Zilveren lachspiegel

• Tamara

Vorige week werd op de Phoenix spelavond een voorstel gedaan voor het in het leven roepen van een nieuwe spellenprijs: de zilveren lachspiegel. Dit is de prijs voor het meest overbodige/waardeloze/nutteloze spel dat er het afgelopen jaar is uitgekomen. Een soort Razzie (lachspiegel) ten opzichte van de Oscar (Nederlandse Spellenprijs).

Wie heeft er suggesties voor de zilveren lachspiegel van het afgelopen spellenjaar?

• Gertie

Aardige suggestie om nu ook eens op deze manier naar spellen te kijken. Over welk tijdvak mag er worden genomineerd? Spellen die zijn uitgekomen tussen de nominatie van de Nederlandse spellenprijs 2004 en 2005?

• Erwin

Het Bernini Mysterie is mijn persoonlijke favoriet.

Waarom?

Het Bernini Mysterie is niet veel meer dan Kat & Muis voor meer spelers, aangevuld met een zeer slap Dan Brown sausje. Het Bernini Mysterie toont aan dat het spelsysteem van Kat & Muis met vier spelers niet lekker werkt. Dit systeem verwordt dan tot een saaie “stapelexercitie”, waarbij je verveeld zit te wachten op de eerste fout van een ander. De lelijke uitvoering, met de goedkope en vlekkerige stickers, maakt de negatieve beleving compleet.

• Ruud de Boer

Ik vind het een groot compliment voor de Nederlandse Spellenprijs dat deze prijs wordt erkend als de Oscar op spellengebied. Zo lang bestaat de Nederlandse Spellenprijs toch nog niet?

• JeVo

ik had ook al ontdekt dat Bernini eigenlijk Kat&Muis was.

En K&M is ook al niet leuk …

• Akke

Ik denk dat het niet nodig is om in deze kleine markt de negatieve aspecten te belichten. Natuurlijk wordt er troep uitgebracht, en voor mij is elke nieuwe versie van Monopoly overbodig, maar het merendeel van de spellen is in elk geval voor een bepaalde groep heel geschikt.

Je kunt de energie beter in iets positievers steken (en ik weet dat je dat eigenlijk al genoeg doet, Tamara)

• Lovebaby

Een kleine nuancering: ihkv nijmegen 2000 jaar is er een nijmeegse editie van monopoly uitgegeven. Qua spel natuurlijk gewoon monopoly (ergo: de belangrijkste taak wordt stof verzamelen in de spellenkast) maar, als import-nijmego, toch zeker ‘leuk voor de heb’!

• Akke

Tja, dat doet het niet voor mij: zelfs een ‘Big Lebowski Monopoly’ is nog niet ‘leuk voor de heb’. Maar goed: ik zou ook geen andere versie van El Grande kopen als alleen de namen van de gebieden zouden veranderen.

• Gertie

Ik ondersteun graag Bernini en de Monopoly-klonen. Verder kan op het lijstje Manga, manga en O, farao.

• kim

Ooit gehoord van star wars-cluedo? Met namen als Obi-wan Witteman? Ik denk dat dat ook wel in het rijtje thuishoort…..

Gertie schreef: