Kaiser en Fjord van 999games

• Joker2

Heeft iemand al wat ervaring met de volgende spellen van 999games?

- Kaiser

- Fjord

Alvast bedankt voor jullie (re)acties,

Joker2

• Saskia Rette sich

Beste Joker2,

Fjord ken ik nog niet, maar Kaiser vind ik prima.

Je schrikt bij Kaiser in het begin even na het lezen van de ingewikkeld overkomende spelregels, maar als je eenmaal aan de gang gaat, wijst alles zichzelf wel. Heel veel keuzemogelijkheden en beperkte middelen.

Omdat je punten verdient voor nieuwe veroveringen, moet je wel actief en alert blijven; consolidatie levert niets op. Tel daarbij op dat de edelen die je inzet na iedere ronde meteen 15 jaar ouder worden en je begrijpt dat je moet anticiperen op snelle vergrijzing.

Een lekkere hersenkraker en ook nog leuk om te spelen.

Groeten,

Saskia

• Maarten

Fjord is een leuk spelletje voor twee personen in de trant van Carcassonne en Durch die Wüste/Heersers der Woestijn. Je bouwt eerst een landschapje à la Carcassonne en zet tegelijkertijd op—hoop je—voor jou strategische plekken een aantal hutjes neer. Als alle tegeltjes zijn neergelegd, leg je er om en om eigendomsfiches op: die moeten aan een hutje of aan reeds liggende fiches grenzen. Doel is een zo groot mogelijk gebied te veroveren. Zelf vind ik het grappig om te spelen, alleen is het contrast tussen de twee fasen nogal groot. Je bent 15 tot 20 minuten aan het puzzelen om in letterlijk 2 minuten het spel te beslissen. Omdat je niet goed weet welke tegels wanneer worden getrokken is het plaatsen van een huisje een tamelijke gok die goed of verkeerd uit kan pakken. Je moet het spelletje dan ook niet zien of spelen als Carcassonne ‘on steroids’, dat gaat helemaal verkeerd. Desondanks heeft het zijn eigen charme, gaat toch wat dieper dan je op het eerste gezicht zou verwachten en kun je je er gezien de erg lage prijs van 15 euro beslist geen buil aan vallen.

Kaiser heb ik maar één keer gespeeld met twee spelers en dat was gezien de veelheid aan regels (en de manier waarop ze in elkaar grepen) een taaie en tijdrovende klus. Het rare is dat eenmaal aan het spelen, het allemaal heel snel op zijn plek valt—alleen een goede strategie verzinnen is beslist niet makkelijk. Het gaat erom overwinningspunten te verzamelen in de nadagen van het Heilige Romaanse Rijk door de macht in kleine vorstendommetjes te grijpen en op basis daarvan keizer te worden. Het spel zit vol met allerlei grappige mechanismen die je continu dwingen om je positie aan te passen. Kies je bijvoorbeeld voor akties die je eigen positie verstevigen, krijg je een ‘waardeloze’ dochter; kies je voor akties die je positie danig in gevaar brengen, krijg je juist een ‘sterke’ zoon. Edelen worden ouder en gaan op een gegeven moment dood, lees: verdwijnen van het bord. Zeer creatief allemaal. Aan de andere kant kun je maar zoveel (lees: te weinig) in een beurt doen en ik vraag me dan ook af of dit spel voor de echte strategieliefhebber geschikt is. Je kunt wel wat plannen, maar meer dan één beurt vooruit kun je vergeten. (Nu zijn er maar 5, dus zo erg is dat ook weer niet.) Ondanks de vrolijke kleuren is het een pittig en veeleisend taktisch spel, waar je echt even voor moet gaan zitten.

• Joker2

Saskia en Maarten,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik ze met jullie advies maar ga aanschaffen.

Joker2

• Maarten

Laat ik er wel bij zeggen dat het erop LIJKT dat Kaiser met z'n tweeën toch duidelijk minder is dan met z'n drieën of vieren. Bepaalde spelonderdelen (stemming) zijn leuker met meer personen omdat het op die manier makkelijker is iemand van de troon te stoten—dit is toch een vrij cruciaal onderdeel van het spel. Het spel speelt anders naarmate het aantal spelers zakt en het is niet gezegd dat je die verandering zult waarderen. Maar bedenk ook dat ik het spel pas één keer heb gespeeld en het ook nog moest leren, dus…

• Saskia Rette sich

Hoi Maarten en Joker2,

Dat lijkt me wel uitmaken, ja.

Ik heb het met 4 personen gespeeld en dat is erg leuk. Ik was zelfs verbaasd om te lezen dat je het met z'n tweeën kunt spelen.

Groeten,

Saskia

• Joker2

Saskia en Maarten,

Weer bedankt voor jullie aanvullingen.

Ik ben vaak op zoek naar spellen die zowel met 2 als met 4 spelers zijn te spelen.

Dus in dit geval zal ik wel merken hoe het is om Kaiser met z'n 2-en te spelen, maar ga het dus ook met 4 doen.

Nu nog een winkel in de buurt zoeken……………. ;-)

Joker2

• Maarten

Zijn Hanse en Heersers der Woestijn (om maar wat nieuws te noemen) dan geen betere suggesties? Of heb je die al?

• Peter Hein

Over Maartens tip: ik kan Heersers der Woestijn ook van harte aanbevelen. Een prachtig spel, dat leuk is met alle aantallen spelers (2-5). Ook erg kort en toegankelijk, dus ook geschikt voor niet-veelspelers.

Peter Hein

• Joker2

Ik heb inmiddels Kaiser al gekocht.

Zal me dus eerst in de spelregels gaan verdiepen.

Peter Hein, heeft Heersers der Woestijn nog een beetje “pit”?

We vinden bijv. Goa, Amun-Re en Puerto Rico heerlijke spellen om te spelen?

Joker2