Chinees kaartspel Ki-Joe

• Oncko

Twintig jaar geleden kocht mijn vader het Chinese kaartspel Ki-Joe.

75 vierkante kaartjes in drie kleuren, die aan elkaar gelegd katten, muizen en zakken vormen.

Het spel is inmiddels incompleet, zodat ik op zoek ben naar een nieuw exemplaar. Maar op het kubusvormige doosje van 8x8x8cm staat geen fabrikant of uitgever, op de inmiddels gescheurde spelregels evenmin. Help!

Oncko Stuiveling

• Gertjan Davies

Ik heb dat als kind in bezit gehad, maar wist niet dat het een chinees kaartspel was en 3 kleuren doet me ook geen belletje rinkelen, hoewel ik nu zit te twijfelen of de (westerse) variant die ik in mijn bezit heb gehad werkte met wit, zwart & grijs en de variant was meer een puzzel dan een spel. En als het ergens zou moeten liggen dan is het bij m'n moeder thuis. Mocht ik het tegenkomen, daar ik er geen jeugdsentiment aan heb over gehouden, zou ik het graag ruilen tegen een ander spelletje wat ik nog niet heb, zoals Saga, wat grofweg 10 euro kost in de winkel, of kom zelf met een suggestie, mits ik het kan vinden.

Daar je geen link naar je e-mailadres hebt, is het misschien handig als je een mailtje naar mij stuurt, dan zal ik contact met je zoeken als ik het gevonden heb.

Gertjan

• Walter

Hallo Oncko

Ik heb het spel ook maar dan onder de naam SHU-TAI.

Het is een uitgave van Bruna.

Op het doosje geven ze aan dat ze medio 1986 een oplossing bekend zullen maken. Het zal dus niet lang voor die tijd uitgegeven zijn.

Op het net vond ik nog deze site:

http://www.xs4all.nl/~odemar/shutai/shutai.htm.

Met vriendelijke groeten,

Walter

• Oncko

Dat is 'm!

Heel erg bedankt.

Groet, Oncko