Vinci spelregelvraag

• sjaak

Vinci twee keer gespeeld.

Paar vragen:

Neergang rijk

Als je een neergang van je rijk verklaard en op 1 van je kaartjes een gebroken zuil staat mag je dan beide kaartjes nog die beurt laten liggen (en daar bij de puntentelling voordeel van hebben) of alleen het kaartje met de gebroken zuil?

Ik neem aan dat op het einde van je beurt (na puntentelling) je de kaartjes (inclusief gebroken zuil) weghaalt uit je rijk.

Uitbreiding gebied-waar blijven de legers?

Een land waar rood in staat met 3 legers wordt aangevallen door geel.

Dat kost geel dus 5 legers (geen berg of bos). Rood verliest 1 leger. Blijven dus 2 legers van rood in dat land staan. Maar de 5 legers van geel ook. Aan het eind van geel's beurt laat geel 5 legers in dat land staan. Ik ga er van uit (maar dat is wellicht verkeerd) dat de 2 rode legers in dat land blijven staan totdat rood aan de beurt is.

Stel dat na geel, blauw aan de beurt is (voor rood) en blauw wil datzelfde land gaan aanvallen, dan staan er 5 gele en 2 rode legers in dat land. Moet blauw dan aanvallen met 7 (2+ 5 van de gele) of 9 legers (2+ 5 gele + 2 rode)?

Rood is na blauw aan de beurt. Stel dat blauw dat land niet had aangevalen en verder niet relevante acties had gedaan. Stel dat rood's rijk was gesplitst doordat geel dat land had aangevallen. Moet rood dan eerst bepalen voor dat hij gaat aanvallen welk deel van zijn rijk “zijn rijk” is en de rode legers uit het andere gesplitste rijk in zijn hand nemen (en gebruiken voor de aanval?) Mag rood ook de twee rode uit dat door geel aangevallen land oppakken en gebruiken voor de aanval of moet hij deze laten staan? Stel dat rood dat land terug wil pakken. Moet hij dan met 7 (nieuwe) legers aanvallen (ondanks de 2 rode legers die reeds stonden in dat land)?

Astronomie

Rood heeft een neergaand rijk en is bezig met een nieuw rijk. In dat nieuwe rijk heeft hij een astronomie kaartje. Dan is een zee oversteekbaar. Als rood in Engeland staat is dan Nederland een aangrenzend rijk (waar dus dan geen rood mag staan) ondanks dat er een zee tussen zit?

• ejvandekaa

Sjaak,

Als antwoord op je vragen:

1. Neergang van je rijk.

In het spel heb je altijd maar een of twee rijken. het actieve rijk en het rijk wat in verval is. kaartjes met zuilen erop blijven gelden voor een rijk dat in verval is zolang het rijk dat nu je actieve rijk is niet in verval gaat.

Let er dus op dat zuilen kaartjes gelden tot het rijk niet meer op de kaart staat (of je een tweede vervallen rijk hebt) en dus meerdere beurten geldig kunnen zijn.

Dit geld alleen voor het kaartje waar de zuil op staat, het andere kaartje is meteen wweg (tenzij er ook een zuil op staat).

Ze kunnen dus best een hoop punten opleveren maar hebben meestal wienig legers.

2. Gebieds uitbereiding.

Als je uitbereid moet je meer legers hebben dan de tegenstander. alleen dan kun je aanvallen. in dat geval verliest de tegenstander een leger en verdeeld de rest van zijn legers over de landen die hij nog over heeft.

mocht hij helemaal geen land meer hebben dan kan hij van de rand af weer een inval doen.

Jouw tweede vraag. wat als een derde speler aanvald komt dus nooit voor.

Let erop dat je na je aanval je legers opnieuw over je gebied mag verdelen. Op dat moment geld als “jouw” gebied al die gebieden waar legers van jouw op staan. eventueel kun je dan ook gebieden leeg laten dacht ik (weet ik niet zeker).

