Ik raad je aan om een rond te neuzen op www.bgdf.com, een forum waar ik onder naam “zaiga” actief ben.
In het kort kan ik je het volgende aanraden:
Zorg eerst dat je spel grondig getest is. Speel het vele malen met je vrienden, maar ook met “onbekenden” die misschien wat minder snel geneigd zijn politiek correct te reageren om zo je gevoelens te sparen als ze het spel eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden! Denk ook niet te snel dat je spel “af” is. Het kan bijna altijd nog wel iets beter. Blijf schaven totdat het spel perfect is.
Zorg dat je spelregels helder en duidelijk zijn opgeschreven. De grootste fout van spellenbedenkers die hun ontwerp naar een uitgever sturen is dat de regels moeilijk te doorgronden zijn, of domweg fouten bevatten. Het testen van de regels op mensen die het spel nooit gespeeld hebben is erg belangrijk.
Als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet is het spel rijp om aan uitgevers aan te bieden. Zoek een uitgever waarvan je vindt dat die bij het spel past. Dat is lastig, want een uitgever zal niet een spel uitgeven wat te veel lijkt op een spel dat ze al eerder hebben uitgegeven, maar aan de andere kant moet het wel binnen hun huidige productrange vallen. Waar je het beste op kan letten zijn dingen als gemiddelde spelduur, moeilijkheidsgraad en de gebruikte componenten. Een complexe wargame met miniaturen past beter bij Phalanx Games dan bij Winning Moves bijvoorbeeld.
Je kan een lijst van uitgevers vinden op www.bordspel.com. Zoek op de uitgevers website naar hun email adres, of ze uberhaupt nieuwe spelideeen accepteren en, zo ja, of ze daar nog speciale voorwaarden aan verbinden. Vaak kun je het beste een emailtje sturen waarin je kort je spelidee uitlegt, wat het onderscheidt van andere spellen en waarom je het aanbiedt aan juist deze uitgever.
Als je mazzel hebt reageert de uitgever met het verzoek om de regels een keer te mogen bestuderen, en als dat bevalt willen ze misschien het prototype een keertje testen. Als dat bevalt willen ze het spel nog wat langer testen, gaan ze misschien dingen veranderen, en als ze het dan nog steeds een leuk spel vinden willen ze het spel misschien uitgeven. Als je dit stadium bereikt: gefeliciteerd.
Veel uitgevers zitten in het buitenland. Het is daarom handig om je spel en je spelregels in het Engels op te stellen (Duitsers kunnen tegenwoordig ook Engels).
Alvast een waarschuwing. Het uitgegeven proberen te krijgen van een spel is een lang, langzaam en frustrerend proces. Je spel zal meerdere malen worden afgewezen en vaak kun je daar zelf niet eens veel aan doen. Je moet veel geduld hebben en niet bij de pakken neer gaan zitten.
Ook raad ik je goed aan te luisteren naar het commentaar dat uitgevers op je spel hebben. Als je spel wordt afgewezen is het verleidelijk om te denken dat zij het spel niet goed begrepen hebben, en dat het stom is dat ze al die prachtige strategieen die jij in het spel hebt gestopt niet hebben gezien. De waarheid is echter vaak dat het spel inderdaad niet zo heel goed is, en dat er nog het een en ander aan verbeterd kan worden. Als je deze zelfkritiek niet hebt kun je eeuwig blijven leuren met een middelmatig spel en daarheeft uiteindelijk niemand wat aan.
Tot slot raad ik je aan om het spel op te geven voor de jaarlijkse spelontwerpers wedstrijd georganiseerd door de Duitse spellenclub Hippodice: http://www.hippodice.de. Dit is een ideale manier om commentaar op je spel te krijgen en, mocht het de finale halen, onder de aandacht te krijgen van uitgevers. Ik heb vorig jaar de eindronde gehaald met mijn spel Gheos en dat heeft zeker geen windeieren gelegd.
Anyway, succes ermee!