Caylus: spelregelvraag Privileges

• Joker2

Stel je staat tijdens het deel voor het bouwen van de kerkers al op het 2e privilege.

Je mag echter nog een privilege uitvoeren, maar kan dus niet verder omdat het volgende bijdeel muren nog niet is bereikt.

Krijg je de dan het laatst privilege (bij het kerkerdeel) nog een keer, of moet je verplicht een ander privilege kiezen?

Joker2

• Erwin Broens

Volgens mij ben je niet verplicht om een ander privilege te kiezen. De keuze is namelijk niet verbonden aan het verschuiven van jouw fiche.

(Denk er wel aan dat je elk afzonderlijk privilege maar één keer per “fase” kunt kiezen).

• Joker2

Erwin,

Bedankt voor je snelle reactie (zoals gewoonlijk).

Ik zie net op www.boardgamgeek.com dat je het betreffende privilege (als je deze inderdaad niet net hebt gebruikt) alsnog een keer mag gebruiken.

Wat wordt trouwens onder een ronde verstaan?

- Alle 7 fasen bij elkaar.

- Of per fase?

Joker2

• Erwin Broens

Joker2 schreef:

> Wat wordt trouwens onder een ronde verstaan?

> - Alle 7 fasen bij elkaar.

> - Of per fase?

Een volledige ronde bestaat uit de 7 fasen.

• geboom

Hoi Joker 2

Toch even reageren.

De privileges zijn verdeeld in 4 hoofdgroepen. Elke hoofdgroep bestaat uit 5 stappen. En deze 5 hoofdstappen zijn verdeeld in 2 stappen tijdens de kerker bouwfase, 2 stappen tijdens de muren bouwfase en 1 stap tijdens de toren fase.

Een privilege geeft je het recht om in 1 hoofdgroep je markeersteen 1 stap te verplaatsen, er van uit gaande dat als je van vak 2 naar vak 3 schuift (bijvoorbeeld) de tweede bouwfase ook al is ingegaan.

Als dit niet zo is kan je wel degelijk deze privilege aanwenden. Je mag dan kiezen in deze hoofdgroep het privilege uit het eerste of uit het tweede vak. Dat je de markeer steen dan niet mag verschuiven is in dit geval pech.

Als je twee privileges hebt mag je slechts één privilege per hoofdgroep aanwenden.Je kan dus één keer bovengenoemde voorbeeld aanwenden en daarnaast een privilege in een andere hoofdgroep aanwenden.

In de regels staat dat je in een speelronde (de complete 7 fasen) nooit meer dan 4 privileges kan krijgen wat gelijk is aan de 4 hoofdgroepen waarin de privileges verdeeld zijn.

Het is overigens niet zo extreem om er 4 in een speelbeurt te krijgen want het kopen van een privilege op de toernooi tegel, het bouwen van een gedenkteken en het meest bijdragen in een bouwfase aan het kasteel leveren je 4 privileges op.

Het is mij eerlijk gezegd zelf nog niet gelukt maar ik werk er aan :-)

• Joker2

“Geboom”,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb net nog even de Nederlandstalige regels bekeken en zag inderdaad iets opmerkelijks (eigenlijk bedoel ik dat we het dus verkeerd hebben toegepast) staan bij de privileges:

“Als een speler een ……verschuift hij zijn markkersteen naar rechts op de rij van zijn keuze. De speler krijgt direct daarna het effect van de kolom die hij net heeft verlaten.”

Moet je de steen dus zoveel mogelijk naar rechts in die desbetreffende kolom verplaatsen?

Betekent dit nou ook dat je de 1e keer (als je vanaf de het startpunt) een privilege mag uitvoeren, je nog niets krijgt?

Als ik op de site van www.ystari.com naar de Duitse en Engelse spelregels kijk, staat daar volgens mij wat anders (Franstalig lukt me echt niet).

Wie weet het juiste/duidelijke antwoord op de vraag hoe het toepassen van de privileges nou echt moet gebeuren?

Joker2

• Erwin Broens

De Nederlandse vertaling is onjuist. Je zet jouw steen één veld naar rechts. Je kiest vervolgens één van de effecten vanaf niveau 1 t/m het huidige veld van jouw steen. Als jouw steen bijv. op het tweede veld staat, kun je dus uit twee effecten kiezen.

(Bij de winstpunten- en het geldprivilege kies je uiteraard altijd voor het veld waarop jouw steen staat).

• Joker2

Erwin,

Winstpunten-, geld- en grondstoffenprivileges kan je inderdaad gelijk toepassen, maar wat doe je met een korting op gebouwen?

Het kan natuurlijk zo zijn dat je net even geen geld hebt om een gebouw te kopen.

Vervalt dit privilege dan?

Joker2

• Tim

Ja, deze vervalt dan. Je moet de privileges altijd direkt uitvoeren. Je mag wel altijd een “minder” privelege nemen uit dezelfde rij. Dus als je hem bijvoorbeeld doorschuift naar het prvilege waarmee je met korting een woonhuis mag bouwen, dan mag je er ook voor kiezen een houten gebouw te bouwen met korting.

Grtn, Tim

• Joker2

Ik geloof dat ik het nu inmiddels allemaal begrijp.

De spelregels zijn verder overigens wel duidelijk geschreven, en dat voor zo'n spel !!!

Echt mijn complimenten voor de maker(s).

Joker2