Wingsof War regelvraag

  • Jan

    Hallo spellenspelers,

    Enige dagen geleden heb ik “Wings of War: Famous Aces” en “Wings of War: Watch Your Back!” gekocht en vandaag even een proefspelletje gespeeld. Verrekt aardig spelletje. Het duurt niet te lang, redelijk eenvoudige en korte spelregels en toch spannend. Toch deed zich een regelvraag voor en wel de volgende:

    In de sectie “Optionele regels” onder het kopje “Achtervolging” staat vermeld: “Om te zien of de achtervolging mogelijk is, gebruik je de meetlat om DE MIDDENSTIP VAN HET VLIEGTUIG TE VERBINDEN MET DE MIDDENSTIP VAN HET ACHTERVOLGDE VLIEGTUIG. Als de meetlat lang genoeg is om DOOR DE VOORKANT VAN DE ENE VLIEGTUIGKAART EN DOOR DE ACHTERKANT VAN DE ANDERE TE GAAN, en als de meetlat geen andere vliegtuigen doorkruist is achtervolging mogelijk.”

    Nu wordt het mij allemaal even vaag te moede. Gaat het nu om het verbinden van de middenstippen van beide vliegtuigen of gaat het om het verbinden van de voorkant van de ene vliegtuigkaart met de achterkant van het andere vliegtuig?

    Tevens is het mij opgevallen dat er vijf “vliegtuigkaarten” in het spel zitten en maar vier sets manoevreerkaarten zodat bv. een Fokker DR. 1 het nooit op kan nemen tegen een Sopwith Triplane (uit “Famous Aces”) omdat ze beiden een setje “D” manoevreerkaarten nodig hebben. De Sopwith Triplane heeft daarenboven ook nog een een “B” setje schadekaarten nodig die niet bijgeleverd worden. Voor “Watch Your Back” geldt iets dergelijks. Is het misschien zo dat het hier eigenlijk om één spel gaat verspreid over twee doosjes? Want als je beide doosjes hebt kun je weer wél gebruik maken van alle setjes schade- en manoevreerkaarten en álle vliegtuigkaarten.

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Maurice

    Hoi Jan,

    Wat betreft je eerste vraag. Je kunt je voorstellen dat voor een ‘achtervolging’ je dichtbij moet zijn en onder een bepaalde hoek van elkaar. Dus wat je eigenlijk moet doen, is de meetlatten zo op de kaarten leggen dat je achtereenvolgend de volgende punten met een rechte lijn met elkaar kunt verbinden:

    - de voorkant van het voorste vliegtuig

    - de stip van het voorste vliegtuig

    - de stip van het achterste vliegtuig

    - de achterkant van het achterste vliegtuig.

    Kan dat niet dan is er geen achtervolging.

    Je tweede vraag kan ik niet geheel beantwoorden. Ik heb hetzelfde gezien.

    gr

    Maurice

  • Jan

    Hallo Maurice,

    Als ik je goed begrijp is er dus alleen van een achtervolging sprake als je lijnrecht achter je tegenstander vliegt. En ook nog vlak achter dit vliegtuig aangezien de meetlat moet passen tussen de voorkant van het achtervolgde vliegtuig en de achterkant van het achtervolgende vliegtuig. Lijkt me vréééselijk moeilijk, zo niet onmogelijk. Maar misschien was dat wel de realiteit en daar gaan we voor!

    In elk geval bedankt voor je reactie. Ik zal in de praktijk uitproberen hoe moeilijk zo'n achtervolging is.

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Maurice

    Hoi Jan,

    Inderdaad zal het niet vaak voorkomen, maar dat is ook de bedoeling. Trouwens je hoeft niet helemaal lijnrecht erachter te zitten, onder een kleine hoek is het ook nog mogelijk.

    gr

    Maurice