Hallo spellenspelers,
Ik heb een regelvraag betreffende het spel ?De eerste wereldoorlog? van Phalanx Games. Ik heb het spel sinds enige tijd in mijn bezit en het tot op heden twee maal, met veel plezier, gespeeld. Hoewel de spelregels eenvoudig en daardoor goed te begrijpen zijn heb is er toch een onduidelijkheid. Dit betreft front 11. Dit front wordt in beurt vier actief. De Britse Mediterrane Expeditiestrijdkracht (MEF) en het Franse Oriënt Leger (OR) mogen op dit front opereren indien in front 10 de stad Monastir in handen van de Centralen is gevallen. Stel dat dit laatste níet het geval is. En stel dat de Centralen in front 11 Bucharest hebben veroverd. Na de verovering van Bucharest kunnen de Centralen kiezen of ze Odessa aanvallen of het basiskamp met daarin de vermelding MEF/OR (ten zuiden van Bucharest). Wordt dan laatstgenoemd basiskamp verdedigd door de Russische en Roemeense eenheden in front 11 of mag dit basiskamp uitsluitend verdedigd worden door de MEF en het OR ? De opdruk van dit basiskamp doet het laatste vermoeden. Als dat inderdaad het geval is en de Centralen Monastir niet veroveren scoren de Centralen dus per beurt wel heel gemakkelijk een overgavepunt omdat het basiskamp met opdruk MEF/OR onverdedigd is en blijft tot de Centralen Monastir wél innemen. Hoe moet e.e.a. begrepen worden?
Met vriendelijke groet,
Jan.