Er geld dat aan het eind van je beurt al je gebieden aan elkaar moeten grenzen. als je denkt dat dit niet lukt kun je deze gebieden aan het begin van je beurt leeg laten (om zo de tokens te gebruiken in de aanval) of moet je ze aan het eind van je beurt leeg maken. en verspreiden over je overige gebieden.

Mind, cohesie geld alleen voor actieve rijken.kijken in verval hoeven hier niet aan te voldoen.

3. Wat betreft astronomy,

in de negelse regels (van boardgamegeek) staat:

“Astronomy. Expansion may take place across one or more sea (dark blue) regions. Example: Ireland to Norway, then to Southern Italy. Two provinces of an empire with Astronomy are considered adjacent (for the rule of cohesion) if they are connected by one or more sea regions. If applicable, bonuses for attacking from a fort or from a mountain are NOT applied if attacking across a sea, but bonuses from Ship Building are counted. Note: Light blue sections of coastal provinces are not considered sea; these may be crossed by anyone.”

dus iedereen heeft cohesie/kan bewegen over de lichte zeen gebieden. de speledr met astronomie kan als enige ook over donkere gobieden bewegen/cohesie hebben. bonussen (aanvallen vanuit bergen ed) neem je echter niet over het water mee.

Ik hoop dat dit je wat helpt,

Evertjan van de Kaa

• peter heuvelman

Vinci twee keer gespeeld.

Paar vragen:

**** allereerst, ik snap je vragen, de spelregels zijn een drama****

Neergang rijk

Als je een neergang van je rijk verklaard en op 1 van je kaartjes een gebroken zuil staat mag je dan beide kaartjes nog die beurt laten liggen (en daar bij de puntentelling voordeel van hebben) of alleen het kaartje met de gebroken zuil?

****alleen kaartje gebroken zuil******

Ik neem aan dat op het einde van je beurt (na puntentelling) je de kaartjes (inclusief gebroken zuil) weghaalt uit je rijk.

******neen, gebroken zuil blijft liggen, tot het moment dat je oude rijk geheel verdwenen is*******

Uitbreiding gebied-waar blijven de legers?

Een land waar rood in staat met 3 legers wordt aangevallen door geel.

Dat kost geel dus 5 legers (geen berg of bos). Rood verliest 1 leger. Blijven dus 2 legers van rood in dat land staan. Maar de 5 legers van geel ook. Aan het eind van geel's beurt laat geel 5 legers in dat land staan. Ik ga er van uit (maar dat is wellicht verkeerd) dat de 2 rode legers in dat land blijven staan totdat rood aan de beurt is.

***** nee. aan het eind van de beurt van geel in dit geval stuurt rood zn legers van de verloren gebieden elders heen****

Stel dat na geel, blauw aan de beurt is (voor rood) en blauw wil datzelfde land gaan aanvallen, dan staan er 5 gele en 2 rode legers in dat land. Moet blauw dan aanvallen met 7 (2+ 5 van de gele) of 9 legers (2+ 5 gele + 2 rode)?

***** die rode legers zijn dus weg*****

Rood is na blauw aan de beurt. Stel dat blauw dat land niet had aangevalen en verder niet relevante acties had gedaan. Stel dat rood's rijk was gesplitst doordat geel dat land had aangevallen. Moet rood dan eerst bepalen voor dat hij gaat aanvallen welk deel van zijn rijk “zijn rijk” is

*** correct, mits rood geen nachrichten heeft als eigenschap****

en de rode legers uit het andere gesplitste rijk in zijn hand nemen (en gebruiken voor de aanval?) Mag rood ook de twee rode uit dat door geel aangevallen land oppakken en gebruiken voor de aanval of moet hij deze laten staan? Stel dat rood dat land terug wil pakken. Moet hij dan met 7 (nieuwe) legers aanvallen (ondanks de 2 rode legers die reeds stonden in dat land)?

