hoe was Essen?

• Marco

Helaas kon ik dit jaar zelf niet naar Essen maar ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Welke spellen zijn de moeite waard en wat is echt niks.

• geboom

Vermoeiend maar wat een feest.

2 dagen rondhobbelen en af en toe de kofferbak weer bezoeken met weer een paar tassen met spellen.

Castle Merchants van Z-man Games was een aardig spel maar zeker geen 30 euro waard.

Hoge verwachting van “Old Town” met een origineel spelidee. Ziet er erg low-budget uit maar dat vind ik juist leuk.

Carolus Magnus voor 6 euro kon ik niet laten liggen.

Big Kini plus de uitbreiding (van achter de toonbank) eveneens goede verhalen over gehoord.

Gods van Michael Schacht (beperkte oplage) zal ik snel gaan testen.

Caylus was veel over te doen. Schijnt erg goed te zijn. Meteen de eerste de beste gekocht, was bang dat ie uitverkocht zou zijn maar vervolgens 2 dagen over het spel gestruikeld.

Shatten Uber Camelot; Leuk spel maar dan toch liever de Engelse versie. Was alleen bij Days of Wonder zelf te verkrijgen en wel voor het vriendelijke prijsje van 45 euro. Dat de duitse versie voor plusminus 14 euro minder over de toonbank ging was geen argument om de prijs van de engelse versie omlaag bij te stellen. Je kreeg er tenslotte een heuse kalender bij een tasje en zelfs een t-shirt. Ja maar ik wil alleen het spel…… Dat was ook goed maar dan was het nog steeds 45 Euro.

Hebben we dus maar niet gedaan.

“Lineage II” is een fantasy achtig bordspel dat me ook na de uitleg zeker aansprak. De regels zijn in het engels als (slechte) kopie bijgeleverd. Evenwel ben ik er wel blij mee want mijn Koreaans is niet wat het geweest is. Jawel een Koreaans spel!

Verder de voorraad wanna haves (zeg maar oudere spellen) leuk aan kunnen vullen.

Al met al een geslaagde beurs met mooi weer en de wetenschap dat een stationwagen lang niet gek is als je met 4 spelfanaten 2 dagen gaar beursen.

• Jeroen

4 dagen ronddwalen op Spiel vergt vooral wat van je uithoudingsvermogen en portemonnee. Er zullen binnenkort natuurlijk uitgebreide verslagen verschijnen op websites zoals onze eigen Spellenstapel.nl en natuurlijk ook bij Spelmagazijn.nl en Bordspel.com.

Sheer Panic zorgde voor een aardige buzz, mede omdat het al bij voorbaat uitverkocht was, maar het is tevens een zeer vermakelijk spel waarbij je leuk vormgegeven schapen op het juiste moment op de juiste plek probeert te krijgen. De toppers volgens de Fairplay Spielescouts leken dit jaar weer vooral van de kleine uitgevers vandaan te komen; aan het einde van de beurs werd de lijst aangevoerd door Caylus, Big Kini, Das Ende des Triumvirats, Il Principe, Antike, Schatten über Camelot en Pünct. De scores lagen in elk geval erg dicht bij elkaar.

• Ronald

Ik ben vandaag een groot deel van de dag met mijn foto's bezig geweest, tussen het uitpakken van de spellen door. Ik heb inmiddels 3 pagina's met foto's in Spelmagazijn geplaatst. Er volgen nog 3 en wat later ook een uitgebreid verslag.

http://www.spelmagazijn.nl

Ronald

• BoB

Heb gister voor het eerst Caylus gespeeld. Echt een geweldig spel. Ben zeer benieuwd naar de speelervaringen van de andere toppers van Fairplay.

• neysa

He, ik dacht dat Caylus van Rio Grande Games was?

Helaas was mijn budget op :-(

En ik koop meestal niet de allernieuwste games, korting is vaak te klein en de kans op miskoop juist groter door gebrek aan reviews.

• BoB

Nee Caylus is van Ystari. Kostte 30 EUR in Essen. Vorig jaar bracht Ystari het spel Ys uit, voor 40 EUR. Dit jaar was de prijs voor Ys weer 40 EUR. Itt spellen van de grote uitgevers zakken de prijzen van kleine uitgevers toch minder snel in de loop van de tijd.

Voor spellen van grote uitgevers is het dus idd wel nuttig om 1 of 2 jaar te wachten met aanschaffen (als je tenminste zo lang kunt wachten!) Heb dit jaar erg veel goede spellen van 2 a 3 jaar oud gekocht voor 10 EUR of nog minder, terwijl ik slechts 5 nieuwe spellen gekocht heb.

• Tim

BoB schreef:

>

> Nee Caylus is van Ystari. Kostte 30 EUR in Essen. Vorig jaar

> bracht Ystari het spel Ys uit, voor 40 EUR. Dit jaar was de

> prijs voor Ys weer 40 EUR. Itt spellen van de grote uitgevers

> zakken de prijzen van kleine uitgevers toch minder snel in de

> loop van de tijd.

Even een kleine correctie hier. Caylus was bij diverse stands voor 25 eur te krijgen (1 zelfs 24) Ystari was hier niet zo blij mee. Maar ja ze hadden er dit jaar voor gekozen om via een distribeur (??schrijf je dat zo?) (huch &friends ?) te werken. Daardoor lagen er veel meer exemplaren op verschillende plekken.

De prijs van 30 was bewust gekozen omdat 40 te hoog bleek. Dus dit jaar was Ys ook 30. Ik kreeg er zelfs nog een gratis Ys+ bij.

Bij kleine uitgevers is het altijd een gok , soms worden de spellen overgenomen door grotere fabrikanten zoals dit jaar bij Oltre Mare. Dan kan je beter wachten.

Van Ys komt trouwens ook nog een volgende druk uit.

Deze info trouwens van iemand van Ystari gekregen.

Verder sluit ik me bij Bob aan (grote uitgevers, wachten)

Maar ja, het is wel op het juiste moment toeslaan. Bijv. Chinatown lag een aantal jaar geleden ook voor 10, nu wordt er zo 35 eur voor een 2ehands betaalt.

Grtn, Tim

PS Wat heb je dit jaar allemaal gekocht Bob ?

• BoB

Wel potver3! 25 EUR is helemaal geen geld voor zoon mooi spel. Aan de andere kant wel prettig, dan is de kans groter om Caylus nog elders op de kop te tikken.

Eens kijken of de Fantasy Encounter um wellicht naar de volgende Ducosim beurs op 17 december mee zou kunnen nemen.

In Essen meer gespeeld, minder gekocht dan in voorgaande jaren. Bleef op 22 aankopen voor mezelf hangen (+ nog wat kadootjes voor anderen)

De enige “bijzondere” dingen:

Taxi

Bauernschlau op de tweedehands markt voor 8 EUR

Focus (Spiel des Jahres (1981 geloof ik) van Sid Sackson) voor 10 EUR op de 2ehands markt

De enige nieuwe dingen:'

Aloha

Ahoy

War Stories

Taxi

Sushi Express

Verder zoals gezegd slechts wat hiaten in mijn verzameling gedicht ;-)

• Ron Huising

Mijn favorieten waren Parthenon van Z-Man Games & Byzantium van Warfrog en 2e-hands heb ik “Die Wikinger kommen!” van A.S.S. op de kop getikt, het volgens hemzelf beste spel dat Alex Randolph ontworpen heeft.

Verder heb ik in de Vendetta-stand regelmatig “Nobody but Us Chickens” gespeeld en uitgelegd aan anderen en dat is in de lichte klasse ook een hele leuke.