spelregelvraag machiavelli

• triplle x

Als je bouwmeester bent, hoeveel extra kaarten mag je dan trekken?

We spelen altijd 4 kaarten i.p.v. 2 zoals alle andere personages mogen.

Van die 4 mag je er dan 1 houden.

Want op het overzichtskaartje staat:“de bouwmeester trekt 2 extra kaarten”.

Nu was ik van het weekend bij kennissen en die speelden het heel anders.

De bouwmeester mocht er 2 trekken en ze alle 2 houden.

Ik zou toch wel eens willen weten hoe anderen dit doen.

En hoe het volgens de spelregels hoort.

• peter heuvelman

Die 2 extra kaarten mag je inderdaad houden. Als je dus muntjes kiest krijg je 2 muntjes en 2 kaarten. Indien je voor kaarten kiest krijg je 3 kaarten.

Kortom, de rol van bouwmeester is een sterke rol.

• attie

Zoals je kennissen het speelden, hoort het inderdaad volgens de spelregels.

• Dave Theunisz

Dat ben ik niet met je eens want je hebt de keuze als regulier personage om 2 muntjes of 2 bouwkaarten te trekken waar je er vervolgens een van moet terugleggen. Als bouwmeester heb je de mogelijkheid om twee extra kaarten te trekken… dit houdt in 2 muntjes plus twee (extra) bouwkaarten zonder dat je er één van af hoeft te leggen zoals een regulier personage. In het geval je kiest om geen muntjes te pakken, dan pakt de bouwmeesters eerst twee bouwkaarten en vervolgens trekt hij opnieuw twee bouwkaarten waarvan hij er één moet afleggen… Hij kan het ook andersom doen maar dat is tactisch een stuk zwakker.

• JeVo

Het is een beetje muggenzifterij, maar Dave heeft ook niet 100 % gelijk :

dit houdt in 2 muntjes plus twee (extra) bouwkaarten zonder dat je er één van af hoeft te leggen zoals een regulier personage.

want als een regulier personage muntjes pakt mogen er geen kaarten worden gepakt, en hoeft er ook niet één worden teruggelegd.

Goed dan nu mijn poging om datgene wat we allemaal bedoelen eenduidig op te schrijven.

* Net als iedereen mag de bouwmeester kiezen of hij twee muntjes pakt of twee kaarten waarvan hij er een moet afleggen.

* Tevens mag hij twee kaarten pakken als privilege, welke hij beide mag houden.

En welke van deze twee actie hij eerst uitvoert, maakt niet uit.

Maar wat dus niet mag is : geen muntjes pakken, 4 kaarten pakken en daarvan er 1 terugleggen. :o)

Nu mogen jullie weer schieten waarom ik het niet goed heb uitgelegd :o)

• attie

ja, en dat is dus precies wat zijn kennissen al deden volgens mij