Hallo Peter,
***Hai Jan***
Uit je vraag begrijp ik dat de andere wargames die jij zoekt niet persé card driven wargames hoeven te zijn en op grond daarvan kan ik je een paar tips geven.
Columbia Games geeft zg. “blockgames” uit en een aantal daarvan hebben de tweede wereldoorlog in het Europese theater als onderwerp. “EastFront”, “WestFront” en “MedFront” zijn drie zelfstandige spellen maar kunnen met het spel “EuroFront” gelinkt worden tot één groot spel. Bij deze spellen is de diepgang niet ten koste gegaan aan het spelplezier, de spellen zien er goed uit en kennen relatief eenvoudige spelregels. Het enige nadeel is de hoge aanschafprijs zeker als je ze allemaal wilt aanschaffen.
*** Die blockgames zijn me bekend, e.e.a klinkt aanlokkelijk*****
GMT geeft het spel “Europe Engulfed” uit dat qua uiterlijke verschijning wel iets heeft van de spellen van Columbia Games, het is nml. ook een “blockgame”. In dit geval handelt het om één, het hele Europese toneel omvattend spel. Ook hier zijn de spelregels relatief eenvoudig en is gepoogd de historische werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen zonder de speelbaarheid geweld aan te doen. Veel andere, en meer gedetailleerde, spellen hebben m.i. als nadeel dat je meer op allerlei “charts and tables” loopt te zoeken dan dat je werkelijk met het spel bezig bent.
*** Ook EE staat nog op mn lijstje*****
Een spelregeltechnisch eenvoudig spel dat toch veel spelplezier kan bieden is Avalon Hills “Axis and Allies: Europe”. Dit spel ziet er goed uit, is makkelijk verkrijbaar en goedkoper dan bovenstaande spellen. Het is echter veel “globaler” en biedt weinig historische diepgang. Xeno Games geeft een aantal op “Axis and Allies” gebaseerde spellen uit, zoals bv. “Europe at War”, die iets meer diepgang bieden maar er visueel minder aantrekkelijk uitzien dan de spellen van Avalon Hill.
****** Ik ben van de Risk generatie, en daarna Axis & Allies, maar dat stadium inmiddels wel ontgroeid. *******
Op internet is via “www.columbiagames.com” en “www.gmtgames.com” het één en ander over bovengenoemde spellen te vinden en voor spelbeschrijvingen, recensies en de nodige afbeeldingen kun je “www.boardgamegeek.com” eens raadplegen.
***** iemand nog meer suggesties?****
Ik wens je veel succes en spelplezier.
**** dank voor de tips****
Met vriendelijke groet,
Jan.