Uitslag Nederlandse Spellenprijs 2005

• Erwin Broens

De winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2005 is De Ontembare Stad. Bij 258 kiezers stond dit spel op de eerste plaats van het stembiljet. De voorsprong op de tweede plaats bedroeg meer dan 350 punten. Op de tweede plaats eindigde het bordspel Goa van 999 Games, de derde plaats ging naar het kaartspel Sint Petersburg van dezelfde uitgever. De race was uitermate spannend tot de laatste week, waarin De Ontembare Stad met een indrukwekkende eindsprint alsnog de hoogste trede van het erepodium wist te bereiken.

Dit jaar hebben 798 spelers een stem uitgebracht, een stijging van 88% ten opzichte van vorig jaar.

Meer informatie: www.spellenprijs.nl

• Joeri

Deze uitslag is onbegrijpelijk! Zulke mooie spellen op de lijst en dan wint De Ontembare Stad boven Goa en St. Petersburg. De Ontembare Stad is aardig, maar echt niet meer dan dat. Stembusmanipulatie?

• Erwin Broens

Joeri schreef:

>

> Deze uitslag is onbegrijpelijk! Zulke mooie spellen op de

> lijst en dan wint De Ontembare Stad boven Goa en St.

> Petersburg. De Ontembare Stad is aardig, maar echt niet meer

> dan dat. Stembusmanipulatie?

Ik laat een inhoudelijke reactie maar achterwege. Gezien de onfatsoenlijke vraag aan het einde van jouw betoog zit je hier toch niet op te wachten.

• Stefanovic!

The Game Master: Gefeliciteerd met dit succes! Ook erg leuk om te weten dat er zoveel meer mensen hebben gestemd ten opzichte van vorige jaren…. Wordt toch eens tijd dat ik De Ontembare Stad eens ga uitproberen!

Stefan!

• Jan

Hallo Joeri,

Even Erwins stekelige reactie én jouw insinuerende laatste opmerking negerend deel ik jouw verbazing. Ik heb zowel “De ontembare stad” als “Goa” en “St. Petersburg” in mijn bezit én meermaals gespeeld. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een andere volgorde waarbij “De ontembare stad” zeker lager dan beide eerdergenoemde spellen zou zijn geklasseerd. We moeten echter niet vergeten dat een wat “lichter” spel zoals “De ontembare stad” bij velen hoger scoort dan bv. “Goa” en we moeten derhalve aanvaarden dat de keuze van de groep “spelers in het algemeen” af kan wijken van onze eigen voorkeur. Het gaat mij daarbij te ver om van stembusmanipulatie te spreken.

Laten we hopen dat deze stembusuitslag een hoop “nieuwe” spellenspelers kan motiveren een spel aan te schaffen. En in dat licht bezien is “De ontembare stad” beslist geen slechte keuze. De smaak van het spellen spelen eenmaal te pakken hebbend gaat deze categorie onervarenen misschien na verloop van tijd over tot de aanschaf van spellen als “Goa” en andere juweeltjes als “Eufraat en Tigris”, “Puerto Rico”, “Serenissima” of “El Grande”. Want laten we eerlijk zijn, het spellengebeuren heeft toch in de jaren '90 een enorme “boost” mogen ondervinden van een spel als “De kolonisten van Catan” en dat spel, hoe leuk ook om te spelen, kan niet vergeleken worden met “Eufraat en Tigris”, “Puerto Rico”, “Serenissima” of “El Grande”. En dat is uiteindelijk waar het om draait, een nieuwe en enthousiaste spelersgroep aanboren. Zo blijft de markt interessant genoeg om steeds weer nieuwe spellen het levenslicht te laten aanschouwen. En daar vaart de wat meer ervaren spellenspeler ook wel bij.

Met vriendelijke groet,

Jan

• Stefanovic!

Gezien het aantal stemmen denk ik dat veel stemmen juist bij de Nederlandse Spellenprijs wel degelijk van veelspelers afkomen….

• Erwin Broens

Stefanovic! schreef:

>

> Gezien het aantal stemmen denk ik dat veel stemmen juist bij

> de Nederlandse Spellenprijs wel degelijk van veelspelers

> afkomen….

Gezien het geringe aantal is dit een logische gedachte, maar….

De afgelopen jaren trokken we een slordige 300-400 stemmers. Da's blijkbaar de omvang van de “harde kern” die bereid is een stem uit te brengen. Dit jaar is er voor het eerst een poging gewaagd om serieus publiciteit buiten de “kern” te verzorgen. Dit heeft ong. 350 extra stemmers opgeleverd. Ik vermoed zelf dat veel van deze nieuwe stemmers niet in de categorie veelspeler vallen.

• Joris

Erwin Broens schreef:

> De afgelopen jaren trokken we een slordige 300-400 stemmers.

> Da's blijkbaar de omvang van de “harde kern” die bereid is

> een stem uit te brengen. Dit jaar is er voor het eerst een

> poging gewaagd om serieus publiciteit buiten de “kern” te

> verzorgen. Dit heeft ong. 350 extra stemmers opgeleverd. Ik

> vermoed zelf dat veel van deze nieuwe stemmers niet in de

> categorie veelspeler vallen.

De vraag is waar deze 350 extra stemmers vandaan komen. Hoe groot is de familie- en kennissenkring van Hans van Tol ;-) ?

• Hans

Toch jammer dat meneer Broens zo slecht tegen kritiek kan terwijl er zovelen zijn die dit een verbazingwekkende uitslag vinden. Het is toch de massa die spreekt, overal waar ik kijk zie ik dezelfde soort reacties voorkomen, nl verbazing alom. Aangezien het bericht meldt dat de ontembare stad gewonnen heeft met een indrukwekkende eindsprint kan mij het idee niet ontgaan wat Joris al geopperd heeft. Kennelijk bezit meneer van Tol veel familie en vrienden.

Good for him!!

• Erwin Broens

Hans schreef:

>

> Toch jammer dat meneer Broens zo slecht tegen kritiek kan

> terwijl er zovelen zijn die dit een verbazingwekkende uitslag

> vinden. Het is toch de massa die spreekt, overal waar ik kijk

> zie ik dezelfde soort reacties voorkomen, nl verbazing alom.

> Aangezien het bericht meldt dat de ontembare stad gewonnen

> heeft met een indrukwekkende eindsprint kan mij het idee niet

> ontgaan wat Joris al geopperd heeft. Kennelijk bezit meneer

> van Tol veel familie en vrienden.

Bedoel je met jouw laatste zin dat hij in zijn eentje meer familie en vrienden bezit dan bijv. een uitgever met 40+ werknemers en hun achterban? Zo ja, vind je jouw stelling dan echt logisch klinken?

Wat is eigenlijk het causaal verband tussen de eindsprint en het vermeende familie-effect?

En inderdaad, de “massa” heeft gesproken en een winnaar gekozen. En inderdaad, de groep met andere voorkeuren is erg actief op allerlei prikborden.