nieuwe spellen van 999

• struikrover.nl

Aangezien het 999 forum nog steeds niet up en running is (waar blijft het eigenlijk??), post ik hier maar wat discussie materiaal. Ze hebben onlangs wat nieuwe spellen uitgebracht.

Ik wil graag jullie meningen over onderstaande spellen horen:

- Kolonisten kaartspel

Herziene versie van de themasets.

- Kaiser

Een spel over troonopvolging in het Heilige Romaanse Rijk.

- Tai Pan

Het ultieme kaartspel voor de echte teamspeler.

- Fjord

Kolonisatie van een ruig landschap voor twee stamhoofden.

- Boonanza uitbreiding

Nog meer bonen!

• delia

Tai Pan spelen wij met onze kinderen van 7 en 8.

Het is makkelijk te leren, maar lijkt veel op de Grote Dalmutti (Dat is op Taipan gebaseerd).

Het is alleen leuk met zijn vieren (vinden wij).

Aanrader voor een simpel spelletje tussendoor.

Delia

• Jan

Hallo struikrover,

Ik heb afgelopen maandag “Kaiser” gespeeld. Het spel, waar ik al hoge verwachtingen van koesterde, verraste mij in positieve zin. De regels zijn relatief eenvoudig maar het spel is ongekend pittig. Het aardige in dit spel is dat je speelfiguren (althans de edelen) gedurende de vijf speelbeurten die het spel duurt verouderen en op een gegeven moment “overlijden” en daardoor van het bord verdwijnen. Het spel is een “meerderhedenspel” en de bedoeling is dat je door het handig en doordacht inzetten van je edelen en ridders in maximaal zeven keurvorstendommen een zodanige meerderheid bereikt dat je in staat bent tot keizer van het Heilige Roomse rijk verkozen te worden (óf medebepalend bent bij het kiezen van één der andere spelers tot keizer). Het spel is zeer interactief en vergt veel planning maar zeker ook taktisch spel. In anderhalf á twee uur te spelen en van begin tot eind spannend. Een aanrader!

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Piet

Ik speelde onlangs Fjord. In de eerste fase gaat het om een legspel dat wat lijkt op Carcassonne. Je moet tijdens het leggen van de landtegels echter vooral rekening houden met jouw mogelijkheden in het tweede speldeel. Terwijl het landschap opgebouwd wordt, moet je enkele hutten bouwen.

In het tweede speldeel probeer je dan zoveel mogelijk gebieden van het landschap in te palmen. Je vertrekt telkens vanuit de hutten die je in het eerste deel plaatste. Het komt er nu vooral op aan dat je de andere insluit, zodat jij meer gebieden kan verwerven. Dit spelonderdeel lijkt wat op Go.

Fjord zal ongetwijfeld nooit gezien worden als een spel dat je niet mag missen. Maar het speelt wel vlot en is dus ideaal als een goed tussendoortje.

• ejvandekaa

Klinkt een beetje als H2Olland. Hier moet je ook gebied droog leggen waarna je die moet bezetten uit boerderijen. In dit spel speeld echter ook mee dat je droog gelegt gebied kan bewerken. het kan aan het eind punten opleveren of nu grondstoffen.

• kwazimodo

TAI PAN

Volgens de beschrijving met draak- feniks- hond en Mahjong(=één) hebben ze het hier over het onnavolgbare en voor mij beste kaartspel voor met 4 personen namelijk het reeds overbekende TICHU , dat je reeds jaren online ook kan spelen op oa www.brettspielwelt.de . Het is een spel dat in feite niet zo voor kinderen gemaakt is tenzij ze natuurlijk een spel-background hebben en ermee opgegroeid zijn. Anders zou ik zeggen … een spelletje voor 10 plussers dat blijft boeien !

• delia

Je hebt gelijk over de leeftijd.

Onze kinderen spelen al vanaf heel jonge leeftijd en snappen het meestal snel.

Minder ervaren kinderen kunnen inderdaad beter wachten tot ze een jaar of tien oud zijn.

Delia