even bezig om alles uit te leggen, omdat er zo veel regeltjes zijn. Het spel zelf speelt redelijk vlot weg, en meestal ben je binnen 90 tot 120 minuten wel klaar. Het kan vast nog wel sneller als iedereen de turbo erop heeft.

Wat je wel moet beseffen is dat het een co-operatief spel is. Je moet samen het “spel” verslaan. Dit is een concept dat niet iedereen aanspreekt. Sommige mensen spelen liever spellen waar ze andere mensen kunnen pesten, en die mensen zullen niet veel aan Shadows over Camelot vinden.

Ook is er bij co-operatieve spellen altijd het gevaar dat één speler het spel gaat domineren en de andere mensen gaat vertellen wat ze moeten doen. Dit is in Shadows over Camelot enigszins opgevangen door de regel te introduceren dat spelers elkaar niet mogen vertellen wat voor kaarten ze hebben, maar deze regel is op vele manieren te interpreteren en vind ik persoonlijk een beetje kunstmatig. Er is ook een zogenaamde “verrader” in het spel die ongemerkt de boel probeert te saboteren. Dit geeft een extra dimensie aan het spel, zeker als je zelf de verrader bent.

Al met al, een leuk spel. Maar ik zou het niet aandurven om te adviseren dit spel blind te kopen, daarvoor moet je toch wel een specifieke smaak hebben. Probeer het eerst een uit zou ik zeggen, en als dat niet mogelijk is dan hoop ik dat je genoeg hebt aan de informatie die je op internet kan vinden!

• Akke

Ik vind het persoonlijk niks bijzonders. Het ziet er allemaal erg leuk uit, maar de gameplay is nogal saai. Erg veel opties heb je niet tijdens het spel: ga op een bepaalde plaats staan op het bord en speel de bijbehorende kaartjes uit.

• Ron Huising

Als je goed de rol van je ridder c.q. Arthur speelt en niet te technisch (teveel over je kaarten speculeren) is het een geweldig spel. Eerst het overleg wie wat nuttig vindt en later de twisten (en het mekaar niet meer vertrouwen) wanneer het vaak dweilen met de kraan open is maken dit tot één van de populairste spellen hier; zeker een aanrader. Maar kom het ander gerust een keer meespelen (030-6353617).

• Jan

Hallo Ron,

Ik ben het helemaal met je eens. Het coöperatieve karakter van het spel maakt het tot een heel apart ding. Het gegeven dat één van je medespelers een verrader is wiens/wier taak het is de riddergroep te laten verliezen geeft nog eens een heel aparte dimensie aan het geheel. Ik heb het inmiddels een paar maal mogen spelen en ik ben beslist gecharmeerd van SoC, niet alleen vanwege het spelprincipe maar ook vanwege de prachtige en stijlvolle uitvoering. Kortom: m.i. een topper!

Met vriendelijke groet,

Jan.

• delia

Hoi,

Weet iemand of het spel ook in het Nederlands uitgebracht gaat worden?

Of is het zonder kennis van de engelse taal te spelen?

Delia

• Ron Huising

Als je echt geen woord Engels kan lezen is het niet te doen, maar het is geen moeilijk Engels. We hebben het o.a. met jonge kids gespeeld die eerst ook tegen het Engels opkeken, maar het ging prima.

• delia

Bedankt,

het gaat inderdaad om jonge kinderen.

• bas

Mooi Spel…zeker weten!