Louis XIV (Alea)

• Joker2

Ik weet dat ik enkele dagen geleden de vraag ook al heb gesteld, maar het kan toch niet zo zijn dat er niemand een antwoord heeft/geeft?

Zijn er nog be-/veroordeling over het nieuwe spel van Alea Louis XIV te geven?

Is het ook leuk met z'n 2-en?

Wat is de geluksfactor?

Alvast bedankt voor jullie (re)acties,

Joker2

• Erwin Broens

Hier vind je een paar recensies:

http://www.spellink.nl/spel_detail.php?spel_id=1041

Ik vind het een leuk meerderhedenspel, waarbij je elkaar flink kunt treiteren.

Alleen de “loterij” bij de eindtelling heeft mij gestoord.

Ik heb het niet met twee spelers gespeeld.

• Joker2

Erwin, bedankt.

Zie je waarschijnlijk zaterdag bij Ducosim (Utrecht).

Joker2

• Queenie

Ieder ander spel uit de Alea-reeks is beter. Het spel heeft een lange wachttijd waarin je niets zit te doen, met name rond de tellingen en de eindwaardering is random.

• Akke

Het is een prima spel, maar niks bijzonders als je al veel spellen uit duitsland gespeeld hebt.

• Tim

Queenie schreef:

>

> Ieder ander spel uit de Alea-reeks is beter.

Ben ik niet met je eens, ik vind het zelf prima tussen de andere goeie titels passen.

Eiszeit en Wyatt Earp vind ik weer een stuk minder

> Het spel heeft een lange wachttijd waarin je niets zit te doen, met name

> rond de tellingen en de eindwaardering is random.

Dit snap ik niet zo goed. aangezien je allemaal om de beurt maar 1 kaartje speelt vind ik dat er juist nauwlijks wachtijd is, en de tellingen zijn met een beetje handigheid vlot te doorlopen. De eindwaardering heb ik niet zo'n moeite mee en anders laat je die bonussen toch gewoon weg?

Het enige (kleine)probleem wat ik met het spel heb is de vrij hoge geluksfactor met het trekken van de opdrachtkaartjes .

Al met al vind ik het een uitstekend spel.

Tim

• Joker2

Dat ziet er in ieder geval een stuk beter uit: er zijn reacties ….. en hoe!

Is het spel Handler von Genua een beter spel?

En is dit ook goed te spelen met z'n 2-en?

Joker2

• Joker2

Doe Goa (welke ik al wel heb en erg leuk vind) er ook als vergelijking bij.

Joker2

• Maarten

Of het béter is dan Louis XIV weet ik niet, ik heb ‘Loewietje’ nog niet gespeeld :-). Ik weet wel dat DHvG met z'n tweeën niet zo geweldig is. Het leren van alle akties is reuze, maar in dit spel gaat het zo ontstellend nadrukkelijk om handel drijven dat het herhaaldelijke ‘ik koop van jou, jij koopt van mij’ niet veel leven in de brouwerij brengt. Bovendien ben je nogal sterk gebonden aan de uitkomst van de dobbelsteenworp: met meerdere spelers is het effect minder (alhoewel dat wel geld kost).

Ik zou eerder voor het in zekere zin erop lijkende Goa gaan—daar heb je niet alleen meer controle over wat er wordt verkocht, maar ook de keus om geld uit de roulatie te halen door het aan de bank te betalen. Net wat meer variatie.

• Tamara Bakker

Wellicht ten overvloede: wie Louis XIV of Palazzo wil uitproberen, kan dit aanstaande zaterdag tijdens de Ducosimbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht doen.