****** die 2 roden staan dus al elders zodat de door jou omschreven situatie niet voorkomt*****

Astronomie

Rood heeft een neergaand rijk en is bezig met een nieuw rijk. In dat nieuwe rijk heeft hij een astronomie kaartje. Dan is een zee oversteekbaar. Als rood in Engeland staat is dan Nederland een aangrenzend rijk (waar dus dan geen rood mag staan) ondanks dat er een zee tussen zit?

***** Vinci is op internet speelbaar. De houserules van ons clubje zeggen dat je niet naast een eigen rijk mag bouwen. Op internet mag dat wel, maar ‘verdwijnen’ naastliggende eigen teloorgegane legers spontaan zodra je er naast binnenkomt (op die manier help je dus je eigen teloorgaande beschaving sneller om zeep). De door jouw omschreven situatie is niet ernaast, dus je mag legitiem zetten in de siuatie zoals verwoord door jou).******

**** Ik raad je aan vinci online te proberen (kan even niet op de naam van de site komen, maar daar kan iemand anders wellicht uitsluitsel over geven, eea is overigens kostenloos. Op die manier weet je snel wat wel of niet mag/kan.****

• sjaak

Even het geleerde op een rij om te kijken of ik het goed begrijp:

Neergang rijk:

Na het verklaren van de neergang van een rijk worden de civilizatiekaartjes verwijderd tenzij er een gebroken zuil op staat. Je krijgt nog steeds punten voor je rijk totdat je tweede rijk ook teneergaat; dan vervalt je eerste rijk. Duidelijk. Maar als je neergaande rijk wordt gesplitst door aanvallen van je tegenstander mag je dan zelf bepalen welk deel nog jouw neergaande rijk is? Of blijft iedere provincie nog meetellen samen met je actieve rijk voor de puntentelling (en hoewel je vervallen rijk is gesplits heeft dit verder geen consequenties?).

Aanval/gesplitst rijk:

Deze begrijp ik nog steeds niet; ik moet hier iets vreselijk missen. In een normale situatie dat geel rood aanvalt moet op het eind van de beurt van geel (vlak voor de telling) zowel geel als rood de leger herverdelen (en niet eerder). Als rood's rijk NIET gesplits is is er geen vuiltje aan de lucht.

Maar wat als rood's rijk wel door een aanval van geel gesplitst is? Hoe moet hij dan zijn legers verdelen? Mag rood dat verdelen over zijn gesplitste rijk? Geldt de cohesieregel dan nog niet voor rood?

Ik vindt de zin uit de duitste spelregels zo raar in dit verband:

Am ende der runde eines spieler (geel zijn beurt dus) muss dessen reich ein zusammenhangendes gebiet bilden ok dat is voor geel en duidelijk (en ik lees dat niet dat dat voor rood van toepassing is want dat is niet rood's einde beurt).

Ik neem aan -maar ben niet zeker- dat geel (als hij een gesplits rijk heeft laten ontstaan doordat hij aan het begin van zijn beurt alle legers uit een provincie heeft gehaald) voordat er geteld gaat worden zijn legers mag verdelen binnen zijn rijk. Alleen in een verlaten provincie mag hij niet zijn legers plaatsten (dan had hij het maar moeten aanvallen). Legers in een afgesplits rijk is geel kwijt (maar dat zou een beetje dom zijn als je dat niet van te voren ziet).

Nou komt het:

diese regel wird erst am ende der runde aber vor ermittlung der siegpunkte des spielers angewandt und somit hat der spieler wahrende **seiner** runde die moglichtkeit, eventuell abgetrennte provinzen seines reichs durch ubernahmen wieder in sein reich zu integrieren. Hier word een situatie beschreven dat een rijk is aangevallen (bijv. van rood door geel) waardoor rood een gesplitst rijk heeft. En ik lees dan dat door terug te vechten je rijk weer tot één geheel kan samenvoegen doordat rood weer geel uit de bewuste provincie gooit. Maar dan moet rood wel aan de beurt zijn! Als geel klaar is en het voorgaande juist is, dan moet rood's rijk gesplitst blijven bestaan nadat geel klaar is en dan kan rood daarna door middel van een aanval op geel de provincie weer terugnemen.

Wie kan wat licht laten schijnen op dit vraagstuk?

• sjaak

Stom,

mijn reactie had natuurlijk hier moeten staan en niet direct onder ejvandekaa.

Ik reageer natuurlijk op beide reacties, ook op die van peter…

• Akke

Neergang rijk:

>Maar als je neergaande rijk wordt gesplitst door aanvallen van je tegenstander mag

>je dan zelf bepalen welk deel nog jouw neergaande rijk is? Of blijft iedere provincie

>nog meetellen samen met je actieve rijk voor de puntentelling (en hoewel je

>vervallen rijk is gesplits heeft dit verder geen consequenties?).

Een rijk in neergang hoeft niet aaneengesloten te zijn. Je krijgt dus punten voor al je provincies.

Aanval/gesplitst rijk:

>Maar wat als rood's rijk wel door een aanval van geel gesplitst is? Hoe moet hij dan

>zijn legers verdelen? Mag rood dat verdelen over zijn gesplitste rijk? Geldt de

>cohesieregel dan nog niet voor rood?

De cohesieregel geldt voor rood pas aan het eind van rood's beurt.

>Ik neem aan -maar ben niet zeker- dat geel (als hij een gesplits rijk heeft laten

>ontstaan doordat hij aan het begin van zijn beurt alle legers uit een provincie heeft

>gehaald) voordat er geteld gaat worden zijn legers mag verdelen binnen zijn rijk.

>Alleen in een verlaten provincie mag hij niet zijn legers plaatsten (dan had hij het

>maar moeten aanvallen). Legers in een afgesplits rijk is geel kwijt (maar dat zou

>een beetje dom zijn als je dat niet van te voren ziet).

Als geel aan het begin van zijn beurt een provincie leeghaalt, dan moet hij dat later weer veroveren of leeglaten.

Nou komt het:

> Hier word een situatie beschreven dat een rijk is aangevallen (bijv. van rood

>door geel) waardoor rood een gesplitst rijk heeft. En ik lees dan dat door terug te

>vechten je rijk weer tot één geheel kan samenvoegen doordat rood weer geel uit de

> bewuste provincie gooit. Maar dan moet rood wel aan de beurt zijn! Als geel klaar

>is en het voorgaande juist is, dan moet rood's rijk gesplitst blijven bestaan nadat

>geel klaar is en dan kan rood daarna door middel van een aanval op geel de

>provincie weer terugnemen.

>Wie kan wat licht laten schijnen op dit vraagstuk?

Het is in principe heel simpel: je moet een aaneengesloten rijk hebben aan het eind van je beurt, voordat je je punten gaat tellen. Verder maakt het helemaal niet uit. De beste tactiek als je gesplitst bent is het volgende: eerst kijken of je door aan te vallen je rijk weer bij elkaar kunt krijgen, zo niet dan haal je het minst interessante gedeelte leeg en gaat met de rest verder spelen.

• ejvandekaa

Het antwoord op je vraag staat eigenlijk hieronder:

"Er geld dat aan het eind van je beurt al je gebieden aan elkaar moeten grenzen. als je denkt dat dit niet lukt kun je deze gebieden aan het begin van je beurt leeg laten (om zo de tokens te gebruiken in de aanval) of moet je ze aan het eind van je beurt leeg maken. en verspreiden over je overige gebieden.

Mind, cohesie geld alleen voor actieve rijken.kijken in verval hoeven hier niet aan te voldoen"

nl dat de speler die nu aan de beurt is aan het eind van zijn beurt een samenhangend rijk moet hebben

en in het tweede deel (laatste twee regels) dat cohesie alleen geld voor actieve rijken (met kijken in de laatste zin bedoelde ik rijken).

Evertjan van de kaa

• sjaak

Dank je, blijft mijn vraag nog (een beetje) onbeantwoord: wat gebeurd er als geel aan de beurt is en rood aanvalt waardoor rood en gesplitst (actief) rijk heeft. Dus: rood heeft 3 legers in een provincie, geel valt dan met 5 aan. Geel zet dus 5 legers neer in die provincie. Van rood wordt één leger verwijderd. Maar wat gebeurd daarna met de rode legers? Veranderd wat na die aanval van geel met de rode legers (die in de aangevallen provincie staan)?

Denk dat rood nog niets hoeft te doen.

Veranderd wat op het einde van de beurt van geel met de rode legers die in de aangevallen provincie en gesplitste rijk staan?

Denk dat rood ze dan moet verdelen.

Je zegt dat de cohesieregel alleen voor het actieve rijk en de actieve speler geldt.

Mag rood zelf zijn legers die uit de aangevallen provincie komen verdelen over zijn landen (al is het aan de andere kant van de kaart)?

PS: aanvallen vanuit een berg kost één leger minder. Dat geldt zeker niet als je van een berg een andere berg aanvalt?

Alvast heel erg dank voor jullie hulp.

• ejvandekaa

Dank je, blijft mijn vraag nog (een beetje) onbeantwoord: wat gebeurd er als geel aan de beurt is en rood aanvalt waardoor rood en gesplitst (actief) rijk heeft. Dus: rood heeft 3 legers in een provincie, geel valt dan met 5 aan. Geel zet dus 5 legers neer in die provincie. Van rood wordt één leger verwijderd. Maar wat gebeurd daarna met de rode legers?

>>>> de rode legers worden (nadat de gele speler alle aanvallen heeft uitgevoerd!!!) verdeeld over de gebieden van de rode speler. Eigenlijk moet de gele speler eerst alle aanvallen verklaren/aangeven) Ja, dat betekend dat als rood op dat moment twee gebieden heeft die over die twee gebieden verdeeld worden (op dat moment kan geel dus twee niet aan elkaar grenzende gebieden hebben waar hij die legers over verdeeld).

Veranderd wat na die aanval van geel met de rode legers (die in de aangevallen provincie staan)?

Denk dat rood nog niets hoeft te doen.

Veranderd wat op het einde van de beurt van geel met de rode legers die in de aangevallen provincie en gesplitste rijk staan?

Denk dat rood ze dan moet verdelen.

>>>>zie antwoord hierboven. wij nemen de rode legers meestal van het bord om ze te herverdelen nadat de aanvallen afgelopen zijn.

Je zegt dat de cohesieregel alleen voor het actieve rijk en de actieve speler geldt.

Mag rood zelf zijn legers die uit de aangevallen provincie komen verdelen over zijn landen (al is het aan de andere kant van de kaart)?

>>>>zolang hij ze in landen van het actieve rijk neer zet?, Ja. (eigenlijk maakt het niet uit waar hij ze neer zet, de enige invloed is op de mogelijkheid/eenvoud van andere spelers om gebieden van hem aan te vallen. Hijzelf zal die legers waarschijnlijk in een volgende aanval gebruiken(en dus weer van die landen afhalen))

PS: aanvallen vanuit een berg kost één leger minder. Dat geldt zeker niet als je van een berg een andere berg aanvalt?

>>>>Ook als je vanuit een berg een andere berg aanvald geld dat je een leger minder nodog hebt. houd er echter wel rekening mee dat je voor een berg een leger meer nodig hebt. deze twee regeltjes cancellen elkaar dus uit. VB:

aangevallen berg gebied heeft een leger. om dat aan te vallen heb je dus:

2 legers +1 leger (1 per leger op het gebied) + 1 leger (het is een berg). val je aan uit een berg dan kun je er vervolgens 1 leger vanaf trekken en heb je dus 3 in plaats van 4 legers nodig.

Alvast heel erg dank voor jullie hulp.

>>>>Kijk anders eens op boardgamegeek (engelse site) staat veel info op, oa de engelse spelregels.

>>>>http://www.boardgamegeek.com/game/60

>>>>Evertjan van de Kaa